2026-08-03, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, så vad är då din plan….? Att vi lika gärna kan lägga ner allt vad säkerhetsarbete, förebyggande åtgärder, allt allt allt, och folk får göra och köra som de vill med vad som helst i samhället, inga krav på säkerhet på produkter maskiner verktyg elsystem etc etc. Och folk får dö bäst de vill bara du och andra får som ni vill med körglädje och annat…?

Min plan är att vi redan är på en historiskt väldigt låg nivå av dödsolyckor och behöver inte reglera ännu mer när det gäller bilar.

Vi kan rädda betydligt fler liv genom att använda dessa pengar och produktivitet som går till ytterligare lagstadgade bilkomponenter istället på sjukvård och cancerforskning, tillochmed det jag sa tidigare installera air condition i äldreboenden och äldres sovrum hade räddat betydligt fler liv för pengarna.

Det finns inte oändligt med pengar i samhället, det gäller att fokusera där det gör verklig skillnad.
Citera
2026-08-03, 11:19
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:

Så det är korrekt sätt enligt TF att för att anpassa sig till trafiken framföra sitt fordon över aktuell tillåten hastighetsgräns….? Skulle du klarat uppkörningen med det beteendet? Om inte, varför tror du…?
Har du aldrig hört talas om anpassad körning? Har du ens körkort? Om du är på väg där alla kör 85 på 80 väg så bör du helst hålla samma hastighet. Detta är självklart för alla som kör bil men verkar inte som det gäller dig. Bra att du håller dig till Uber. Fortsätt gärna med det.
Citera
2026-08-03, 11:23
Medlem
Raggarspinns avatar
Alternativet till att utveckla och tvinga på biltillverkare dyra plinplong-maskiner så borde det vara bättre att öka kompetensen hos b-föraren. Högre krav för att ta körkort och inför förnyelse av körkort även för b-förare.
Som det är idag så jobbar Trafikverket med att göra det lättare att ta körkort.
Senast redigerad av Raggarspinn 2026-08-03 kl. 11:25.
Citera
2026-08-03, 11:27
Medlem
Abscess1122s avatar
Här är lite exempel på ADAS som plingar och plongar och aktivt försöker få dig dödad med

https://youtu.be/V1OOLH4JbV0

https://youtu.be/7mQ5amN6aqg

https://youtu.be/lazx7sudQpc

Dessa är inte system som kontrolleras av "myndigheter" eller som är bevisade att minska olyckor. Det är resultat av en politik som via styrdokument startat ett helvete som biltillverkare inte kan hantera korrekt och det är i slutändan förarna som får genomlida migränet, trafikfaran och höga priserna.

Bilar med modellår 2026 och efter riskerar bli neglegerade som begagnade, på samma sätt som kinesskit är.
Citera
2026-08-03, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Du har verkligen höga tankar om AEB. Visst, ibland fungerar det men ibland fungerar det inte. Jag har blivit påkörd av en bil bakifrån, mina kollegor har blivit påkörda bakifrån och även dem med TMA har blivit påkörda. AEB har visat sig fungera dåligt för äldre gubbar och tunga fordon.
Var femte dag blir ett TMA-fordon påkört och i många fall handlar det om nyare bilar där föraren inte varit uppmärksam.
https://scontent.fgse1-1.fna.fbcdn.net/v/t39.30808-6/655005302_1692986902105254_799972384906476759_n.jp g?stp=cp6_dst-jpg_tt6&cstp=mx1440x1044&ctp=s1440x1044&_nc_cat=10 5&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=7LsdWA11OO4Q7kNvwEmuf14&_ nc_oc=Ado9Tz64iUZIbn81k_w1vZiBW6dw5nBqdOSX0sZi4oTq zHtDs3TB_PF0-Otey_EotzI&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fgse1-1.fna&_nc_gid=QJPi8nhW3V_mG35E5h3ddA&_nc_ss=7b2a8& oh=00_AQFc1d1BJPeAsxm6CiSlH0UQFqAjvQjA5JcmfjolDzxO lQ&oe=6A761C7C

Märkligt att du försöker med de argumenten när det bara blir halmgubbar…

Jag har aldrig sagt att systemen är felfria och alltid funkar som som önskvärt i alla situationer och för alla förare etc. Utan klart och tydligt sagt flera gånger att det finns utrymme för förbättringar med av dessa system.

