2026-08-07, 01:31
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gehrman
Samtliga problem du nämner drabbar inte mig som individ på samma sätt. Jag går inte runt och är orolig för en "åldrande befolkning" t.ex. i jämförelse med direkta problem som drabbar mig i vardagen: vårdköer, sämre vård generellt, större klasser som mina barn tvingas gå i, mer otrygg och bråkig skola, högre risk att utsättas för våld, vågar inte släppa iväg barnen på samma sätt etc.

De positiva effekterna du nämner kan det iofs ligga någonting i, men det är lite hönan och ägget där också. VARFÖR behövs mer vårdpersonal, jo för att befolkningen ökat i en sådan takt att välfärden inte hängt med.

Du säger att skjutningar och våld ALDRIG påverkat dig. Aldrig ens känt dig det minsta otrygg alltså? Var bor du nånstans? Jag flyttar gärna dit.
Du blandar ihop äpplen med päron.

Jag ska förklara för dig så du kan förstå vad jag menar. Kommer inte besvara dina inlägg någotmera för du kan uppenbarligen inte se nyanseringen i det jag tar upp.

Jag förnekar inte att du upplever de här problemen eller att de finns. Frågan är snarare hur stor del som faktiskt kan tillskrivas invandringen och hur stor del som beror på andra faktorer.

Ta vården som exempel. Sverige hade långa vårdköer, personalbrist och en åldrande befolkning långt innan 2015. Invandring kan absolut öka belastningen, men samtidigt arbetar en stor del av vårdpersonalen med utländsk bakgrund. Utan dem hade vårdköerna sannolikt varit ännu längre.

Samma sak med skolan. Större klasser handlar också om kommuners ekonomi, lärarbrist och politiska prioriteringar. Att säga att allt beror på invandring blir en förenkling. En bortförklaring. Det finns bra skolor och sedan finns det sämre skolor. Det är upp till dig som förälder att välja vart du ska placera dina barn, även om det är 1 timme ifrån hemmet.

När det gäller otrygghet håller jag med om att gängvåld och skjutningar är ett allvarligt problem. Men det betyder inte att de påverkar alla människors vardag på samma sätt. Sverige har omkring 10 miljoner invånare och de flesta har aldrig blivit utsatta för skjutvapenvåld och hamnay i kläm med gängen. Att säga detta är inte att bagatellisera problemet utan det är att skilja på ett allvarligt samhällsproblem och den genomsnittliga individens vardag. Vilket TS handlar om. Förstår du nu?

Och nej, jag har inte sagt att jag aldrig känt mig otrygg. Jag menar att det är stor skillnad mellan att känna oro efter att ha läst, sett och hört nyheter och att faktiskt få sin vardag påverkad varje dag. Det är två olika saker.
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-07 kl. 01:40.
Citera
2026-08-07, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Du blandar ihop äpplen med päron.

Jag ska förklara för dig så du kan förstå vad jag menar. Kommer inte besvara dina inlägg någotmera för du kan uppenbarligen inte se nyanseringen i det jag tar upp.

Jag förnekar inte att du upplever de här problemen eller att de finns. Frågan är snarare hur stor del som faktiskt kan tillskrivas invandringen och hur stor del som beror på andra faktorer.

Ta vården som exempel. Sverige hade långa vårdköer, personalbrist och en åldrande befolkning långt innan 2015. Invandring kan absolut öka belastningen, men samtidigt arbetar en stor del av vårdpersonalen med utländsk bakgrund. Utan dem hade vårdköerna sannolikt varit ännu längre.

Samma sak med skolan. Större klasser handlar också om kommuners ekonomi, lärarbrist och politiska prioriteringar. Att säga att allt beror på invandring blir en förenkling. En bortförklaring. Det finns bra skolor och sedan finns det sämre skolor. Det är upp till dig som förälder att välja vart du ska placera dina barn, även om det är 1 timmes ifrån hemmet.

När det gäller otrygghet håller jag med om att gängvåld och skjutningar är ett allvarligt problem. Men det betyder inte att de påverkar alla människors vardag på samma sätt. Sverige har omkring 10 miljoner invånare och de flesta har aldrig blivit utsatta för skjutvapenvåld och hamnay i kläm med gängen. Att säga detta är inte att bagatellisera problemet utan det är att skilja på ett allvarligt samhällsproblem och den genomsnittliga individens vardag. Vilket TS handlar om. Förstår du nu?

