2026-08-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Så "under en längre tid"har de följts åt. Och ändå krockar de, svårt att förstå.

Att fartyget kan missa en liten båt, okej. men hur kan snipan inte se ett 90 meters fartyg som närmar sig.

ja, det är å ena sidan mycket anmärkningsvärt.
Å andra sidan inget konstigt alls, det är bara att inte titta bakåt, så missar man det.
Man här ingenting av det där fartyget. Snipans motor låter en hel del, och fartygets motorer sitter nästan ett par hundra meter bort från snipan när den är bara en fartygslängd framför fartyget.

Det undantar dock inte snipans kapten från ansvaret att ha koll och titta bakåt.

Det förefaller alldeles uppenbart att även om det var nedsatt sikt, så hade pappan hunnit upptäcka fartyget i tid för att undvika en allvarlig kollision. Det hade inte tagit stort mer än 10 sekunder att få snipan ur vägen för fartyget, inräknat reaktionstid på ett par sekunder. Om han bara tittat bakåt och sett skeppet.
Citera
2026-08-05, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Nä, det du vill är att störst skall gå först men med sådant upplägg blir det anarki. Kaptener som uttrycker sådant bör omskolas till lokalvårdare

Det vore väl rätt märkligt om jag som oftast befinner mig på båtar kortare än 20m skulle ha den ensidiga uppfattningen.

Jag förklarar bara hur sjövägsreglerna fungerar, i teori och praktik. Om du inte vill lyssna och lära så är det bara att du sällar dig till resten av trollen i tråden. Du är verkligen inte ensam, det är ett som är säkert. Det här är bara ännu en tråd där hatet bara växer och växer.
Citera
2026-08-05, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tosv
Min lilla kära vän, du förstår inte att antennen kan rotera utan att den sänder.

Idiot

Du påstår en sak men kan sedan inte backa upp det med ett enda fakta.

Sådana som dig borde blockeras
Citera
2026-08-05, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja där är vi helt överens. En senior åklagare lär ju vara rätt erfaren, så det ska bli intressant att se vart hans strategi med tolken tar vägen…
Lotsen.

Min teori är att han mot bättre vetande är tvungen eftersom kaptenen skyller på lotsen.
Citera
2026-08-05, 16:28
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Förklaringen är enkel. Snipans besättning är/var klåpare.

Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
ja, det är å ena sidan mycket anmärkningsvärt.
Å andra sidan inget konstigt alls, det är bara att inte titta bakåt, så missar man det.
Man här ingenting av det där fartyget. Snipans motor låter en hel del, och fartygets motorer sitter nästan ett par hundra meter bort från snipan när den är bara en fartygslängd framför fartyget.

Det undantar dock inte snipans kapten från ansvaret att ha koll och titta bakåt.

Det förefaller alldeles uppenbart att även om det var nedsatt sikt, så hade pappan hunnit upptäcka fartyget i tid för att undvika en allvarlig kollision. Det hade inte tagit stort mer än 10 sekunder att få snipan ur vägen för fartyget, inräknat reaktionstid på ett par sekunder. Om han bara tittat bakåt och sett skeppet.

Så en blick över axeln (snipan), eller en tut iluren(fartyget), så hade vi sluppit den här tragedin.
Citera
2026-08-05, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9z
Inte nog med att du har insulinresistens du har även intelligensresistens. Du fattar inte varför en stor båt måste i vissa situationer väja för en liten bå,t så jag skrev något som kallas för en liknelse.

Jag försöker igen bara för dig:
Stor båt inte köra på liten båt bakifrån, ajjabajja.
Stora båtens kapten inte blunda när köra båten, ajjabajja.
Vaffödåfö frågar du dig då, jooo lilla stumpan för sådana är reglerna.
Den som inte följer reglerna får ingen glass.
God idé med en barnramsa för många här.
Citera
2026-08-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lotsen.

Min teori är att han mot bättre vetande är tvungen eftersom kaptenen skyller på lotsen.
Shit! Du har rätt, hjärnsläpp!
Citera
2026-08-05, 16:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Lotsen.

Vart kan man läsa om att eftersom kaptenen skyller på lotsen? kan du länka?
Citera
2026-08-05, 16:30
Medlem
Sammanfattning:
300 sidor: men HUR kan man inte se ett megaskepp komma i full fart?
500 sidor käbbel mellan kapten haddock och vindoktorn: regel 9 regel 9 regel 9 regel 9 trång farled 1 km trång 1 km trångt inte alls trångt din vinslurpande kattfot anfäkta anamma!
200 sidor av det är ant*n som är komikern -men nej han har dementerat! Annan pappa är komisk!
200 sidor va? Kaptenen är ryss - såklart han var packad! Ryssofobiskt, åklagaren är ryssofob, idiot, inkompetent osv

Det måste finnas många bättre sätt och format att sammanställa och spekulera, än en tråd i fb forum. Det ältas och ältas, käbblas och personpåhoppas runt runt hela tiden och de få russin av vettiga inlägg drunknar helt i denna gröt. Fullständigt absurt är vad det är.
Citera
2026-08-05, 16:31
Medlem
Citat:

Man väjer inte för nån som går över ett övergångställe, man stannar.
Ett övergångställe KORSAR en väg, vilket heller inte passar in här.

Det här är en mycket bra liknelse som många inte tänker på.

På land, i trafiken, så innebär skyldigheten att "hålla undan för andra" som regel att man stannar för att släppa fram andra.

På sjön gör man så gott som aldrig det, man väjar, man svänger och går som regel bakom den man ska väja för.

Där liknelsen är mer korrekt mellan land och sjö, är väl upphinnandesituationen. Men där är det då så, om man ska dra en parallell, att på land så hade traktorer och cyklister och mopedister varit skyldiga att köra åt sidan för att släppa fram bilar, lastbilar och bussar.

I detta fallet, i denna trånga farleden, så skulle snipan ha hållit sig ur vägen.
Både skeppet och snipan skulle ha avgivit ljudsignal pga nedsatt sikt.
Citera
2026-08-05, 16:31
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Regel 13 säger att upphinnande fartyg väjar för upphunnet fartyg. MEN den regeln gäller bara om fartygen ser varandra. Det är svårt att väja för något man inte ser.
Varifrån får du att regeln "bara gäller om fartygen ser varandra"? Det nämns ingenstans under regel 13 i TSFS 2009:44, och låter som en extremt konstig formulering.
Citera
2026-08-05, 16:32
Medlem
Citat:
Så en blick över axeln (snipan), eller en tut iluren(fartyget), så hade vi sluppit den här tragedin.

JA exakt så. En blick över axeln hade räckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in