Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Så, har vi ännu en sak som inte har avhandlats något vidare, om alls, i tråden, annat än att det har påpekats att det kan påverka funktionen hos fartygets radar, men det handlar alltså om vågor och våghöjd.
Skeppets kapten har angett 1,5m och en sjöräddare som var på plats har angett 1m.
Det som dessa två herrar uttalar sig om är då det som kallas signifikant våghöjd, det är den genomsnittliga våghöjden av den högsta tredjedelen av vågorna. Det är ungefär den våghöjden som vi upplever rent generellt när vi ute på havet. Jag skulle tro att sjöräddaren ligger närmast sanningen, han har ju så att säga varit lite närmre verkligheten, än kaptenen, ur den aspekten.
Men våghöjd på 1 till 1.5 meter är ganska rejält för en liten snipa på 7,5 meter med ett djupgående på 0.8. Då är vågorna nästan dubbelt så höga som snipans djupgående, vissa högre. Det kan rulla rejält ombord. Detta är då också en förklaring till att alla satt längst bak, det rullar och hoppar som regel minst där bak, nere i ruffen ville nog ingen vara och bli omkringkastad.
Våghöjden gör också att snipans hela skrov försvinner ner i vågdalarna mellan vågtopparna och blir svårare att se. Återigen undrar man hur det var med lanternföringen.
Det är också en bidragande orsak till att snipan kanske inte syntes på radarn.
Sjöräddningens våghöjd var när de var på plats efteråt, då hade det ju blåst upp pga regnet. Misje Verdes angivna våghöjd ger jag inte mycket för i detta läget. Här finns anledning att överdriva.
Jag bor som sagt i området och det var först när det började regna som det blåste upp.
Signifikant våghöjd vid frisk vind nås efter 2-5 timmar och den ligger på 1-1,5 m på öppet hav vid frisk vind. Olycksplatsen var inte på öppet hav. Vinden hade dessutom vridit sig mot syd-sydväst under dagen och mojnat ned till ca 7 m/s. Olycksplatsen låg i lä för vågorna som skapats tidigare under dagen också.
Nej, det var knappast en (1) meters våghöjd ens om det precis blåst upp för regn vid olyckan. Jag tycker att det låter i mesta laget även när sjöräddningen senare kom dit. Det bör dessutom ha varit mindre för att paret Dokken skulle kunna se och rädda de överlevande.