Igår, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Precis, när man närmar sig en bil man vill köra om så börjar skiten bromsa för att hålla avstånden. Då måste man tidigt gå över i vänster fil för att inte bromsas.
Helt sjukt och jag kan köra bil vil och vill inte ha storebror över mig som ska bestämma.

Jag kommer aldrig köpa en modern bil. Jag har lärt mig köra bil och kan det. 50 år utan tillbud och kör inte som en mes.

Då tycker jag du ska fortsätta med det. Varför ändra på ett vinnande koncept?
Men för mig som testat allt det senaste, det mesta i alla fall så blir man van med mycket nya grejer och kan inte tänka sig att vara utan det.

Änså länge jobbar jag och tjänar pengar och då fortsätter jag med nya bilar, men en dag blir man antingen arbetslös eller pensionär och då är det nog dags att köra någon äldre bil.
Citera
Igår, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Faktum är att det verkar mest sannolikt att du inte alls kan köra bil, eller i alla fall inte lärt dig att hantera den bil du berättar om.

Hur svårt kan det vara att man själv vid körning med Adaptiv farthållare håller koll på när om om denna behöver justeras vad gäller t ex lämpligt avstånd beroende på aktuella omständigheter, eller helt enkelt tillfälligt pausa om man t ex önskar krypa närmare inför en ev omkörning, och sen aktivera igen när man är klar med manövern.

Jag har ett sådant system i min bil och det funkar generellt sett kalasbra och är mycket lätt att justera funktion hastighet och avstånd med enkla knapptryckningar på rätt eller spak. Men för dig som hävdar att du minsan kan köra bil, så verkar du trots ditt skrävel inte klara av att hantera så enkla saker i din bil….

Kör jag istället min husbil så har den inte adaptiv farthållare utan bara vanlig, och då saknar jag den adaptiva funktioner för då måste jag ju själv sitta och hålla koll och justera hastigheten titt som tätt i många fall. Känns ju mest bara onödigt när det finns smarta hjälpsamma system som klara detta så bra och smidigt.

Jag brukar göra så när jag kör med adaptiv farthållare att så fort jag märker att den börjar sakta ner för säg en lastbil framöver så tvingar jag den att fortsätta med gaspedalen en stund och sen byter jag till vänsterfil och då fortsätter den så klart i inställd hastighet.
Citera
Idag, 06:53
Medlem
Citat:
Istället för att ändra till kortare avstånd så brukar jag stänga av farthållaren när det är en hel del fordon som går saktare än övriga trafiken.

Så du orkar stänga av funktionen, men inte ändra inställningen till "vanlig" farthållare?
Men man kan man ju helt enkelt gasa lite lätt utan att koppla ur den då den återgår till adaptiv så snart du släpper av. Du gasar ju ändå då du kopplat ur den, du tänkte inte helt varvet runt...

Citat:
Men det funkar helt bra utan som jag har på min egna Volvo XC60.

Har du en XC60 utan farthållare ? Det måste vara unikt...

/Dick
Citera
Idag, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109
Så du orkar stänga av funktionen, men inte ändra inställningen till "vanlig" farthållare?
Men man kan man ju helt enkelt gasa lite lätt utan att koppla ur den då den återgår till adaptiv så snart du släpper av. Du gasar ju ändå då du kopplat ur den, du tänkte inte helt varvet runt...

/Dick

Ja det är ju busenkelt att i beskrivna situationer själv gasa på lite vilket ger en omedelbar override tills man släpper gasen igen.

Det enda som ibland kan kännas lite överraskande är om automatiken hållit igen för att man kommit ikapp, och man kommit ikapp och farten sjunkit betänkligt, och bilen sen börjar gasa på rejält igen om man t ex byter till vänsterfil och systemet registrerar fritt fält framåt. Men det är ju mitt ansvar som förare att ha koll och kontroll på mitt fordon och dess funktioner.
Citera
Idag, 09:36
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick109

/Dick
Givetvis farthållare och en hel del andra bra funktioner men inget skräp som håller avstånd vilket jag klarar själv. Men rätt trevligt med en bil med laminerade rutor runt om vilket gör att man kan låta dator mm ligga kvar i bilen utan någon knackar rutan. Ger dessutom tystare bil.
Jo det är en fantastisk bil med både blinkers och backspeglar som en hel del bilar verkar sakna.
Men inte massa funktioner som man behöver koppla bort.

Hur du en bil utan blinkers?
Citera
Idag, 11:04
Medlem
Håller med, en av bilarna på jobbet tjuter så fort man är 1 meter ifrån vägkanten. För mig blir det precis likt du skriver ett distraktionsmoment.

Så småningom så kommer det (om det nu inte redan finns) bilar som likt en Doro-telefon har begränsat med funktioner.
Citera
Idag, 11:53
Medlem
Citat:
Givetvis farthållare och en hel del andra bra funktioner men inget skräp som håller avstånd vilket jag klarar själv.

Visst kan man som normalbegåvad hålla avståndet själv (eller ja, många verkar ha div svårigheter men det ändå…) men med tanke på att trafiken ofta är rätt dynamisk och inte så statisk, så kommer ju initialt vald hastighet på farthållare tendera att efter inte allt för lång sträcka eller tid, inte längre passa för aktuell trafiksituation, typ det har blivit nåt så märkligt att man inte är ensam på vägen. Då säger du att du minsann kan hålla avståndet själv.

Men med tanke på dina tämligen fasta uttalanden att du så lätt irriteras över att behöva göra olika val, klicka av funktioner eller larm etc, så borde det väl vara in i helvete irritationstriggande för dig att frekvent behöva dutta på nån spak/knapp för att justera farthållarens hastighet för att det avstånd du önskar hålla ska uppfyllas….?

