Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Jag vet inte vad som skulle vara larvigt här. Sjövägsreglerna finns till för att sådant här inte ska hända, och därför skulle snipan pipit in där även utan att bli tutad på. Det är ju inte säkert att skeppet ser snipan, som sagt.
Som jag har förklarat massvis med gånger i tråden - båda fartygen har skydligheter, snipan att inte hindra skeppet, och skeppet att inte köra på snipan. Båda de reglerna är beroende av olika förutsättningar, trång farled resp sikt. Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra gäller en annan regel för skeppet men snipan är fortfarande skyldig att inte ligga i precis det spår i farleden där de stora fartygen är skyldiga att hålla sig, vilket var precis det spår som skeppet följde. Dessvärre gjorde snipan det också, och det borde den inte ha gjort. Precis som du skriver borde den gått utanför farleden närmare Katten.
Jag är inte säker på att du har begripit vad ” Var sikten nedsatt så att fartygen inte var i sikte av varandra” betyder.
- det betyder INTE att lastfartyget inte hade uppsikt pga kranar, repiga fönsterrutor, för svaga glasögon, solen i ögonen eller för långt förskepp.
- det betyder att sikten i allmänhet, för alla, var nedsatt pga dimma, regn, snö, mörker, sjöskum, etc.
- att ”inte vara i sikte för varandra” betyder att det inte går att upptäcka det andra fartyget pga nedsatt sikt eller avstånd, INTE att det ena fartyget inte har uppsikt av någon anledning.
Det finns ingenting i det som framkommit som ursäktar kapten från den bevisade obefintliga uppsikt hans fartyg hade. Om han ansåg att uppsikten föröver var nedsatt pga bryggans placering och/eller kranar på däck, då kan han placera ut en utkik i förmasten. Eller använda sin radar*. Eller sänka farten.
*) skall vi gissa att de sparade radardata kommer att visa ett tydligt eko S om Katten ca 21:29 olyckskvällen?