Men bara för att det ibland går åt pipan trots dessa system, även om det rätt ofta ändå inte är själva systemens fel utan förarens eget (t ex berusad eller avsiktligt kört på ett sätt som gjort det omöjligt för systemen att fungera eller kunna rädda situationen) kan man ju inte bara skrota att ha dessa system i bilarna. Detta för att de bevisligen gör mer nytta än skada sett till helheten.

Annars skulle vi väl skrota t ex bilbälten med för det dör ju folk i bilar trots att de hade bilbälte, och t o m just för att de hade bilbälte på sig. Men ska dessa händelser som är i minoritet bestämma över att en majoritet räddas av bilbälten?
Citera
2026-08-03, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abscess1122
Har du aldrig hört talas om anpassad körning? Har du ens körkort? Om du är på väg där alla kör 85 på 80 väg så bör du helst hålla samma hastighet. Detta är självklart för alla som kör bil men verkar inte som det gäller dig. Bra att du håller dig till Uber. Fortsätt gärna med det.

Suck, är du verkligen så dum….?

Svara mig nu, skulle du klara dig genom körskola och uppkörning om du lade dig på 85 på en 80väg för att ”alla andra” körde ju 85…? Om inte, motivera varför du skulle kuggats.

Var i TF står det att det är tillåtet att köra fortare än aktuell hastighetsgräns?

Att många andra gör nåt olagligt eller fel gör det inte rätt eller tillåtet för dig att göra samma fel.
Citera
2026-08-03, 11:35
Medlem
Citat:
Här är lite exempel på ADAS som plingar och plongar och aktivt försöker få dig dödad med

https://youtu.be/V1OOLH4JbV0

https://youtu.be/7mQ5amN6aqg

https://youtu.be/lazx7sudQpc

Dessa är inte system som kontrolleras av "myndigheter" eller som är bevisade att minska olyckor. Det är resultat av en politik som via styrdokument startat ett helvete som biltillverkare inte kan hantera korrekt och det är i slutändan förarna som får genomlida migränet, trafikfaran och höga priserna.

Bilar med modellår 2026 och efter riskerar bli neglegerade som begagnade, på samma sätt som kinesskit är.

Det finns resultat från flertalet seriösa studier länkade i tråden vilka motbevisar dina påståenden ovan
Citera
2026-08-03, 11:38
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Suck, är du verkligen så dum….?

Svara mig nu, skulle du klara dig genom körskola och uppkörning om du lade dig på 85 på en 80väg för att ”alla andra” körde ju 85…? Om inte, motivera varför du skulle kuggats.

Var i TF står det att det är tillåtet att köra fortare än aktuell hastighetsgräns?

Att många andra gör nåt olagligt eller fel gör det inte rätt eller tillåtet för dig att göra samma fel.
Det är nog du som är intelligensbefriad Uberkund tyvärr. Du är också känslosam som en fjortis och sekunden dessa skit ADAS brister visas så börjar du prata om bilbältet istället.

Ja, det är farligt att inte anpassa sin körning. Ibland inkluderar detta att inte hålla sig strikt till fartgränserna. Dessa kvalitéer bedömer också körskolan. Dessa kvalitéer behövs inte hos en Uberkund dock så du är fri. Du får gärna kolla mina länkade filmer om du geniunt vill förstå dig på varför dessa ADAS kan vara skit i många situationer. Men det förutsätter att du är seriös här och inte bara argumenterarpå känslor. Jag misstänker nästan att du förlorat nån nära i trafikolycka eller dylikt nu...
Citera
2026-08-03, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Alternativet till att utveckla och tvinga på biltillverkare dyra plinplong-maskiner så borde det vara bättre att öka kompetensen hos b-föraren. Högre krav för att ta körkort och inför förnyelse av körkort även för b-förare.
Som det är idag så jobbar Trafikverket med att göra det lättare att ta körkort.

