Citat:
Då vet vi, du kan bättre än faktiska ägare av bilarna OCH de som recenserar bilar till vardags.
Vad jag jobbade med kan du se i min signatur.
Jag har sedan tidigt 90tal haft täta kontakter med ingenjörer, utvecklare, testare etc etc inom professionell bilindustri, samt inom professionell racing.
Jag kör själv ca 5-6k mil om året i allehanda bilar, från gamla till helt nya i princip, privat och i jobbet. Utöver det åker jag en hel del i nya bilar titt som tätt.
Du och andra får såklart röja era svagheter som förare med att erkänna att ni blir så lätt irriterade, istället för att lära er hur grejorna funkar och anpasser så mycket som möjligt för att framföra fordonen korrekt på allmänna vägar. Då minimerar man ev varslingar, både reella och ev falsklarm.
Hur mycket du och andra än gnäller på dessa system så visar statistiken entydigt att t ex Line Assist minskat allvarliga olyckor med ca 30% jämfört med bilar utan ADAS. Och detta trots att så många som upp till 40% deaktiverat ADAS. Så skulle ni gnällkukar ge fan i att deaktivera ADAS så skulle reduceringen av allvarliga olyckor öka till en bra bit över dessa idag 30%. Det skulle spara ännu fler liv.
Är dina öron och gnällande värt mer än andras liv…?
Jag har sedan tidigt 90tal haft täta kontakter med ingenjörer, utvecklare, testare etc etc inom professionell bilindustri, samt inom professionell racing.
Jag kör själv ca 5-6k mil om året i allehanda bilar, från gamla till helt nya i princip, privat och i jobbet. Utöver det åker jag en hel del i nya bilar titt som tätt.
Du och andra får såklart röja era svagheter som förare med att erkänna att ni blir så lätt irriterade, istället för att lära er hur grejorna funkar och anpasser så mycket som möjligt för att framföra fordonen korrekt på allmänna vägar. Då minimerar man ev varslingar, både reella och ev falsklarm.
Hur mycket du och andra än gnäller på dessa system så visar statistiken entydigt att t ex Line Assist minskat allvarliga olyckor med ca 30% jämfört med bilar utan ADAS. Och detta trots att så många som upp till 40% deaktiverat ADAS. Så skulle ni gnällkukar ge fan i att deaktivera ADAS så skulle reduceringen av allvarliga olyckor öka till en bra bit över dessa idag 30%. Det skulle spara ännu fler liv.
Är dina öron och gnällande värt mer än andras liv…?
https://youtu.be/rHxIk9dmLDg?t=918
(Gå till 15:18. Se hur recensenten rakt ut rekommenderar att du använder dyrbara knappar till att stänga av ADAS.)
Och du missar min (och alla andras poäng) än en gång. Jag är inte mot säkerhetssystem i bilar. Jag är mot den som kom 2026 med obligatorisk bling blong varje gång man kör om någon på motorvägen. Det du säger får mig än en gång misstänka att vi inte ens pratar om samma sak då du verkar likställa all förarstöd vilket inte är ämnet. Det finns bra förarstöd, sen finns det absoluta usla som börjar komma nu senaste året.
Och förresten, en bil med Lane Assist är en modern bil. En bil utan är en omodern bil. Kan du tänka dig viss bias i statistiken när man väljer ut en förmåga som bara finns hos dyrare nyare bilar och jämför med äldre rosthögar? Jag låter dig själv tänka över det. Uppenbarligen vet du nåt som vi faktiska ägare av dessa bilar inte vet.