Och nej, jag har inte sagt att jag aldrig känt mig otrygg. Jag menar att det är stor skillnad mellan att känna oro efter att ha läst, sett och hört nyheter och att faktiskt få sin vardag påverkad varje dag. Det är två olika saker.

Glömde påpeka att samtliga problem du tog upp som exempel på problem som inte hade med invandring att göra är globala problem som inte är specifika för Sverige. Tror fortfarande inte du kan hitta ett enda specifikt svenskt samhällsproblem idag som inte kan härledas till okontrollerad invandring.
Citera
2026-08-07, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Det finns gott om problem som har andra orsaker än invandring: en åldrande befolkning, psykisk ohälsa, lågt barnafödande, bostadsbrist, ineffektiv offentlig förvaltning, höga elpriser, global inflation, låg produktivitetstillväxt och en kvävd sjukvård.

Samtidigt finns det områden där invandring bidragit positivt. Sjukvård, äldreomsorg, kollektivtrafik och många teknikföretag är beroende av arbetskraft med utländsk bakgrund.

Men dessa exempel spelar ingen roll för att någon våldtagit, kört i diket, fuskat med arbetsvisum då det negativa (alltså minoriteten i den urvalsgruppen) väger över det positiva. Eller hur? Är det vad du kommer skriva?

Du tror alltså att gängkrig och kriminalitet är de enda problem Sverige har och haft de senaste 10-20 åren? Allt annat ska bortprioriteras bara? Du behöver läsa på lite minsann De kan få skjuta hur mycket de vill. Det kommer aldrig påverka varken mig eller min familj. Det som påverkar är vad regeringen väljer att lägga fokus på, och det är helt fel saker i dagsläget.

Jag har hellre ett Sverige som detta än exempelvis ett Tyskland där man inte törs gå ut på gatorna i Berlin för man inte vet när nästa terrordåd kommer ske.
HUR menar du att bostadsbristen inte skulle bero på att vi de senaste åren tagit emot miljontals människor som behöver(mestadels hyresrätter) bostäder??
Citera
2026-08-07, 09:44
Medlem
Problem som Sverige har som inte finns alls på samma sätt i andra "stabila västländer":

Gängkriminalitet och sprängningar = Solklar invandringskoppling

Segregation = Solkar invadringskoppling

Integrationsproblem = Solkar invandringskoppling

Skolresultat och ojämlik skola = Säger sig självt att detta är en följd av segregation och andra utmaningar när det kommer hit barn som knappt kan svenska eller som inte är vana att ens gå i skola.

Långa vårdköer = Stor befolkningsökning på relativt kort tid som ska utnyttja välfärden bidrar naturligtvis starkt till detta även om det kan finnas fler orsaker.

Brist på poliser och långsam rättsprocess = Stor befolkningsökning på kort tid samt en följd av tidigare nämnda problem

Bostadsmarknaden = Stor befolkningsökning på kort tid bidrar såklart starkt till även detta. Man kan inte bygga bostäder i samma takt som den explosion av invånare vi sett i Sverige de sista 20 åren.
Citera
2026-08-07, 11:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Vart då? Jag märker ingen större skillnad mellan invandrarungdomar jämfört med hur ungar alltid har varit och delar den uppfattningen med en del andra också. Min uppfattning är snarare att invandrare är lättare att säga till, än svenska barn och ungdomar i en del fall.

Trafiken stämmer bra men jag tror mer på att invandrare inte kan trafikreglerna än att de har ADHD då många ändå kör bra. Men det finns en allmän likgiltighet för trafikregler och har nog mer med att vi kör annorlunda här än i deras hemländer.

Invandrare får dessutom mer brister av för lite solljus här snabbare vilket kan förklara en del faktiskt.
Jag upplever att invandrare bar sig långt sämre åt förr när de var färre, än idag när de är fler. Som någon som var bland stökigare barn och själv hade föräldrar som varit det, är min upplevelse inte att invandrarungar generellt är särskilt stökiga faktiskt. Är det inte lite som så att du idag är äldre och ser dem som stökigare pga att de är unga och du själv inte längre är det?

Jag har dock hört att män fått svårare att säga till dem och då även invandrarmän så det kan vara lite samma sak med att svenskar ibland är sämre på att ta till sig om jag försöker säga något. Dvs att det är vanlig upproriskhet.

Jag tycker det är stor skillnad mot för 1980-talet när man själv växte upp. Vi kanske pallade äpplen och sprang för glatta livet om någon sur gubbe kom ut och skrek. Även om vi uppe på skolans tak och någon vuxen kom och sa åt oss så klättrade vi ner direkt.