Det kan jag absolut hålla med om, bättre utbildning kan aldrig vara fel väg att gå.
Dock ska vi givetvis göra vad som kan göras för att så många som möjligt ska kunna köra bil även om de skulle va div funktionshinder. Sverige har väl varit världsledande på det området, mer eller mindre, där personer med tämligen stora funktionshinder ändå kunnat klara körkort och kan framföra fordon.
Citera
2026-08-03, 11:42
Medlem
Citat:
Det är nog du som är intelligensbefriad Uberkund tyvärr. Du är också känslosam som en fjortis och sekunden dessa skit ADAS brister visas så börjar du prata om bilbältet istället.

Ja, det är farligt att inte anpassa sin körning. Ibland inkluderar detta att inte hålla sig strikt till fartgränserna. Dessa kvalitéer bedömer också körskolan. Dessa kvalitéer behövs inte hos en Uberkund dock så du är fri. Du får gärna kolla mina länkade filmer om du geniunt vill förstå dig på varför dessa ADAS kan vara skit i många situationer. Men det förutsätter att du är seriös här och inte bara argumenterarpå känslor. Jag misstänker nästan att du förlorat nån nära i trafikolycka eller dylikt nu...

Jag noterar att du inte vågade svara rakt och ärligt på min enkla fråga, utan började slingra dig och ducka….

Igen. Skulle du klara en uppkörning om du körde 85 på en 80väg bara för att andra bilar körde 85 där….?
Ja eller nej, och motivera varför.

Du ifrågasatte om jag hade körkort.
Ja jag innehar alla behörigheter sedan snart 50 år eller så. Kopierat rakt från körkortet AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-08-03 kl. 11:46.
Citera
2026-08-03, 11:44
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Märkligt att du försöker med de argumenten när det bara blir halmgubbar…

Jag har aldrig sagt att systemen är felfria och alltid funkar som som önskvärt i alla situationer och för alla förare etc. Utan klart och tydligt sagt flera gånger att det finns utrymme för förbättringar med av dessa system.

Men bara för att det ibland går åt pipan trots dessa system, även om det rätt ofta ändå inte är själva systemens fel utan förarens eget (t ex berusad eller avsiktligt kört på ett sätt som gjort det omöjligt för systemen att fungera eller kunna rädda situationen) kan man ju inte bara skrota att ha dessa system i bilarna. Detta för att de bevisligen gör mer nytta än skada sett till helheten.

Annars skulle vi väl skrota t ex bilbälten med för det dör ju folk i bilar trots att de hade bilbälte, och t o m just för att de hade bilbälte på sig. Men ska dessa händelser som är i minoritet bestämma över att en majoritet räddas av bilbälten?
För oss som har arbete på väg så är det inga halmgubbar. Vi är utsatta för stora risker. Vi ser också vad nya bilar och teknik gör med människan. B-förare som kör in i avspärrningar, buffertzoner och TMA-fordon. B-förare idag har ingen koll på trafiken eftersom ADAS kör bilen åt dig.
Jag har försökt att förklara att det är inte bilen, ADAS eller trafiken som är farlig, det är b-föraren!
Citera
2026-08-03, 11:45
Medlem
Abscess1122s avatar
Citat:
Jag noterar att du inte vågade svara rakt och ärligt på min enkla fråga, utan började slingra dig och ducka….

Igen. Skulle du klara en uppkörning om du körde 85 på en 80väg bara för att andra bilar körde 85 där….?
Ja eller nej, och motivera varför.
Jag har redan sagt ja och varför. Du bör absolut anpassa din fart till trafiken inom rimliga gränser.
Nu, kan du kolla på de Youtubefilmer jag länkade och bemöta dem på riktigt? En studie som säger moderna bilar är säkrare är inte argument nog varför vissa ADAS komponenter är cancer och fara för alla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in