2026-08-05, 19:04
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Pricken står inte i mitten av farleden. Pricken står på andra sidan farleden.

Farledens mitt utmärks i sjökort av streckad linje. Farledens bredd på vardera sida är alltså avståndet mellan mittlinje och prick minus ett säkerhetsavstånd.

Jag skriver att snipan skulle hållit sig ur vägen för det är vad Regel 9 innebär, och det är också så den tillämpas av alla (andra) fritidsbåtar här och på alla andra liknanden ställen.
Som jag skrev ovan så visar åklagarens skiss att lastfartyget, och därmed snipan, gick närmast perfekt placerade i farleden med hänsyn tagen till farledens utmärkning på sjökortet och pricken (SB-märket). Det hade förvisso varit att föredra att snipan legat ännu längre ut SB, men han lämnade alltså ~150 m mot pricken att passera på för lastfartyget.

Men allt detta förutsätter ju att lastfartyget hade hållit lagstadgad utkik. Det gjorde man ju uppenbarligen inte eftersom man som upphinnande körde över en fritidsbåt i dagsljus i en farled utan att ens märka det. Därför påstår jag att kaptenen kommer att fällas för brott.
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-05 kl. 19:09.
Citera
2026-08-05, 19:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Just precis, och det är därför regler för trång farled ger skyldigheter för den mindre båten framför att hålla väl styrbord etc. vid omkörning så att det större fartyget säkert kan passera. Det är ingen skyldighet att ge väg. (eller försvinna). Och jämför de 150 meter du nämner med bredden på Elbe.

Dessutom kan man vara tveksam om detta är en trång farled efter som det knappast finns några begränsningar (bojar, dykdalber, flo ankar eller öar) utan mestadels är 700m fritt vatten.

En farled I fritt vatten har ingen formell avgränsning men din projektion bidrar till ett gott tankeexempel.
Det blir ju lite larvigt med de krav som ställs på snipans skeppare ang. placering i farleden. Om lastfartyget uppfyllt kravet på uppsikt föröver så hade han sett snipan och gett ljudsignal varpå snipan hade pipit SB in mot Katten och alla hade varit vid liv och glada idag.

Men vad tror du utifrån vad vi vet så långt; blir kaptenen fälld för brott?
Citera
2026-08-05, 19:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, trollen är helt fantastiska i det att de kan skriva sådana totala galenskaper utan att fatta ett skit av hur galet ute de är och sedan påstår de att de är experter och därför måste de ha rätt

Det är en tragisk olycka, vi får hoppas att pappap kliver fram och berättar sanningen. Den är med största sannolikhet att han inte hade någon uppsikt bakåt, inte hörde fartyget och inget märkte förrän han blev påkörd. Då kan han också berätta om siktförhållandena, och om han ärligt berättar, om det nu var så det var, att det var helt ok sikt, ja då sätter han ju också fartygskaptenen på pottan och då kan det faktiskt finnas en chans att fälla fartygskaptenen. Men, det kommer till priset av att pappan då tvingas dela skulden. Han har ju dock redan, skandalöst nog, fått åtalsunderlåtelse i förskott.
Det enda vettiga han kan göra som jag ser det är att förklara i media för så många som möjligt sina misstag, skit i kaptenen.

Han ska lära andra som gör båtar att inte upprepa hans misstag.

Men många här är så jäkla sugna på att staffa kaptenen, patetiskt.

Hade kaptenen kört in i snipan ja då hade det varit en annan femma men här är det med all sannolikhet tvärt om.
Citera
2026-08-05, 19:11
Medlem
pextas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfmotherrocker
Nej det är knappast frågan eftersom fritidsbåtens förare i nuläget inte misstänks för något brott.

Frågan är varför fartygets besättning inte klarar av att framföra fartyget på ett säkert sätt. Verkar finnas stora säkerhetsbrister ombord. Nu skriver DN att fartygets besättning tidigare larmat om säkerheten och en överstyrman har tidigare uppgett att det saknade viss säkerhetsutrustning och att besättningen var utarbetad.
Tragiskt att det ska behöva va så. Borde man ju kunna stämma företaget också kan man tycka om företaget bidrog till situationen. Det kanske pappan kan göra i en vanlig rättegång.
Citera
2026-08-05, 19:13
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Som försvarare hade jag nog simulerat detta, för att poängtera om snipan hade haft en chans eller ej. Jag tycker det är ganska tydligt att bryggan inte har sett snipan. Frågan är om olyckan hade kunnat undvikas om de hade sett snipan.
Varför skulle olyckan inte undvikits om de sett snipan? Deras första åtgärd hade förmodligen varit att hänga sig på signalhornet. Om det inte hade fått effekt så hade de hade ~150 m vatten* åt BB och 200-250 m vatten åt SB.

Problemet är att inte hade nödvändig uppsikt. Då spelar det ingen roll hur mycket manöverutrymme som finns.

*) egentligen >500 m med tanke på djupgåendet
Citera
2026-08-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eh va? Om de upptäcker en snipa i vattnet framför sig och det är sättet att undvika kollision, vad menar du är alternativet? Köra över en barnfamilj?

Nu är ju detta en icke-fråga eftersom det fanns ca 150 m mellan kursen vid kollisionen och pricken, så det förelåg inget som helst problem för lastfartyget att väja BB. Skulle hann tyckt det var ett problem så fanns det 200-250 m öppet vatten mellan snipan och Katten.

