2026-08-05, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Flashback är en ventil där etniskt svenska män i medelåldern får utlopp för sin frustration över vad de upplever som livets orättvisor. Man är missnöjda med sin lott och sin position och därför känner man behov av att vädra byken anonymt här eftersom man har möjlighet att göra så utan konsekvenser. Därav att allting är invandrarnas fel. Eller kvinnornas. Eller sossarnas. Och så vidare. Flashback forum är som Aschberg en gång uttryckte det i Aftonbladet, en pissränna. Det ligger en del i det.

Personligen påverkas jag inte alls av invandringen. Åtminstone inte i negativ bemärkelse. I motsats till majoriteten av folket här känner jag faktiskt invandrare. Jag har invandrade vänner och har haft invandrade flickvänner. Därför ser jag inte invandringen i sig som ett problem. Problemet ligger snarare i olika kulturer som inte fungerar tillsammans. Det är inte etniskt baserat utan handlar mer om individer, familjer, sociala normer.

Sedan är vissa kulturer bättre än andra, det ska vi inte sticka under stol med. Åtminstone om man med bättre menar mer anpassade för social smidighet och utvecklad civilisation. Det är heller varken lögn eller rasism. Det är bara så det är. Men alla kulturer fungerar i sitt sammanhang. Det är när det blandas som problemen uppstår, särskilt mellan kulturer som strävar i olika riktningar. Nordbor brukar exempelvis komma bra överens med ostasiater och perser eftersom det, som sagt, inte handlar om etnicitet utan om samsyn. Håller man sig till kulturer med någotsånär samsyn så är invandringen snarast berikande. Så har det varit för mig.

I motsats till stora delar av SD-pöbeln på Flashback har jag som sagt erfarenhet av både invandrare i Sverige och att bo och leva i andra kulturer utanför Sverige. Jag är väl medveten om att Sverige inte är världens bästa land att leva i och att svenskarna inte är mänsklighetens kronjuvel.

Intressant att du citerar en judisk man om vad han tycker om ett forum i Sverige.
Samma judiske man som är med och jagar vanliga svenskar för att hänga ut på det allmänna torget för tomatkastning.

Invandrare i stora gäng kommer du mest troligt få problem med, om du inte är muslim själv då.
Citera
2026-08-05, 07:51
Medlem
folkgemenskaps avatar
Jag möter invandrare i helt vanliga arbeten, som i kassan på Lidl eller i andra butiker. De gör sitt jobb, är oftast trevliga och är en helt naturlig del av ens dagliga rutiner, långt ifrån den katastrofbild som målas upp online.

Nyliberalismens marknadisering, privatiseringar och nedskärningar är den reella orsaken till de samhällsproblem som idag skylls på invandring. När välfärden, bostadsmarknaden och infrastrukturen förvandlades till vinstmaskiner raderades alla buffertar. Vårdköer, tågkaos och bostadsbrist är direkta konsekvenser av dränerade offentliga resurser och avregleringar.

Systemet förskjuter konsekvent kapital från arbetar- och medelklass till storskaliga kapitalägare. Utförsäljningen av allmännyttan och skattesänkningar för höginkomsttagare urholkade det offentliga uppdraget medan individen fick bära hela den ekonomiska risken. Syftet med att göra invandringen till universalförklaring är politiskt bekvämt och högst svinaktigt: det flyttar fokus från klassklyftor, kapade trygghetssystem och marknadens strukturella misslyckanden.
Citera
2026-08-05, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.
På gott och ont!
Det grinet att samla invandrare i en enda klump. Även om muslimer dominerar.
Önskar vi endast hade från Östeuropa samt Sydostasien. Samt skötsamma individer.
Senast redigerad av mikael2 2026-08-05 kl. 08:02.
Citera
2026-08-05, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Det påverkar inte mig min vardag speciellt mycket, håller med dig till 100% att många skyller på invandringen

"Utan invandrare skulle x bli så mycket bättre"

Samtidigt har man oftast inte ett svar på HUR samhället ska fungera utan invandrare, nu när det är uppbyggt till stor del av invandring, t.ex välfärden. Hemtjänst och äldreomsorg skulle gå under ganska snabbt utan invandrare. Svenskar inte söker sig till den typen av jobb.

Det är en minoritet som faktiskt begår brott och dom ska självklart straffas och eller utvisas beroende på vad det är för brott. Men när vi istället skickar hem invandrare som precis börjat arbetslivet och betalar skatt för att dom har för låg månadslön så är vi väldigt fel ute.
Finland ,Polen Ungern klarar sig utan så många muslimer. Finland tar invandrare från öststaterna samt Sydostasien och Spanien.
Polen från Rumänien samt Ukraina!
Citera
2026-08-05, 08:31
Avslutad
Den här tråden bör väckas till liv efter 4års S-V-MP styre 2030. Om det nu blir den konstellationen som styr. För den trojkan kommer definitivt försöka se till att invandringen påverkar alla förutom den rikaste eliten inklusive de högsta politikerna.
Citera
2026-08-05, 08:36
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag kan äta mat med starkare kryddor än kryddpeppar.
Jag kan lätt få tag i en taxi hem efter en blöt utekväll.
Jag blir bjuden på spontana grillfester på gården.
Jag får dagligen lära mig om andra kulturer och språk.
Jag kan spontant spela basket, fotboll och cricket nästan när som helst.
Jag har ett mångfaldigt större utbud av tjejer att dejta och ligga med.

