Citat:
Ursprungligen postat av
MDchlorian
Det påverkar mig negativt dagligen genom att folk bär sig åt på ett sätt som varit totalt oacceptabelt för bara 20 år sedan. Det har alltid funnits missanpassade idioter som agerat utanför de sociala normer Sverige varit känt för men nu bryts de så ofta att jag skulle säga att samhällskontraktet har totalt fallit. Det är skränigt och högljutt vart man än går, folk använder ett språk som är helt förkastligt och det tas ingen hänsyn till andra. Ytterst anser jag att det är ett importerat beteende men social media och "individen i centrum" har verkligen inte hjälpt. Folk beter sig som att de är huvudpersonen i någon form av film och det har smittat av sig på etniska svenskar i alla åldrar med.
Du blandar ihop observationer med orsakssamband.
Du beskriver att folk är högljudda, tar mindre hänsyn och använder ett grövre språk. Okej. Men hur vet du att invandring är den huvudsakliga orsaken och inte andra samhällsförändringar?
För 20 år sedan fanns inte TikTok, Instagram eller en ständig kultur där uppmärksamhet belönas. Individualism, mobiltelefoner, influencerkultur och sociala medier har förändrat beteendet hos människor i princip över hela västvärlden, även i länder med betydligt lägre invandring än Sverige. Sverige är inte exklusiva i denna kontext.
Dessutom skriver du att beteendet "smittat av sig på etniska svenskar". Om även etniska svenskar beter sig så här, hur kan du då vara säker på att grundorsaken är invandring och inte en bredare kulturell utveckling?
Det som påverkar dig är kulturskiftet, inte invandringen i sig. Dags att vakna. 2026 är året.