Citat:
Ursprungligen postat av
sweetbutcrazy
De reagerade faktiskt inte i allmänna sjukvården på antalet doser, bara antalet mg. Har mycket dokumenterat i min journal att jag har problem med malabsorption, så vet ej om det kanske är därför de inte varit emot det.
Ja absolut, jag har väldigt svårt att koppla av utan medicin. Kan vara jättetrött i kroppen, men är klarvaken i huvudet. Det är därför vanliga sömnmediciner aldrig fungerat för mig, eftersom själva tröttheten aldrig varit problemet.
Om du redan har diagnos, och har medicinerats mot din ADHD så behöver du inte göra om utredningen. Be om utredningsunderlaget från mottagningen som skrev den och ta med den till annan vårdgivare så ska den gälla där med.
Spännande! Min före detta jobbade inom offentlig psykiatri (och har själv ADHD och medicinerar med Elvanse). Så tidigare kunde jag lätt jämföra offentlig och privat vård. Dvs det privata bolaget som genomfört min utredning och som satt in min medicinering ordinerade 2 st doser per dag (1 st morgon, 1 st efter lunch) och kunde ev. introducera Attentin i låg dos om jag upplevde mig olidligt trött på kvällen.
Men tidigare i år lades den privata verksamheten ner efter påtryckning från IVO. Delvis p.g.a. det här med att det skrivits ut dubbla doser. I mitt fall (innan företaget som sådant lades ner) så fick jag 50 + 70 mg utskrivet. Farmaceuterna på Apoteket kan bryta in och vägra lämna ut medicin om det strider mot socialstyrelsens riktlinjer - men läkare kan skriva sig förbi det genom en skrivelse i receptet.
Inom Region Östergötland (där min före detta arbetade) var det helt otillåtet att skriva ut annat än en dos per dygn, något som också står skrivet i socialstyrelsens riktlinjer (vilka dock utgår från barn under 15 år). Och maxdosen per dygn är då 70 mg.
...men riktlinjer är dock... bara riktlinjer. Så, som du säger, har det på andra håll skrivits ut andra doser (upp till max 120 mg / dygn). Men tydligen bet det den privata vårdgivare som fixade min medicin, då IVO verkat vara på offensiven kring att trycka dit, kanske primärt privata vårdgivare, som inte följer socialstyrelsens riktlinjer.
Jag fick skicka in egen redogörelse till IVO och förvaltningsrätten för att tydliggöra det hela, samt det där med varför man t.ex. tar 2 st doser per dag o.s.v. Men de mer eller mindre bara kastade min redogörelse i papperskorgen. Så... well...
...knepigt läge.
Även vad rör utredningen har jag fått från flera regioner att de inte ens tar i någon som fått utredning från privat vårdgivare. Men jag kan såklart försöka igen!