Du kan själv väl titta på åklagarens skiss över olycksplatsen och förklara för oss som inte begriper vad svårigheten med att väja skulle ha varit.
Nu var det inte en livräddande panikgir du beskrev, då en sådan hör hemma i ett fiktivt scenario. Men innan en sådan gir görs ska mistsignal, fartsänkning, undanmanöver inom utmärkt farled användas i första hand.
Citera
2026-08-05, 19:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Som försvarare hade jag nog simulerat detta, för att poängtera om snipan hade haft en chans eller ej. Jag tycker det är ganska tydligt att bryggan inte har sett snipan. Frågan är om olyckan hade kunnat undvikas om de hade sett snipan.
Inte för att se om den haft en chans utan för att kunna veta vad som krävdes för denna olycka map vinkel mot fartyget eftersom någon vinkel var det och jag betvivlar att den bara någon grad, jag tror den var i storleksordningen 10-20 grader eller mer då det vatten som bulben trycker framför sig är så krafigt att det nog är svårt att korsa fartygets stäv i en liten vinkel. Snipan kanske var näst intill rakt för om bulben, vi vet inte men snipan är knäckt på mitten som det ser ut på fotona!!
Citera
2026-08-05, 19:18
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tosv

Hade kaptenen kört in i snipan ja då hade det varit en annan femma men här är det med all sannolikhet tvärt om.
Att snipan skulle ha kört in i lastfartyget är såvitt jag förstår din egen hypotes. Har du något som helst belägg för det?

Men låt säga att så var fallet. Då kom snipan norrifrån, från Katten. Det betyder att den kom från SB sett från lastfartyget som alltså har väjningsplikt även i detta fall.

Du hamnar i samma sits varje gång: lastfartyget har väjningsplikt och obefintlig uppsikt. Dålig kombination för kaptenen.
Citera
2026-08-05, 19:20
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokekaffe
Nu var det inte en livräddande panikgir du beskrev, då en sådan hör hemma i ett fiktivt scenario. Men innan en sådan gir görs ska mistsignal, fartsänkning, undanmanöver inom utmärkt farled användas i första hand.
Jo, det förstår jag. Jag skulle varit tydligare med vilket hypotetiskt fall jag menade! 🙂

Men givet avstånden mellan kollisionsplatsen, Katten och SB-märket, ser du ett problem för lastfartyget att väja inom farleden med sina 12 kn fart?
Citera
2026-08-05, 19:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Du verkar däremot veta väldigt mycket om hur man tar droger i vardagen utan att andra ska märka, samt hävdar att det är ”jättevanligt”. Egen erfarenhet?

Vad vet du om vad som är testat och inte? Jobbar du på sjukhuset där pappan togs in eller? Annars kan du ju knappast ha någon inblick i det öht.

Så det är inte synd om någon som förlorat halva sin familj tycker du? Är du empatistörd eller tror du genuint på det långsökta att han med uppsåt ville döda hela sin familj?
Jag har inte levt i en bubbla som vissa verkar ha.

Nej jag vet inte vad som är testat, jag har sagt 10 ggr att jag inte vet och att jag misstänker att dom bara tagit provet på alkohol.

Det är otroligt synd om dom som dog, deras familjer sonen men pappan, vad tycker du själv han styrde båten utan uppsikt i en farled?
Citera
2026-08-05, 19:23
Medlem
Citat:
Det blir ju lite larvigt med de krav som ställs på snipans skeppare ang. placering i farleden. Om lastfartyget uppfyllt kravet på uppsikt föröver så hade han sett snipan och gett ljudsignal varpå snipan hade pipit SB in mot Katten och alla hade varit vid liv och glada idag.

Men vad tror du utifrån vad vi vet så långt; blir kaptenen fälld för brott?

Just det. Det finns ju en anledning varför befälhavare på större fartyg vilar med handen på mistluren på ett nästan enerverande sätt i sommartider vid vissa inlopp. De kan sina skyldigheter.

Sjörättsmässigt är han ju kokt men jag är ju ingen straffrättsexpert. Men nog var det medveten eller omedveten oaktsamhet att inte hålla ordentlig utsikt i dagsljus mitt i sommarskärgården.

Sen kan ju ett mer extremt styrbordsläge och god utkik akteröver från snipan vara en ren självbevarelsedrift / sjövett, men det ändrar inte skuldfrågan.
Citera
2026-08-05, 19:23
Medlem
Som sagt, stora fartyg svänger inte BB eller SB hursomhelst. Det är en långsam process. Men alla verkar tro att stora handelsfartyg fungerar precis som små snipor.

Visserligen hade handelsfartyget kunnat signalera, men då är frågan om snipan hade hunnit undan i tid. Det hade varit den mest rimliga agerandet från båda parter. I extremfall hade fartyget försökt bromsa in eller gira, men som jag skrev... det är ingen plötslig och snabb ändring. Faran hade sannolikt kvarstått.

Citat:
Varför skulle olyckan inte undvikits om de sett snipan? Deras första åtgärd hade förmodligen varit att hänga sig på signalhornet. Om det inte hade fått effekt så hade de hade ~150 m vatten* åt BB och 200-250 m vatten åt SB.

Problemet är att inte hade nödvändig uppsikt. Då spelar det ingen roll hur mycket manöverutrymme som finns.

*) egentligen >500 m med tanke på djupgåendet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in