Citat:
Ursprungligen postat av
LudvigSigurdDavid
Ja om jag eller många andra hade disciplin nog, så är jag övertygad om att man skulle få en högre livskvalitet med ”ditt sätt”. Men så är det ju det, att de med ADHD kan ha extra svårt att följa rutinerna du nämner.
Jag är uppväxt på 70-talet och bara en sån sak som att fjärrkontroller tv:n inte fanns och stora delar av dygnet hade sändningsuppehåll, jämfört med idag, där incitamenten att ens resa sig från soffan är närmast obefintliga.
Klart som fan att folk mår skit. Folk (pre internet, smartphones, foodora, streamingthjänster) var i regel hyfsat vältränade pga rörelse i vardagen, stillasittande var ett undantag.
Så alla med ADHD behöver bara leva på "detta sättet" och skaffa diciplin så dämpas besvären?
Jag är jätteglad för personen ovan, alla behöver inte medicin för alltid och vissa klarar sig helt utan.
Men jag kan ju berätta att jag också var en sån som levde exemplariskt i alla aspekter av mitt liv och hälsa, men likt förbannat hade jag enorma svårigheter i livet pga ADHD som jag inte hade fått på papper än. Hade det varit så enkelt som att följa rutiner och ha diciplin så hade alla levt just så, det lidandet gör man vad som helst för att dämpa.
Elvanse har förändrat mitt och min flickväns liv till det bättre, och idag lever vi ett helt normalt liv. Det betyder inte att jag ska säga att alla med ADHD ska äta Elvanse, det som funkar för mig funkar kanske inte för andra.
Jag försöker verkligen inte låta respektlös, men sjukvården, forskning och mediciner har ju utvecklats mycket sen 70-talet och jag förstår inte varför det just är ADHD som hamnar i skottlinjen när det finns så många andra psykiska diagnoser som alla erkänner, ADHD är ju bra mycket mer än bara koncentrationssvårigheter och svårt att sitta still.
Så helt enkelt vill jag väl säga detta, såklart är moderna levnadsvanor flera gånger destruktiva och dessa måste man hålla till måttliga mängder.
Men är det så svårt att ha 2 tankar i huvudet samtidigt och ändå kunna säga "Vi vet saker nu som vi inte visste på 70-talet"?
Jag fick min medicin först efter att "detta sätt" provades ut i fingerspetsarna (vid 23 års ålder), jag föddes liksom inte med en burk amfetamin i handen