2025-05-10, 20:40
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daninho
Är det någon som fått problem pga medhavd Elvanse i samband med utlandsvistelse? Ska resa inom Schengen och jag vet att man ska ha något intyg men har folk det på riktigt? Detta är för övrigt ett typiskt tillfälle när jag känner att diagnosen nog är korrekt - sannolikt är det lätt fixat med något papper men motståndet är så stort att jag hellre riskerar bli hemskickad direkt vid flygplatsen vid destinationen än att jiddra med något papper. Jag har min utredning som sparat dokument i telefonen men lär inte räcka i potentiell kontakt med nitisk gränsvakt.

Men det är klart, riskerar man bli inlåst och eventuellt rövkörd av den lokala kartellen på köpet så hamnar saken i ett annat ljus

Frågan är dock generell - fixar ni med intyg eller inte vid resor?

Intyg är ej krångligt att skaffa :

Du går till apoteket och berättar hur länge och vilka datum du ska va bortrest och så skriver de ut ett intyg du kan ta med dig direkt.

Ska du vara borta säg 10 dar kan du ta med dig 10 dagars elvanse

Det tar väl en 10 minuter för dem att skriva ut och fixa det där pappret .
Citera
2025-05-17, 09:59
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiceNameTwice
Kommer om en vecka få börja med Elvanse 50mg, tidigare ganska långvarigt IV-bruk av amfetamin. Vad har jag att vänta mig? Svårt för någon annan att säga hur jag kommer reagera såklart men menar väl kanske mer vad som är praxis inom vården, hur det brukar läggas upp och hanteras osv.

Funderar dels över: Kommer det att räcka? Det varar väl endast ca 6-8h ungefär? Har ingen jättelust att krascha för tidigt om dagarna. Funderar också över sömnen, ska man bara få sin dagliga dos och sen inget mer? Har fått för mig man kanske kan dela upp dosen över dagen, så man tar en gång till på eftermiddagen tex.

Har ingen tidigare erfarenhet av Elvanse mer än att jag testat det på egen hand två gånger för ett antal år sedan. Och ingen direkt erfarenhet av hur det funkar inom vården när jag nu har det förskrivet till mig.

Hur länge har du varit drogfri från ditt långvariga bruk?
Citera
2025-05-17, 10:47
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Hur länge har du varit drogfri från ditt långvariga bruk?

Just nu ca 7 månader.

Började iaf med Elvanse, men fick starta på 30mg istället för 50 som det sades initialt. Funkade ganska bra det med men det gick ur mitt system rätt tidigt, började dippa redan vid 18-tiden, vilket är en aning för tidigt för min smak. Stod på 30mg en vecka sedan fick jag höja till 50 och det verkar väl gjort susen kanske, igår höll det i sig säkert till 21 åtminstone. Alltså drygt 12h.

Antar det kommer reduceras lite när min kropp vant sig. Vill helst inte behöva avskriva min dag så tidigt som kl 18 bara.

Allt gott
Citera
2025-05-17, 13:13
Medlem
polseks avatar
Citat:
Just nu ca 7 månader.

Började iaf med Elvanse, men fick starta på 30mg istället för 50 som det sades initialt. Funkade ganska bra det med men det gick ur mitt system rätt tidigt, började dippa redan vid 18-tiden, vilket är en aning för tidigt för min smak. Stod på 30mg en vecka sedan fick jag höja till 50 och det verkar väl gjort susen kanske, igår höll det i sig säkert till 21 åtminstone. Alltså drygt 12h.

Antar det kommer reduceras lite när min kropp vant sig. Vill helst inte behöva avskriva min dag så tidigt som kl 18 bara.

Allt gott

Det har aldrig varit något problem för mig (elvanse i 10-11 år på tre olika mottagningar i två regioner) att få två kapslar, dvs en på morgonen och en vid lunch. Jag säger inte att jag tror du kommer få 50-50 men t ex jag har 50morgon och 30 lunch för att inte dippa innan arbetsdagen är slut.

Det verkar olika hur glada olika läkare är för att skriva ut när man pratar om mer än 70mg/dag men i din situation har jag väl svårt att tro att nån bryr sig om du t ex ber om 20mg till lunch/e.m. - jag hade frågat iaf.

Kul att läsa att någon 1) har slutat med nålen och 2) verkar få sin medicin med den bakgrunden. Hoppas det går bra för dig!
Citera
2025-05-17, 13:28
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Det har aldrig varit något problem för mig (elvanse i 10-11 år på tre olika mottagningar i två regioner) att få två kapslar, dvs en på morgonen och en vid lunch. Jag säger inte att jag tror du kommer få 50-50 men t ex jag har 50morgon och 30 lunch för att inte dippa innan arbetsdagen är slut.

