2026-07-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Min uppfattning är absolut att det är möjligt. Jag har själv föreslagit olika kepsmodeller som kan misstas för mössa på håll och bakifrån.

Men ju gubbkeps är i det sammanhanget en högoddsare. För den har en typisk gubbkepsform från de flesta vinklar och kan svårligen misstas för en mössa.

För ni menar inte vilken keps som helst. Ni menar den SE hade på sig. Och det var en gubbkeps.

I detta fall så pratade jag enbart om vad jag tror GM faktiskt hade som huvudbonad.
Citera
2026-07-31, 17:43
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej, inte enkelt fall med vad LP sett.

Men LP säger att mördaren stod 7m bakom de.
Krut-stänks-analys på OPs rock säger 30 cm ..
Utifrån detta är det tveksamt om LP såg mördaren.

Magasinet Filter har en längre text "såg Lisbeth mördaren ", önskas länk?

Lisbet tittade inte på mördaren i skottögonblicket. Fakta. Vittnen säger mördaren tog några steg undan efter skotten. Vilket ju passar som handen i handsken med dina 7 meter.
Citera
2026-07-31, 17:44
Medlem
Citat:
Ja, något sådant. Det är ett av få spår jag i princip uteslutit.

Ok. Utesluter du CP? Dina tankar kring CA?
Citera
2026-07-31, 17:48
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nej det framstår inte som två personer. Silhuetten av en lång jacka är.... trumvirvel.... en rock.De som stod på andra sidan gatan eller i bil på vägen såg silhuetter. Pga motljuset från Dekorima. Det är ingen slump att det är just dessa vittnen som säger rock.

Överdrifter, vittnen som Delsborn, Ljungqvist, Jan Andersson med flera är inte så mycket längre bort än Anders Björkman i rena meter.

En täckjacka ger inte det karaktäristiska fladder som verkar ha blivit en minneskrok hos flera vittnen.
Citera
2026-07-31, 17:49
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Källa på det?

Förhöret med Löhr....
Citera
2026-07-31, 17:50
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Väskan + att han och GM faktiskt springer från brottsplatsen in i gränden.

Du måste väl ändå själv tycka att det kan vara ett försvar av Engström även om du inte tror på honom som GM

Alltså att han kände sig nödgad att bli förväxlad med ett påhittat vittne i gränden...som ett försvar
Om han inte är gm så kan han ju inte försvara sig mot det. Så nej, jag tror inte att det är ett försvar.

Om det däremot är ett påhitt eller ej vet jag inte. Det är fullt möjligt att det är det.

Jag kan inte förklara hur SE har tänkt i varje skeende och om allt han säger stämmer eller ej. Jag vet inte hur han uppfattade saker, om han framförde det på ett korrekt sätt eller om det skrevs ner av mottagaren på rätt sätt.

Det är möjligt att han faktiskt blev förväxlad, det är möjligt att han bara upplevde att han blivit det, det är möjligt att han hittar på för att få uppmärksamhet. Eller någon blandning av sakerna.

Och att han sprungit åt samma håll som gm en sträcka fast vid två olika tider förstår jag inte det misstänkta i. Dessutom stämmer anledningen han uppger för att springa in i gränden vid den tiden.
Citera
2026-07-31, 17:51
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
I detta fall så pratade jag enbart om vad jag tror GM faktiskt hade som huvudbonad.
Men om du tror på SE måste du ju tro gubbkeps.
Citera
2026-07-31, 17:51
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
GM är så nära LOP att han kan ta på OP (handeln på axeln), eller i vart fall så nära att vittnen kan tolka det så. Han är på sin höjd någon meter snett bakom LP. Inte alls där hon placerar sin man.

Lisbet kollar inte skottögonblicket, hon kollar efter några få sekunder. Dvs att 7 m är helt logiskt. Passar dessutom fint med de vittnen som säger mördaren tog några steg bort först.
Citera
2026-07-31, 17:58
Medlem
Citat:
Om han inte är gm så kan han ju inte försvara sig mot det. Så nej, jag tror inte att det är ett försvar.

Om det däremot är ett påhitt eller ej vet jag inte. Det är fullt möjligt att det är det.

