2026-08-11, 13:40
Medlem
Hejsan. Jag undrar bara ifall de proverna som lämnas på Beroendecentrum för att bibehålla sin medicin elvanse alltid skickas på vidare analys? Vet att de kan se skillnad på gatu tjack och elvanse på analys men inte på stickorna. Undrar egentligen om jag kan vara positiv på vanligt tjack också när jag lämnar prov för att bibehålla receptet?
Citera
2026-08-24, 15:35
Medlem
Jag har sedan många år en adhd diagnos, och har haft Attentin+elvanse utskrivet, men det var många år sedan. Insett att det är ju nästan omöjligt att få en tid hos psykiatrin märker jag.

Så jag funderar på att gå privat, även om jag inte ville det först (pga att det verkar dyrt). Någon som kan rekommendera något, eller avråda från någon? Gärna där det funkar digitalt då jag inte bor i någon av våra större städer.
Citera
2026-08-30, 15:11
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K277
Jag har sedan många år en adhd diagnos, och har haft Attentin+elvanse utskrivet, men det var många år sedan. Insett att det är ju nästan omöjligt att få en tid hos psykiatrin märker jag.

Så jag funderar på att gå privat, även om jag inte ville det först (pga att det verkar dyrt). Någon som kan rekommendera något, eller avråda från någon? Gärna där det funkar digitalt då jag inte bor i någon av våra större städer.
Det finns privata ADHD-kliniker som har avtal med vissa regioner, och då är det i princip "gratis", alltså enbart typ patientavgifter.
  • Alm Psykiatri
  • Coperio
  • Modigo
  • ...
Men det är lite rörigt. Jag tror du vill ha en där du kan skicka in en egenremiss till och som har ett avtal med din region. Så det beror på vart du bor o.s.v.

Borde i alla fall vara enklare eftersom du redan har en diagnos och har varit medicinerad innan.

Om du inte hittar något som är gratis, så kolla 1177 och välj någon som har någon form av avtal med regionerna. Så om du t.ex. bor i Skåne så kan du söka här:
https://www.1177.se/Skane/hitta-vard/

Sök på "Vuxenpsykiatri", så ser du att du får några träffar på privata kliniker.
Citera
Igår, 00:52
Medlem
Elvanse fungerar inte för mig (har ADHD). Provat flera olika doser. Antingen känner jag ingenting alls eller så får jag endast högt ångestpåslag.

Jag har förstått att elvanse tas upp genom enzymer i magen? Har någon detaljerad kemisk och biologisk kunskap kring hur det kommer sig att effekt för mig uteblir?

Jag svarar bra på attentin.
Citera
Igår, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenstas-golfkung
Elvanse fungerar inte för mig (har ADHD). Provat flera olika doser. Antingen känner jag ingenting alls eller så får jag endast högt ångestpåslag.

Jag har förstått att elvanse tas upp genom enzymer i magen? Har någon detaljerad kemisk och biologisk kunskap kring hur det kommer sig att effekt för mig uteblir?

Jag svarar bra på attentin.
Kör på attentin då. Alla mediciner fungerar ju olika för alla. Elvanse funkar bäst för mig. Kör 70mg elvanse på morgonen. Sen får jag fylla på 10-15mg Attentin om det behövs. Funkar perfekt. Kan mycket väl vara så att din kropp inte kan hantera Elvanse bra om attentin funkar. För mig är snarare tvärtom Attentin ger mer ångest.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in