Citat:
Ursprungligen postat av
Sunimod
Givetvis farthållare och en hel del andra bra funktioner men inget skräp som håller avstånd vilket jag klarar själv.
Visst kan man som normalbegåvad hålla avståndet själv (eller ja, många verkar ha div svårigheter men det ändå…) men med tanke på att trafiken ofta är rätt dynamisk och inte så statisk, så kommer ju initialt vald hastighet på farthållare tendera att efter inte allt för lång sträcka eller tid, inte längre passa för aktuell trafiksituation, typ det har blivit nåt så märkligt att man inte är ensam på vägen. Då säger du att du minsann kan hålla avståndet själv.
Men med tanke på dina tämligen fasta uttalanden att du så lätt irriteras över att behöva göra olika val, klicka av funktioner eller larm etc, så borde det väl vara in i helvete irritationstriggande för dig att frekvent behöva dutta på nån spak/knapp för att justera farthållarens hastighet för att det avstånd du önskar hålla ska uppfyllas….?
Då borde det ju vara rena hälsokuren för din mentala stabilitet att när farthållare ska nyttjas bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat) och välja lämpligt avstånd, sen luta sig lite mer bekvämt mot nackstödet och sen sköter den adaptiva farthållaren resten. Den ser till att jag inte överskrider laglig hastighet, den ser till att hålla önskat avstånd till ev framförvarande fordon, och om någon framför dalar nedåt i hastighet en kortare sträcka så anpassar sig systemet till det utan att jag måste göra nåt alls. För att sen när den tillfälliga sänkningen är över efter nån kilometer, så justerar automatiken upp hastigheten igen och håller hela tiden avståndet. Mycket smidigt i min värld.
En annan sak som jag ofta glömmer att använda, men som är lika imponerande och smidigt var gång jag testar, är kö-assistenten. Om jag kör med den tidigare nämnda adaptiva farthållaren och man närmar sig en korsning etc, och bilarna framför saktar ner och t o m stannar, så behöver jag inte göra nåt alls i princip. Min bil saktar automatiskt ned och håller för aktuell hastighet proportionerligt avstånd, och om så behövs stannar bakom kön om kön stannar. Börjar kön framför köra igen inom 3 s så börjar min bil följa efter igen helt av sig själv. Om kön står still i mer än 3 s så räcker det med att jag duttar på en knapp på ratten så startar min bil själv och börjar följa efter framförvarande bil/kö. Jag behöver inte röra fötterna, inte bromsa eller gasa, bara hålla i hatten/ratten. Autostop etc funkar samtidigt. Använder det som sagt sällan själv, mest för att jag inte tänker på att det finns, men om jag skulle köra i feta storstan med frekventa köer start stopp mest hela tiden så hade jag absolut använt denna automatik mycket mer.
Kom på en till sak som borde vara vansinnigt irriterande för dig, intervalltorkare kanske…? För du menar väl att du minsann kan slå på/av torkarna själv och ingen jävla automatik ska komma och störa. Så väck med intervalltorkare, regnsensorer och sån skit. Att torkarna startar automatiskt själva vid regn, och automatiskt väljer hastighet och när den ska svepa beroende på intensitet på regnet och hastighet på fordonet är såklart bara onödigt modernt skit enligt dig, eller….?
Själv tycker jag det är skitbra, jag behöver extremt sällan fippla med torkarna, de sköter sig själva på ett bra sätt.
Samma med den adaptiva ljusregleringen som gör att jag i princip kan aktivera helljus när jag kör hemifrån och sen sköter automatiken så bilen kan köra med helljus på oavsett om jag möter andra bilar, har andra bilar framför mig eller kommer ikapp. Det ger mig mycket bättre siktsträcka än om jag tvingats köra på halvljus, och det ger t o m andra trafikanter mer siktsträcka och ljus, t ex de som jag ligger bakom i kolmörkret.