Det verkar olika hur glada olika läkare är för att skriva ut när man pratar om mer än 70mg/dag men i din situation har jag väl svårt att tro att nån bryr sig om du t ex ber om 20mg till lunch/e.m. - jag hade frågat iaf.

Kul att läsa att någon 1) har slutat med nålen och 2) verkar få sin medicin med den bakgrunden. Hoppas det går bra för dig!

Tack!

Det är ju väldigt tidigt i insättningen av elvanse för mig, har inte ens gått två veckor sedan jag började så blir ju fortfarande lite påverkad av det så att säga. Lite stissig, avskärmad, zonar ut. De höjde ju till 50 utan att tveka, efter jag påpekade det initiala med att jag dippade ganska tidigt.

Så får väl se inom någon vecka kanske, hur det stabiliserar sig. Kanske inte behöver så våldsamt mycket mer heller, vad vet jag. Men kommer absolut säga till.

En annan rätt otrevlig bieffekt är att jag haft ohyggliga värmevallningar och hjärtat verkar arbeta rätt hårt. Mest tydligt är det på kvällen när det börjar närma sig läggdags. Äter betablockerare sedan innan men dosen jag står på nu verkar inte räcka till.. Så det är något jag ska ta upp med. De hade ingen anmärkning när de kollade puls/blodtryck på mig.
Citera
2025-05-17, 13:52
Medlem
polseks avatar
Citat:
Tack!

Det är ju väldigt tidigt i insättningen av elvanse för mig, har inte ens gått två veckor sedan jag började så blir ju fortfarande lite påverkad av det så att säga. Lite stissig, avskärmad, zonar ut. De höjde ju till 50 utan att tveka, efter jag påpekade det initiala med att jag dippade ganska tidigt.

Så får väl se inom någon vecka kanske, hur det stabiliserar sig. Kanske inte behöver så våldsamt mycket mer heller, vad vet jag. Men kommer absolut säga till.

En annan rätt otrevlig bieffekt är att jag haft ohyggliga värmevallningar och hjärtat verkar arbeta rätt hårt. Mest tydligt är det på kvällen när det börjar närma sig läggdags. Äter betablockerare sedan innan men dosen jag står på nu verkar inte räcka till.. Så det är något jag ska ta upp med. De hade ingen anmärkning när de kollade puls/blodtryck på mig.

Jag hade höjt dosen på betablockeraren utan att tveka, jag har det själv.
Jag upplever elvanse som ett jävla rävgift. Även jämfört med vad jag minns av vanligt amfetamin - många år sen nu - så upplever jag att elvansen går hårt åt hjärtat, åtminstone på mig. Jag skulle själv inte ta elvanse utan betablockerare mtp hur min puls/blodtryck ser ut då.
Citera
2025-05-17, 14:37
Medlem
NiceNameTwices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsek
Jag hade höjt dosen på betablockeraren utan att tveka, jag har det själv.
Jag upplever elvanse som ett jävla rävgift. Även jämfört med vad jag minns av vanligt amfetamin - många år sen nu - så upplever jag att elvansen går hårt åt hjärtat, åtminstone på mig. Jag skulle själv inte ta elvanse utan betablockerare mtp hur min puls/blodtryck ser ut då.

Ja jag börjar förstå lite mer och mer nu att det kanske inte är så hälsosamt. Visst tar monsterdoser tjack säkerligen sin tull på kroppen med men, detta är ju på en annan nivå.

Äter redan typ fyrdubbla dosen betablockerare på eget initativ men ska be dem höja dosen på mitt recept.

EDIT: Hur rimmar allt det här med fysisk aktivitet? Tänker väl mest på typ styrketräning och cardio överlag.
Senast redigerad av NiceNameTwice 2025-05-17 kl. 14:41.
Citera
Idag, 12:46
Medlem
Hej! Köpt "tjack" och av erfarenhet tror jag att detta är något annat som bankat. Elvanse och dextro misstänker jag. Körde IV 0.3... ingenting hände riktigt. Sen testa tag IV strax över ett g. Fick världens äckliga smak i munnen och illamånde men inge gåshud, inge rus. Min fråga är, hur brukar det bli att köra elvanse IV? Aldrig gjort det med flit förut
Citera
Idag, 14:47
Medlem
Hej!
Ni som tar elvanse, hur brukar ni göra när ni ska ut och dricka/festa? Brukar ni skippa att ta medicinen på morgonen då? Skippar ni flera dagar innan för att vara helt säkra på att den är ur kroppen? När börjar ni ta den igen sen? Hur gör ni?😊

Jag tar studenten snart och funderar över hur jag ska göra. Äter elvanse och atomoxetin varje morgon och är välfungerande på det, men hört att det inte är så bra inta för mycket alkohol med elvanse i blodet och funderar därför på att skippa medicinen ett par dagar. Vad tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in