2026-08-04, 19:07
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Du verkar ha ett behov att berätta hur det "känns" hela tiden. Om du känner så värst mycket hela tiden börjar man undra om du är en kvinna eller man. Kan du argumentera med konkreta fakta eller exempel istället för dina känslor?
Citera
2026-08-04, 19:13
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Utan invandring hade jag haft färre vänner.

Menar du att du endast har förmåga att skaffa vänner från andra kulturer?
Citera
2026-08-04, 19:14
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.
Min pappa kom till Sverige när han var liten. Nu har han ett nordiskt ursprung så det var inga problem.
Mina bandmedlemmar har invandrarbakgrund.

Kriminella ska ut. Så är det bara. De skötsamma, som är en del av samhället ska stanna kvar. Det är rättvist. Det övriga är inte det. Straffrabatt och mängdrabatt. Vi får se hur mycket politikerna skrattar om en 13-åring överfaller dem med en kalasjnikov.
Citera
2026-08-04, 19:14
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Svenskar är inte alltid så lätta att göra med.
Citera
2026-08-04, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Du är ju riktigt jävla dum. Kulturskifte att spränga, skjuta, våldta, förnedringsrån, våldtäkter på äldreboenden, bidragsfusk. Allt hade ökat utan invandringen???

Brottets karaktär har skiftat. Vi ser en minskning i stöld, bostadsinbrott och våld som leder till sjukhusvård.
Idag är det bedrägeri, digitala brott och skjutvapenvåld som gäller.
Världen har gått från handgemäng till digitalt våld.
Kniv har blivit utbytt till skjutvapen.
Någon som vet hur man får tag i ett skjutvapen utan licens? Gissar på att det sker över nätet.

Sexualbrott är ett kapitel för sig.
Brå och kriminologer ser inte en ökning i antal utförda sexualbrott utan istället en ökning i antalet anmälda brott och då är det kopplat till våra lagändringar.

På det stora hela ser vi 5,3% ökning av antal brott anmälda per capita från 1990-2020.
Citera
2026-08-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Nej du kan inte läsa. Vilket är sorgligt med tanke på att du sannolikt haft avgiftsfri utbildning i hela ditt liv.
Citera
2026-08-04, 19:18
Medlem
Citat:
Jag är genuint nyfiken.

Högre boendekostnader, lägre löner, mindre sammanhållning, nästan slutat gå ut på krogen, undviker kollektivtrafik, semestrar på ställen där det nästan bara är vita. Men det kan jag leva med, vad värre är att vi sabbar livet för den yngre generationers svenskar.
Citera
2026-08-04, 19:20
Medlem
Konkret mest av höjd pensionsålder, urtunnad trygghet vid arbetslöshet och sjukdom samt dålig avkastning på de kontanta medel man har. Räntorna måste hållas idiotlåga på grund av permanent bostadsbrist och skyhöga priser. Annars gnäller Sveriges miljöpartister i innerstäderna och så kan man inte ha det.

Tillkommer en miljon andra saker allt från bortskänkt integritet och rättssäkerhet till att man inte kan ta emot samtal från okända nummer och att det är plopp i dörren i varenda portgång man ska in in.
Citera
2026-08-04, 19:21
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Var tvungen byta jobb efter en stor flytt. (olycka med dödsfall i min familj)
Jag sökte mååånga jobb men kom inte ens till intervjuer trots en väldigt gedigen CV.
Sökte allt från städ o butik till adminstration mm
Fick veta att det togs hellre in de som fick lönebidrag pga att de var invandrare.
Ringer i dag till företag eller myndigheter och de som svarar i telefon där pratar väldigt bristfällig svenska.
Började arbeta inom vården och det togs in många invandrare trots att en del inte ens kunde veckodagar. (de skulle ge mediciner och kunde inte veckodagar)
De jag vårdade uttryckte om och om igen att de blev så glada då jag kom då jag förstod vad de sa och de förstod vad jag sa.
Att du saknar utbildning och inte får jobb är ingen annans fel än ditt eget. Att din arbetsgivare anställer analfabetiker är inte invandrarnas fel heller för den delen. Det är just det här med svenskar - svälj stoltheten och sluta skyll ifrån dig.
Citera
Medlem
Firewaias avatar
Jag och sambon har praktiskt taget avsagt oss allt som har med samhället att göra, vi arbetar och spenderar sedan tiden långt bort från samhället ute i skogen och interagerar bara med de som står oss nära och har gjort under lång tid. Så inte alls! Men stackars de som tvingas växa upp idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Inte alls
Jag är själv invandrare

Påverkas man inte av invandrare om man själv än invandrare? Hur fungerar det exakt?

Om vi tar in 20 miljoner afrikaner i Sverige de kommande 20 åren så påverkar det alltså inte dig?
Citera
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Svenskar är inte alltid så lätta att göra med.

dom är kanske svårare att lära känna men är nog lättare att ha att göra med i längden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in