Nu har jag sett invandrarungdomar som måttar en våldsam karatespark mot en pensionär som säger åt dem när de kliver av bussen.

Har även själv varit med om att en invandrarkille flyger upp och ska slåss på tunnelbanan när folk sagt åt honom att ta ner fötterna från sätet.

Eller en yngre invandrarkille som står på gatan och skriker rakt i ansiktet på en kvinnlig parkeringsvakt att hon är smuts för att de fått p-böter.

I trafiken så kör de helt ryckigt och oförutsägbart. Kan köra om och gasa några hundra meter sen plötsligt sakta in framför en så att man själv måste köra om och då gasar de igen och ska köra om för att de blivit "kränkt". Då har de suttit och fipplat med mobilen en stund och omedvetet saktat in framför en.

När vi var yngre och besökte Stockholm på vattenfestivalen så var man orolig för att det skulle finnas ficktjuvar i folkträngseln. Man var aldrig orolig att någon skulle dra kniv och att man skulle bli förnedringsrånad när man var på väg hem på natten.
Citera
2026-08-07, 16:55
Medlem
Riktigt roande läsning av er högerextremister

Drog ni upp byxorna till till armhålorna och galopperade hemåt gnäggande som hästar i era träskor innan ni skrev av er på fb?
Citera
2026-08-07, 18:07
Avstängd
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anslut
Jag mår illa, äcklad och psykiskt dåligt. Jag åker och jobbar medans blattarna sover till tolv innan dom sätter sig i mercan med brorsorna och dricker redbull och kör runt i stan. Påskkärringar som inte kan svenska. Syrianer som våldtar på äldreboenden. Skitar ner överallt. Skäggbarn som gapar och skriker, föds alla med ADHD?? mm. När man märker hur landet förändrats de sista tjugo åren. Fyn fan hur mycket bättre jag mått om inte dessa ”människor” inte varit i vårat land.
Nej då.
Åker man till Egypten på semester & vill känna historiens vingslag så är det självklart roligt att 75% är inflyttade kineser.
Citera
2026-08-07, 18:11
Avstängd
engammalfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melodikaoset
Riktigt roande läsning av er högerextremister

Drog ni upp byxorna till till armhålorna och galopperade hemåt gnäggande som hästar i era träskor innan ni skrev av er på fb?
Jaha är det så man tackar.
Citera
2026-08-08, 06:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gehrman
Problem som Sverige har som inte finns alls på samma sätt i andra "stabila västländer":

Gängkriminalitet och sprängningar = Solklar invandringskoppling

Segregation = Solkar invadringskoppling

Integrationsproblem = Solkar invandringskoppling

Skolresultat och ojämlik skola = Säger sig självt att detta är en följd av segregation och andra utmaningar när det kommer hit barn som knappt kan svenska eller som inte är vana att ens gå i skola.

Långa vårdköer = Stor befolkningsökning på relativt kort tid som ska utnyttja välfärden bidrar naturligtvis starkt till detta även om det kan finnas fler orsaker.

Brist på poliser och långsam rättsprocess = Stor befolkningsökning på kort tid samt en följd av tidigare nämnda problem

Bostadsmarknaden = Stor befolkningsökning på kort tid bidrar såklart starkt till även detta. Man kan inte bygga bostäder i samma takt som den explosion av invånare vi sett i Sverige de sista 20 åren.
Fast hur påverkar det dig? Konsekvserna av coronabluffen påverkar mig mer än vad invandrare gör.
Psykisk ohälsa påverkar hela samhället och cirka 2000 begår självmord årligen.
Jämför det med gänkriminalitet som skördar 30 offer per år.
Citera
2026-08-08, 06:09
Medlem
FuckedUp2k9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
Du missförstår mig, Problemet är att vi inte klarar oss inom vården eller omsorgen utan invandrare.
Vilket samhälle snackar du om nu? Mitt uppfattningar är att kvinnor har det ganska bra i Sverige (är ej kvinna så är öppen för att jag kan ha fel).

Rösta på SD om du vill, hur tycker du dom skött sig hittills? Det är inte ett arbetarparti, snarare white trash, med mördare och pundare som tillhör eller tillhört partiet.

Det fetade gör mig väldigt provocerad.

För det första; om vi hade deporterat de två miljoner människor vi tagit emot de senaste 11-12 åren; hur mycket skulle vården avlastas? Enormt.

Som ett exempel kan vi ta Folktandvården; som kollapsat mer eller mindre enkomt pga invandringen. Deras vårdbehov överstiger våra.

