Citat:
Ursprungligen postat av
DonLatino
Jag är genuint nyfiken.
Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.
För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.
Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.
Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.
Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.
Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.
Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.
Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.
Bussen är sen?: Förmodligen invandrare som kör den eller gäng ombord som krånglar.
Maten är dyr?: Fler invandrare i sverige kostar pengar, vilket driver upp skatter, vilket driver upp kostnader på saker och ting,
Man trivs inte på jobbet? Kanske invandrare på jobbet som missköter sig på något vis?
Man får ingen dejt? Svenska tjejer verkar mer intresserade av dom än svenska killar, har jag fått höra.