2026-08-04, 17:49
Medlem
DonLatinos avatar
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-04 kl. 17:51.
Citera
2026-08-04, 17:51
Medlem
Utan invandring hade jag haft färre vänner.
Citera
2026-08-04, 17:55
Avstängd
Det är svårare att få jobb, dyrare att köpa bostad, omöjligt att hyra bostad, svårare att få ligg då kvinnor numera är rädda för män pga blattarnas våldtäkter, mindre tryggt att gå ut etc etc.

Det går fortare att räkna upp hur invandringen inte har påverkat mig.
Citera
2026-08-04, 17:56
Medlem
Det påverkar inte mig min vardag speciellt mycket, håller med dig till 100% att många skyller på invandringen

"Utan invandrare skulle x bli så mycket bättre"

Samtidigt har man oftast inte ett svar på HUR samhället ska fungera utan invandrare, nu när det är uppbyggt till stor del av invandring, t.ex välfärden. Hemtjänst och äldreomsorg skulle gå under ganska snabbt utan invandrare. Svenskar inte söker sig till den typen av jobb.

Det är en minoritet som faktiskt begår brott och dom ska självklart straffas och eller utvisas beroende på vad det är för brott. Men när vi istället skickar hem invandrare som precis börjat arbetslivet och betalar skatt för att dom har för låg månadslön så är vi väldigt fel ute.
Senast redigerad av intoanavrin 2026-08-04 kl. 18:00.
Citera
2026-08-04, 18:00
Medlem
exoticspices avatar
Påverkas personligen i vardagen när jag blir aggressivt påhoppad med anklagelser helt utan anledning.
Citera
2026-08-04, 18:04
Medlem
daligts avatar
Det blir allt färre industrijobb, lägre löner och skolskrikare.
Citera
2026-08-04, 18:09
Medlem
Sett till olika relationer så har jag haft många polare genom hela livet som är invandrare.

På ett mer allmänt plan har jag kunnat dra ned matkostnader tack vare invandrardrivna butiker med svinbillig mat, klippt mig billigt, fått vård på sjukhus samt käkat en massa smarrig mat på restauranger som drivs av invandrare.
Citera
2026-08-04, 18:10
Medlem
Har bara haft dåliga invadrarkompisar så det har påverkat mig en jävla mycket.
Citera
2026-08-04, 18:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Bussen är sen?: Förmodligen invandrare som kör den eller gäng ombord som krånglar.
Maten är dyr?: Fler invandrare i sverige kostar pengar, vilket driver upp skatter, vilket driver upp kostnader på saker och ting,
Man trivs inte på jobbet? Kanske invandrare på jobbet som missköter sig på något vis?
Man får ingen dejt? Svenska tjejer verkar mer intresserade av dom än svenska killar, har jag fått höra.
Citera
2026-08-04, 18:15
Medlem
Det påverkar mig negativt dagligen genom att folk bär sig åt på ett sätt som varit totalt oacceptabelt för bara 20 år sedan. Det har alltid funnits missanpassade idioter som agerat utanför de sociala normer Sverige varit känt för men nu bryts de så ofta att jag skulle säga att samhällskontraktet har totalt fallit. Det är skränigt och högljutt vart man än går, folk använder ett språk som är helt förkastligt och det tas ingen hänsyn till andra. Ytterst anser jag att det är ett importerat beteende men social media och "individen i centrum" har verkligen inte hjälpt. Folk beter sig som att de är huvudpersonen i någon form av film och det har smittat av sig på etniska svenskar i alla åldrar med.
Citera
2026-08-04, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Utan invandring hade jag haft färre vänner.

Men du hade haft bättre vänner.
Sluta ljug för dig själv. Det finns inget bra med den vårdslösa invandringen som vi haft. Ni till vänster brukar skrika om kvinnors rättigheter. Det går inte ihop med erat skrikande om palestina, där har ni noll rättigheter. Och det går absolut inte ihop med eran besatthet att det finns 427 kön.
Citera
2026-08-04, 18:19
Avstängd
ansluts avatar
Jag mår illa, äcklad och psykiskt dåligt. Jag åker och jobbar medans blattarna sover till tolv innan dom sätter sig i mercan med brorsorna och dricker redbull och kör runt i stan. Påskkärringar som inte kan svenska. Syrianer som våldtar på äldreboenden. Skitar ner överallt. Skäggbarn som gapar och skriker, föds alla med ADHD?? mm. När man märker hur landet förändrats de sista tjugo åren. Fyn fan hur mycket bättre jag mått om inte dessa ”människor” inte varit i vårat land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in