Och det var bara de första spontana sakerna jag kom på.
Citera
2026-08-05, 08:50
Medlem
Kokkashugis avatar
Högre skatter, sämre ekonomiska utsikter, kriminalitet, allmän irritation över inavlade folkgrupper med lågt IQ. För att nämna några punkter.
Citera
2026-08-05, 09:04
Medlem
Betydligt sämre skola för barnen, invandrare tar stor del av resurserna.

Skrik på jobbet.

Högre ljudvolym på bussen.

Behöver ha mer koll på egna kngar i samhället. I alla fall om de ska till något sämre område=där det bor mycket invandrare.

Sämre miljö. Många invandrare kan inte ens sopsortera eller skiter helt enkelt i det.

Sämre villkor på arbetsplatsen, arbetsgivare hittar alltid någon som är beredd att ta arbetet till sämre villkor.

Jag blir.nog egentligen inte påverkade lika mycket som barnen. Inte konstigt yngre generationen ofta har en mer negativ inställning till invandrare. Vore det inte ett problem skulle yngre ha andra åsikter. Det är de yngre som är upplysta i skolan samt stöter på problemen ute i samhället.
Citera
2026-08-05, 09:14
Medlem
Här tror jag definitivt du har en poäng.
Samhällsklyftorna som ökar är ett stort problem. Förmodligen är det du skriver också det som är det som påverkar samhället mest negativt. Speciellt vad gäller ekonomi. Sämre levnadsstandard.

Dock finns det andra samhällsfenomen som retar. Men förmodligen bara delar sv dessa som kan belastas invandringen.

Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Jag möter invandrare i helt vanliga arbeten, som i kassan på Lidl eller i andra butiker. De gör sitt jobb, är oftast trevliga och är en helt naturlig del av ens dagliga rutiner, långt ifrån den katastrofbild som målas upp online.

Nyliberalismens marknadisering, privatiseringar och nedskärningar är den reella orsaken till de samhällsproblem som idag skylls på invandring. När välfärden, bostadsmarknaden och infrastrukturen förvandlades till vinstmaskiner raderades alla buffertar. Vårdköer, tågkaos och bostadsbrist är direkta konsekvenser av dränerade offentliga resurser och avregleringar.

Systemet förskjuter konsekvent kapital från arbetar- och medelklass till storskaliga kapitalägare. Utförsäljningen av allmännyttan och skattesänkningar för höginkomsttagare urholkade det offentliga uppdraget medan individen fick bära hela den ekonomiska risken. Syftet med att göra invandringen till universalförklaring är politiskt bekvämt och högst svinaktigt: det flyttar fokus från klassklyftor, kapade trygghetssystem och marknadens strukturella misslyckanden.
Citera
2026-08-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Att du saknar utbildning och inte får jobb är ingen annans fel än ditt eget. Att din arbetsgivare anställer analfabetiker är inte invandrarnas fel heller för den delen. Det är just det här med svenskar - svälj stoltheten och sluta skyll ifrån dig.

Jag har en gedigen utbildning inom språk och administration samt datasäkerhet.
Omskolad till Undersköterska och legitimerad av Socialstyrelsen.
Arbetsförmedlingen sa till mig att arbetsgivare föredrar de med lönebidrag även inom låglöneyrken.
Citera
2026-08-05, 09:50
Medlem
Dumdrygs avatar
Personligen tyckte jag det var spännande och intressant med andra kulturer när jag var yngre före år 2000 typ.

Men nu påverkas man i vardagen genom aggressiva möten med invandrarmän. Det blir snabbt hotfullt och farligt. I trafiken och på stan. Situationer där svenskar är mer sansade som en vanlig omkörning.

Yngre invandrarkillar som är stökiga på bussen eller tunnelbanan och blir tillsagda av äldre svenskar blir hotfulla och aggressiva.

Känns ibland som att alla invandrarmän har ADHD. Speciellt i trafiken. Kör ryckigt och gasar och bromsar in och fipplar med mobilen.

Edit: Vilket även har bekräftats av en tjej från Irak som jag pratade med att det är vanligt med adhd pga kusingiften.
Senast redigerad av Dumdryg 2026-08-05 kl. 09:54.
Citera
2026-08-05, 10:01
Medlem
Dumdrygs avatar
Även i sjukvården påverkas man. De flesta föredrar att prata med en svensk läkare med svensk utbildning. En utländsk läkare kan bli kränkt och har ofta hävdelsebehov bara för att man undrar över något.
Äldre som har hemtjänst har det värst. Det kan dyka upp folk från alla möjliga länder som knappt kan prata svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in