2026-07-31, 16:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Man kan garanterat träta om kategoriseringarna, men i min egen indexering kom jag fram till:

Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10

Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:

Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11

Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.

Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.

Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.

Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.

Så här är det .
Om man går på första riktiga förhöret med mördarvittnen. Så är det 9 som säger rock (inklusive ulster), 6 som säger jacka. Resterande säger rock/jacka eller ingenting om plagget. Uppgifter som kommer senare kan man ha fått från den konsensus i media som sa mörk rock.

En av de som säger rock är dock AB. Polis Löhr har dock vittnat om att AB sa blå jacka på mordplatsen. Då skulle det innebära 8-7.

Och förklaringsmodellen som ger mig blå jacka till 90% är att de 6-7 som säger blå jacka är mycket närmare mördaren än de 8-9 som säger rock. De 6-7 som säger blå jacka har mindre motljus från Dekorima. De 6-7 som säger blå jacka innehåller också det vittne som ser mördaren längst - LJ. Han ser mördaren vid minst tre olika tillfällen dessutom - vid baracken, mitt i trappan och på trappkrönet.

Min objektiva slutsats är att mördaren hade blå jacka.
Citera
2026-07-31, 16:17
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Har du skippat din medicinering idag? Du ser vel själv att det är en simpel skiss?

Formen stämmer perfekt.

Herregud. Jisses.
Jag ser att det är en simpel skiss. Jag ser också att formen inte alls stämmer med en gubbkeps.

Men du får gärna utveckla. Vad är det med formen du tycker stämmer perfekt?
Citera
2026-07-31, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Jag ser att det är en simpel skiss. Jag ser också att formen inte alls stämmer med en gubbkeps.

Vad det är med formen? Ja det är liksom själva formen på formen som stämmer med en gubbkeps.

Du får vel skriva ut skissen och hålla den vid sidan av huvudet på nån gubbe ute på stan då om du är osäker.

Bakifrån helst.
Citera
2026-07-31, 16:33
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Vad det är med formen? Ja det är liksom själva formen på formen som stämmer med en gubbkeps.

Du får vel skriva ut skissen och hålla den vid sidan av huvudet på nån gubbe ute på stan då om du är osäker.

Bakifrån helst.
Mer precist tack.

Är det hur den följer huvudformen precis som en mössa som gör att det stämmer perfekt med en gubbkeps?

Är det hur långt ner på huvudet den går som gör det?

Är det de utvikta kanterna längst ner som gör det?

Är det det linjerna från centrum av toppen av huvudet ner mot kanten, som återfinns på mössor som gör det?
Citera
2026-07-31, 16:37
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Jag själv tror att mörkblå täckjacka är rätt. Men det är ju visserligen påverkat av att jag tror att tensonmannen är gm och att ACR/GS man uppe på åsen troligtvis är det också.

Ska man kolla på morplatsen måste man dock komma ihåg att räkna in avstånd på vittnena. Ju närmare man kommer desto mer graviterar folk mot jacka.

Man ska också komma ihåg att ta med hur mycket detaljer de uppger. De som uppger jacka kan uppge mer detaljer och med precist vad det är för sort. AH pekar väl ut en sort jacka på bild dessutom.
Det är lätt att på håll uppfatta en uppknäppt jacka som det vaga "mörk rock", men det är svårare att uppfatta en mörk rock som det mer precisa "blå täckjacka".

Vad gäller LP så är det också så att hon inte beskriver en jacka som är så lik ABs som det framställs. För det första är inte ABs jacka mörkblå. Den går heller inte en bit nedanför midjan. Det är heller inte en "äldre typ som man inte ser så ofta i Sverige".
Så är det en sammanblandning är det dessutom också en felaktig beskrivning av jackan. Som av en slump då råkar ha överensstämmande detaljer med vad andra mordplatsvittnen och vittnen längs möjlig väg för gm uppger..

Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så här är det .
Om man går på första riktiga förhöret med mördarvittnen. Så är det 9 som säger rock (inklusive ulster), 6 som säger jacka. Resterande säger rock/jacka eller ingenting om plagget. Uppgifter som kommer senare kan man ha fått från den konsensus i media som sa mörk rock.

En av de som säger rock är dock AB. Polis Löhr har dock vittnat om att AB sa blå jacka på mordplatsen. Då skulle det innebära 8-7.

Och förklaringsmodellen som ger mig blå jacka till 90% är att de 6-7 som säger blå jacka är mycket närmare mördaren än de 8-9 som säger rock. De 6-7 som säger blå jacka har mindre motljus från Dekorima. De 6-7 som säger blå jacka innehåller också det vittne som ser mördaren längst - LJ. Han ser mördaren vid minst tre olika tillfällen dessutom - vid baracken, mitt i trappan och på trappkrönet.