Jag kan inte förklara hur SE har tänkt i varje skeende och om allt han säger stämmer eller ej. Jag vet inte hur han uppfattade saker, om han framförde det på ett korrekt sätt eller om det skrevs ner av mottagaren på rätt sätt.

Det är möjligt att han faktiskt blev förväxlad, det är möjligt att han bara upplevde att han blivit det, det är möjligt att han hittar på för att få uppmärksamhet. Eller någon blandning av sakerna.

Och att han sprungit åt samma håll som gm en sträcka fast vid två olika tider förstår jag inte det misstänkta i. Dessutom stämmer anledningen han uppger för att springa in i gränden vid den tiden.

Okej men jag tror inte du är helt sann mot dig själv nu..

Låt säg att VG eller CP skulle påstått att dom sprang I gränden med en väska och blivit förväxlade då ?

Menar du då att du bara rykt på axlarna av ett sådant påstående trots att uppgiften inte blir bekräftad av andra ?

Hade du alltså inte tänkt att det kunnat vara ett slags försvar från VG eller CP mot ev anklagser? Alltså försöka använda " jo jag sprang i gränden med väska men jag är inte GM "
Citera
2026-07-31, 18:00
Medlem
Citat:
Men om du tror på SE måste du ju tro gubbkeps.

Ja, kanske

Vet vi hur många olika kepsar SE eg använde ?

Jag är lite inne på öronlappar som kan skapa en typ "kant"
Citera
2026-07-31, 18:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej du har fel. Man ser lätt i Borgnäs program att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i mars 1986 mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade- inte en blå lite bullig täckjacka. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var faktiskt bara Lisbet som sade det i mars 1986. Att ett par st ändrar sig senare är inte tillförlitligt.

Anders B var det närmaste vittnet och han sade redan på mordnatten i första polisförhöret att gm hade en mörk rock som gick ner till knäna- inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var han själv som hade det och vittnet Lars J.

Enligt vittnet Yvonne N hade mannen hon såg en mörk rock som gick ner till knähöjd och hon såg att den fladdrade mycket. Det gör inte en blå, lite bullig täckjacka som t ex Anders B och Lars J hade på sig. Det är hög sannolikhet att det var gm som hon såg.

LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anders-Bj%C3%B6rkman.pdf

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Yvonne-Nieminen.pdf

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=14

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

Att en jacka AB har på sig inte fladdrar har noll betydelse. Konstigt argument.

En jacka nästan ner till knäna, som 6-7 av 15 vittnen säger mördaren hade, fladdrar. Det är fakta.

Såg Yvonne mördaren? Det vet vi inte.

I första förhöret säger LJ jacka. I andra säger han att han är osäker på om det var dun- eller täck-. I tredje säger han jacka. Framöver säger han jacka.
Citera
2026-07-31, 18:04
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Ok. Utesluter du CP? Dina tankar kring CA?
Inte helt. Men nästan. LJ borde ju känt igen honom. ACR skulle det absolut, men där är jag inte helt säker på att hon ser gm.

CA är intressant, och det borde ha grävts mer där. Dock är han idag extra drabbad av det som misstänkta gms inom mop blir. Folk bestämmer sig för att han är gm och börjar förvanska alla indicier osv så att det ska bli mer misstänkt. Det blir lätt så om man jobbar sig bakåt i logiken och ser allt genom "han är gm-glasögonen".
Sedan har det helt plötsligt skrivits och gjorts en massa vinklade böcker, inlägg och videos. Och så blir den vinklade sanningen helt plötsligt cementerad. Helt plötsligt är det sanning att CAs föräldrar var rädda för honom, att han skjutit på Palme i rutan, osv osv.

Det är samma sak här. Att det inte finns några konkreta utpekande av honom på plats har förvandlats till sanningen "att han är ett spöke i 20 min".
Den mer nyanserade bilden att folk som var där ensamma ofta inte beskrevs av de övriga vittnena, att endast ett fåtal personer frågades efter ett par månader om de mindes SE, att det finns flertalet observationer som kan gälla SE finns, att JA har pekat ut honom på bild och att han uppger en stor mängd observationer om vad som hände där just då. Den bilden sopas under mattan. För att "han är gm, och då var han inte där".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in