Citat:
Du blandar ihop äpplen med päron.
Samtliga problem du nämner drabbar inte mig som individ på samma sätt. Jag går inte runt och är orolig för en "åldrande befolkning" t.ex. i jämförelse med direkta problem som drabbar mig i vardagen: vårdköer, sämre vård generellt, större klasser som mina barn tvingas gå i, mer otrygg och bråkig skola, högre risk att utsättas för våld, vågar inte släppa iväg barnen på samma sätt etc.
De positiva effekterna du nämner kan det iofs ligga någonting i, men det är lite hönan och ägget där också. VARFÖR behövs mer vårdpersonal, jo för att befolkningen ökat i en sådan takt att välfärden inte hängt med.
Du säger att skjutningar och våld ALDRIG påverkat dig. Aldrig ens känt dig det minsta otrygg alltså? Var bor du nånstans? Jag flyttar gärna dit.
De positiva effekterna du nämner kan det iofs ligga någonting i, men det är lite hönan och ägget där också. VARFÖR behövs mer vårdpersonal, jo för att befolkningen ökat i en sådan takt att välfärden inte hängt med.
Du säger att skjutningar och våld ALDRIG påverkat dig. Aldrig ens känt dig det minsta otrygg alltså? Var bor du nånstans? Jag flyttar gärna dit.
Jag ska förklara för dig så du kan förstå vad jag menar. Kommer inte besvara dina inlägg någotmera för du kan uppenbarligen inte se nyanseringen i det jag tar upp.
Jag förnekar inte att du upplever de här problemen eller att de finns. Frågan är snarare hur stor del som faktiskt kan tillskrivas invandringen och hur stor del som beror på andra faktorer.
Ta vården som exempel. Sverige hade långa vårdköer, personalbrist och en åldrande befolkning långt innan 2015. Invandring kan absolut öka belastningen, men samtidigt arbetar en stor del av vårdpersonalen med utländsk bakgrund. Utan dem hade vårdköerna sannolikt varit ännu längre.
Samma sak med skolan. Större klasser handlar också om kommuners ekonomi, lärarbrist och politiska prioriteringar. Att säga att allt beror på invandring blir en förenkling. En bortförklaring. Det finns bra skolor och sedan finns det sämre skolor. Det är upp till dig som förälder att välja vart du ska placera dina barn, även om det är 1 timme ifrån hemmet.
När det gäller otrygghet håller jag med om att gängvåld och skjutningar är ett allvarligt problem. Men det betyder inte att de påverkar alla människors vardag på samma sätt. Sverige har omkring 10 miljoner invånare och de flesta har aldrig blivit utsatta för skjutvapenvåld och hamnay i kläm med gängen. Att säga detta är inte att bagatellisera problemet utan det är att skilja på ett allvarligt samhällsproblem och den genomsnittliga individens vardag. Vilket TS handlar om. Förstår du nu?
Och nej, jag har inte sagt att jag aldrig känt mig otrygg. Jag menar att det är stor skillnad mellan att känna oro efter att ha läst, sett och hört nyheter och att faktiskt få sin vardag påverkad varje dag. Det är två olika saker.
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-07 kl. 01:40.
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-07 kl. 01:40.
De kan få skjuta hur mycket de vill. Det kommer aldrig påverka varken mig eller min familj. Det som påverkar är vad regeringen väljer att lägga fokus på, och det är helt fel saker i dagsläget.