2026-08-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ingenting. Jag jobbar med en del invandrare och det enda jag stör mig på, är att de pratar sitt eget språk på jobbet vilket är väldigt ful. Annars stör de inte mig.
Citera
2026-08-05, 10:14
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Invandringen har lett till en mer föraktfull attityd mot araber och annat löst folk som har kommit hit. Men även föraktet mot samhället och Sverige har blivit betydligt större de senaste 20 åren. Jag har blivit mer destruktiv i sinnet, och tycker det är bra att alla boomers (som har haft en stor del i invandringen) är på väg att försvinna. Min misogyni har också blivit starkare i takt med det massiva inflödet av skräpmänniskor från MENA. Kvinnor är oftast så förbannat naiva och känslostyrda att man häpnar. Har blivit många heta diskussioner med diverse kvinnor genom åren där man blivit helt matt över hur jävla tröga i huvudet många kvinnor är när det gäller invandring. De har inget helhetsstänk, inget konsekvenstänkande, inget rationalitet, ingen sans. Bara en totalt grundlös, infantil öppenhet och tolerans mot horderna av araber som flödat in i landet. Jag har även bestämt mig för att flytta till Norge när jag är klar med mina förpliktelser i Sverige om några år. Inte en chans att jag kommer bo kvar i den här kloaken längre än absolut nödvändigt. På avstånd i Norge kommer jag att snegla på Sverige och hoppas att landet kollapsar helt under tyngden av allt MENA-skräp som landet bär på sin arma rygg. Endast den totala kollapsen eller inbördeskriget kan på sikt återupprätta det riktiga Sverige igen.
Citera
2026-08-05, 10:34
Medlem
När jag ser afrikaner,araber med vita kvinnor 🤮
Citera
2026-08-05, 11:07
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggehej
Åldrande sköra mammor "tas om hand" på äldreboenden av Baasim Yusuf, Melsh Keleta, Ali Hassan Zada och andra invandrade muslimska våldtäktsmän med genomrutten kvinnosyn helt utan respekt för svenska ickemuslimer.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/

Är din mamma dement kan hon inte berätta om övergreppen och vanvården.

Innan invandrarna kom hit hade vi bättre vård och omsorg med enbart svenskar och rimliga löner.

wow 4st. representerar ju helt klart alla svenskar med invandrarbakgrund! du som pursvensk går i god för de ca.700 pedofilerna som hängts ut på dumpen?

jävla invandrare som förhandlar ner lönerna!
Citera
2026-08-05, 11:16
Medlem
psaks avatar
Det finns en lång lista på konsekvenser av mångkulturen, av väldigt olika slag. Många har redan nämnts. Att något går förlorat. Svensken trycks undan och blir mer sällsynt är en sak. Man känner sig mer och mer som minoritet och BLIR också mer och mer minoritet.

Alla sociala problem, kulturkrockar, våld - varje gång man läser om en svensk som knäckts av invandrade våldsverkare, dvs något som inte behövde ha skett (dessutom förtretet att man vet att det knappast kommer få samma dignitet i massmedia som när det är svenska våldsverkare)

Det kan också påpekas att man märker att många vill att mångkulturen i den här omfattningen är något man ska vänja sig vid. Att vänja sig är i och för sig en mänsklig grej, ja vi är rätt anpassningsbara... MEN betyder det att förändringen i stort är bra för det? Nej, såklart inte.

Det finns gränser för en utveckling. Nog är nog.
Citera
2026-08-05, 11:18
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har en gedigen utbildning inom språk och administration samt datasäkerhet.
Omskolad till Undersköterska och legitimerad av Socialstyrelsen.
Arbetsförmedlingen sa till mig att arbetsgivare föredrar de med lönebidrag även inom låglöneyrken.
Återigen, dessa är inte kvalificerade yrken. Undersköterska? Är du seriös? Att du valde att nedgradera dig i karriärsstegen är fortfarande ditt eget fel.
Citera
2026-08-05, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Det finns en lång lista på konsekvenser av mångkulturen, av väldigt olika slag. Många har redan nämnts. Att något går förlorat. Svensken trycks undan och blir mer sällsynt är en sak. Man känner sig mer och mer som minoritet och BLIR också mer och mer minoritet.