För det andra, så har svenskarna drivits ut ifrån vården.
Svenskar vill inte längre jobba där pågrund av hur det ser ut.

Sen kan vi även lägga till att kommunchefer blivit tvingade att prioritera utländsk personal vid rekryteringsprocesserna även om detta ändrats något senaste 3-4 åren.

Lägg sedan till att HR kollapsat, att oerhörda övertramp mot framförallt kvinnliga kollegor sopas under mattan, att man inte vågar anmäla misskötsel då man fram till relativt nyligen blev av med sitt arbete om man gjorde detta.

Efter sommaren 2025 gjordes en anonym enkät bland enhetscheferna inom VoO i min kommun.

En överväldigande majoritet(80%+) angav att de största utmaningarna var bristande kompetens, språkliga utmaningar samt kulturella skillnader.

De som inte sitter på högt uppsatta positioner och/eller har insyn i HR samt rekryteringsprocessen har inte rätt att uttala sig.

Vi som lever i verkligheten vet sanningen och bävar.

För även om jag alltid varit negativt inställd till invandring så hade jag inte förstått fullt ut hur illa det var förns jag själv fick se det på nära håll.
Citera
2026-08-08, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckedUp2k9
Det fetade gör mig väldigt provocerad.

För det första; om vi hade deporterat de två miljoner människor vi tagit emot de senaste 11-12 åren; hur mycket skulle vården avlastas? Enormt.

Som ett exempel kan vi ta Folktandvården; som kollapsat mer eller mindre enkomt pga invandringen. Deras vårdbehov överstiger våra.

För det andra, så har svenskarna drivits ut ifrån vården.
Svenskar vill inte längre jobba där pågrund av hur det ser ut.

Sen kan vi även lägga till att kommunchefer blivit tvingade att prioritera utländsk personal vid rekryteringsprocesserna även om detta ändrats något senaste 3-4 åren.

Lägg sedan till att HR kollapsat, att oerhörda övertramp mot framförallt kvinnliga kollegor sopas under mattan, att man inte vågar anmäla misskötsel då man fram till relativt nyligen blev av med sitt arbete om man gjorde detta.

Efter sommaren 2025 gjordes en anonym enkät bland enhetscheferna inom VoO i min kommun.

En överväldigande majoritet(80%+) angav att de största utmaningarna var bristande kompetens, språkliga utmaningar samt kulturella skillnader.

De som inte sitter på högt uppsatta positioner och/eller har insyn i HR samt rekryteringsprocessen har inte rätt att uttala sig.

Vi som lever i verkligheten vet sanningen och bävar.

För även om jag alltid varit negativt inställd till invandring så hade jag inte förstått fullt ut hur illa det var förns jag själv fick se det på nära håll.

1. Vad skulle det kosta att deportera 2 två miljoner människor? Är det ens möjligt?
2. Folktandvården kollapsade under Covid och har inte hämtat sig, eller börjar väl hämta sig?
3. Ja, det är ett problem att svenskar inte vill jobba inom vård och omsorg men det skulle inte funka utan invandrare.

Vad menar du med att svenskar inte vill jobba inom vård och omsorg pga hur det "ser ut"? Har du något du kan backa upp dina påstående med? Säger inte att du har fel men skulle gärna vilja ha en källa på det du skriver.
Citera
2026-08-11, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snakewatch
Fast hur påverkar det dig? Konsekvserna av coronabluffen påverkar mig mer än vad invandrare gör.
Psykisk ohälsa påverkar hela samhället och cirka 2000 begår självmord årligen.
Jämför det med gänkriminalitet som skördar 30 offer per år.

Det påverkar mig mycket eftersom mina barn tvingas gå igenom det svenska numera undermåliga skolsystemet.
Vård behöver vi väl alla nån gång ibland? Speciellt med barn är man relativt ofta i kontakt med vårdcentralen under uppväxten. Men som svensk drar man sig mer för att ens söka rådgivning p.g.a att man vill bespara dem belastningen.
Gängkriminalitet och hela den skiten gör att jag HELT KLART känner mig mer otrygg i allmänna miljöer, speciellt sent om kvällarna. Det för också med sig ett överdrivet skjutsande på barn just för den otrygghetskänslan.
Bostadsmarknaden påverkar inte mig personligen just nu, men jag vet att det kommer påverka mina barn.

Men den absolut värsta känslan är att Sverige sakta men säkert håller på att ges bort till ett främmande folk. Om 1-2 generationer är jag helt övertygad om att Sverige knappt går att bo i om man är etnisk Svensk. Den känslan gör mig helt enkelt ledsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in