Då borde det ju vara rena hälsokuren för din mentala stabilitet att när farthållare ska nyttjas bara göra som jag, välja säg 114kmh på farthållaren vilket ger ärliga 110kmh GPS-hastighet (ponera 110 skyltat) och välja lämpligt avstånd, sen luta sig lite mer bekvämt mot nackstödet och sen sköter den adaptiva farthållaren resten. Den ser till att jag inte överskrider laglig hastighet, den ser till att hålla önskat avstånd till ev framförvarande fordon, och om någon framför dalar nedåt i hastighet en kortare sträcka så anpassar sig systemet till det utan att jag måste göra nåt alls. För att sen när den tillfälliga sänkningen är över efter nån kilometer, så justerar automatiken upp hastigheten igen och håller hela tiden avståndet. Mycket smidigt i min värld.

En annan sak som jag ofta glömmer att använda, men som är lika imponerande och smidigt var gång jag testar, är kö-assistenten. Om jag kör med den tidigare nämnda adaptiva farthållaren och man närmar sig en korsning etc, och bilarna framför saktar ner och t o m stannar, så behöver jag inte göra nåt alls i princip. Min bil saktar automatiskt ned och håller för aktuell hastighet proportionerligt avstånd, och om så behövs stannar bakom kön om kön stannar. Börjar kön framför köra igen inom 3 s så börjar min bil följa efter igen helt av sig själv. Om kön står still i mer än 3 s så räcker det med att jag duttar på en knapp på ratten så startar min bil själv och börjar följa efter framförvarande bil/kö. Jag behöver inte röra fötterna, inte bromsa eller gasa, bara hålla i hatten/ratten. Autostop etc funkar samtidigt. Använder det som sagt sällan själv, mest för att jag inte tänker på att det finns, men om jag skulle köra i feta storstan med frekventa köer start stopp mest hela tiden så hade jag absolut använt denna automatik mycket mer.

Kom på en till sak som borde vara vansinnigt irriterande för dig, intervalltorkare kanske…? För du menar väl att du minsann kan slå på/av torkarna själv och ingen jävla automatik ska komma och störa. Så väck med intervalltorkare, regnsensorer och sån skit. Att torkarna startar automatiskt själva vid regn, och automatiskt väljer hastighet och när den ska svepa beroende på intensitet på regnet och hastighet på fordonet är såklart bara onödigt modernt skit enligt dig, eller….?

Själv tycker jag det är skitbra, jag behöver extremt sällan fippla med torkarna, de sköter sig själva på ett bra sätt.

Samma med den adaptiva ljusregleringen som gör att jag i princip kan aktivera helljus när jag kör hemifrån och sen sköter automatiken så bilen kan köra med helljus på oavsett om jag möter andra bilar, har andra bilar framför mig eller kommer ikapp. Det ger mig mycket bättre siktsträcka än om jag tvingats köra på halvljus, och det ger t o m andra trafikanter mer siktsträcka och ljus, t ex de som jag ligger bakom i kolmörkret.
Citera
Idag, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Håller med, en av bilarna på jobbet tjuter så fort man är 1 meter ifrån vägkanten. För mig blir det precis likt du skriver ett distraktionsmoment.

Så småningom så kommer det (om det nu inte redan finns) bilar som likt en Doro-telefon har begränsat med funktioner.

Ja då som Doro-lurarna, förenklade med färre funktioner anpassade för de med ”särskilda behov” som åldringar och mer eller mindre dementa personer eller med andra funktionsnedsättningar…
Citera
Idag, 12:19
Medlem
Citat:
Ja då som Doro-lurarna, förenklade med färre funktioner anpassade för de med ”särskilda behov” som åldringar och mer eller mindre dementa personer eller med andra funktionsnedsättningar…

Yup. Alla dessa extrafunktioner fördummar. När det kommer till GPS fungerar det utmärkt att ta en kik på en karta innan man sätter sig i bilen och följer skyltarna. Känner man att man kör vilse så kan man lätt stanna och kolla på kartan igen. Har mer eller mindre kört till Italien, fungerar alldeles utmärkt och jag blir bättre på geografi på köpet.
Citera
Idag, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Yup. Alla dessa extrafunktioner fördummar. När det kommer till GPS fungerar det utmärkt att ta en kik på en karta innan man sätter sig i bilen och följer skyltarna. Känner man att man kör vilse så kan man lätt stanna och kolla på kartan igen. Har mer eller mindre kört till Italien, fungerar alldeles utmärkt och jag blir bättre på geografi på köpet.

Då är väl också en vanlig karta fördummande, för det var väl bättre förr när karta inte fanns, då fick folk tänka själva och ha koll på naturen topografin lokalkännedom, färdvägar etc etc, utan moderna fördummande kartor, som bara är mer som kan gå sönder….
Citera
Idag, 12:27
Medlem
Citat:
Då är väl också en vanlig karta fördummande, för det var väl bättre förr när karta inte fanns, då fick folk tänka själva och ha koll på naturen topografin lokalkännedom, färdvägar etc etc, utan moderna fördummande kartor, som bara är mer som kan gå sönder….

Absolut, vissa vill nog lägga ifrån sig både karta och kompass också och det är de fria att göra. För min del känner jag att det räcker med att lägga undan GPS:en.
Citera
Idag, 13:50
Medlem
Tack för svar om årsmodeller och krav på olika funktioner !

Däremot när man läser vissa inlägg inser jag att Tesla föraren som kröp över till passagerarsätet och den självkörande bilen körde av vägen(finns på film på YT) nog inte är något undantag bland tekniktroende bilister med tanke på tilltron som vissa skribenter sätter till de olika system som nummera är krav på nya bilar. Hoppas man inte möter någon av dessa i trafiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in