Alla sociala problem, kulturkrockar, våld - varje gång man läser om en svensk som knäckts av invandrade våldsverkare, dvs något som inte behövde ha skett (dessutom förtretet att man vet att det knappast kommer få samma dignitet i massmedia som när det är svenska våldsverkare)

Det kan också påpekas att man märker att många vill att mångkulturen i den här omfattningen är något man ska vänja sig vid. Att vänja sig är i och för sig en mänsklig grej, ja vi är rätt anpassningsbara... MEN betyder det att förändringen i stort är bra för det? Nej, såklart inte.

Det finns gränser för en utveckling. Nog är nog.

Ja det är samma logik som att man ska vänja sig med att vara en slav.

Kommer man att göra det till slut? Ja.
Betyder det att situationen är önskvärd på det hela? Nej.
Citera
2026-08-05, 11:41
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Ja det är samma logik som att man ska vänja sig med att vara en slav.

Kommer man att göra det till slut? Ja.
Betyder det att situationen är önskvärd på det hela? Nej.
Kokande grodan, en faktor att lägga till. Har varit förrädiskt om något.
Citera
2026-08-05, 11:41
Medlem
Citat:
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Jag flyttade från Sverige 15 år sedan just för att Sverige bara blev dåligare och dåligare.

Med facit i hand är det mitt livs bästa val ekonomiskt och socialt.

Jag besöker familj och sommarstuga flera gånger per år och upplevelsen att Sverige blir skitigare och fattigare ser man redan på Arlanda när man landar. Varje år som går är det värre.

Som min norska partner utryckte sig; Sverige ser ut som ett smutsigt Polen fullt av araber och zigenare 😂 Spot on
Citera
2026-08-05, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag kan äta mat med starkare kryddor än kryddpeppar.
Jag kan lätt få tag i en taxi hem efter en blöt utekväll.
Jag blir bjuden på spontana grillfester på gården.
Jag får dagligen lära mig om andra kulturer och språk.
Jag kan spontant spela basket, fotboll och cricket nästan när som helst.
Jag har ett mångfaldigt större utbud av tjejer att dejta och ligga med.

Och det var bara de första spontana sakerna jag kom på.

Hade vi alltså inte kunnat ha starkare kryddor än kryddpeppar utan att massimportera hit miljoner av människor från helt främmande kulturer? Fanns taxi inte tidigare? Grillade inte svenskar? Lära sig om andra kulturer kan man göra i ett homogent land det finns undervisning. Sporter kan du utöva utan problem i ett homogent land också. Vill du ligga runt med främmande tjejer kan du resa, det är enkelt.

Det hade varit enklare om du flyttade ut från Sverige och bosatte dig någon annanstans istället för att påtvinga mångkulturen på precis alla som bor i landet. Uppenbarligen uppskattade du inte det gamla Sverige som fanns en gång i tiden. Jag och en hel del andra föredrog dock det landet.
Citera
2026-08-05, 11:48
Medlem
Citat:
Återigen, dessa är inte kvalificerade yrken. Undersköterska? Är du seriös? Att du valde att nedgradera dig i karriärsstegen är fortfarande ditt eget fel.

Efter min stora flytt pga familjemedlems död så trodde jag att jag kunde få arbete dit jag flyttat.
När jag inte fick jobb och fick förklarat för mig att det togs in invandrare med lönebidrag och jag såg det söktes vårdpersonal och jag fick enstaka vårdvikariat men ingen fast anställning då jag inte hade vårdutbildning så utbildade jag mig och fick arbete då men alla mina kollegor jag hade då böt arbete pga missförhållanden samt många nya utländska kollegor som inte ens vi förstod vad de pratade om samt att de inte gjorde det de skulle göra och chefer inte brydde sig.
Citera
2026-08-05, 12:12
Medlem
-Åker inte längre och badar på de platser jag tidigare besökte, pga grillning, ljudnivå och otrevliga människor.

-Beträder inte vissa områden, pga rånrisk.

-Hör oftare andra språk på gymmet än svenska.

-När jag var yngre så bar jag inte dyra kläder eller klockor beroende på var jag skulle åka.

-Besöker inte vissa uteställen längre, pga osköna människor som vill bråka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in