Rimliga motargument.

Jag ska inte gå på offensiven om detta, man kan konstatera att MOP är en ganska fascinerande studie i vittnespsykologi ibland. Det är som om mordplatsvittnena beskriver två personer närmast. Ponera att det är färre vittnen eller bara ett och signalementet i ett krimfall kan bli hur knepigt som helst.

Även i Anna Lindh-mordet var första signalementen anmärkningsvärt spretande, vilket som tur är räddades av övervakningskameran.
Citera
2026-07-31, 16:37
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
SE-hypotesen är också tydligare.

Den binder som sagt ihop en hel del saker som då förklaras :
*YN:s väskobservation (15*20 cm i vänster hand)
*den starka chocken när SE återkommer till Skandia (kan knappt prata rent)
*den starka oron som veckopendlaren överhör att ha blivit förväxlad med GM
*varför SE ger sig in i utredningen och ska ändra signalement på så lösa grunder. ("dem sprang ditåt" och "blå täckjacka")

Den går inte från ett så enormt svängrum som vi sett prov på här : från
att i princip allt SE säger är sant ... till
att i princip allt SE säger är falskt

.. och som ändå inte förklarar ovanstående punkter !

Men SE-hypotesen är helt klart också som ett rött skynke för vissa

1. Vi vet inte ens att det var en väska, kan ha varit något liknande. Kan också ha varit en person som inte har med mordet att göra.
2. Den starka chock vi ser hos tex intervjuade personer vid mordplatsen på natten som knappt kan prata när de får veta. Den starka chock jag och många med mig hade känt om vi fått höra att personen vi sett ligga livlös på marken var en mördad statsminister.
3. När någon pratar om att vara oroad för att vara förväxlad med en mördare är den personen oftast A - mördare eller B - vittne?
4. Ger han sig in på lösa grunder? Uppgifter från huvudvittnet...
Citera
2026-07-31, 16:52
Medlem
Faderlig, enough-is-enough, Ursprungligen och några till är ju väldigt tydliga med att de anser att SE är oskyldig. Inga problem med det, men finns det någonting som gör att ni känner att han faktiskt kan vara mördaren? Någon grej som ni känner är märklig?
Citera
2026-07-31, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Den skäggige björkman med ljus mössa och ljusa byxor står vänd mot henne norrut. Manspersonen fru Palme beskriver avlägsnar sig österut springande in i gränden. Stannar upp en bit och vänder sig om kortvarigt för att sedan fortsätta vidare. En iaktagelse som bekräftas av Johansson, som såg mördarens flyktväg ända tills denne nådde de första trappstegen. Han anför därutöver ett signalement som också i övrigt stämmer med fru Palmes. Liksom Svensson, som kan anses vara ett av de bäst placerade vittnen.

Att med de föruttsättningarna och fakta hävda att det är glasklart att Lisbeth beskriver Björkman är milt uttryckt märkligt.

Men undertecknad får väl ta en riktigt tung kurs i kritiskt tänkande och sedan landa i samma slutsats så är saken därefter ur världen.

Hej, inte enkelt fall med vad LP sett.

Men LP säger att mördaren stod 7m bakom de.
Krut-stänks-analys på OPs rock säger 30 cm ..
Utifrån detta är det tveksamt om LP såg mördaren.

Magasinet Filter har en längre text "såg Lisbeth mördaren ", önskas länk?
Citera
2026-07-31, 16:58
Medlem
Citat:

Hej, AB säger mössa.
Annan säger hatt.
Annan säger Sherlock Holmes hatt
Andra säger keps.

Keps har ett utstick och placerar man vittnena runt en keps ser de inte alltid kepsen utstick.

360 grader konvergens, hi hi.
Citera
2026-07-31, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så här är det .

Källa på det?
Citera
2026-07-31, 17:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka som du påstår. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

10 av 12 mordplatsvittnen sade rock/kappa eller ulster- inte en blå, lite bullig täckjacka. Sannolikt hade gm en svart, mörk rock som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade. Lisbet förväxlade sannolikt sina intryck efteråt- vittnena Anders B och kanske Lars J blå, lite bulliga jackor blev gm klädsel för henne. Men man ska inte förlita sig på vad Lisbet sade pga att hon blev svårt chockad och påstod sig ha sett gm utseende/ansikte. I första riktiga förhöret dagen efter såg hon bara gm snett bakifrån springa in i gränden- inget ansikte och ingen blick.

https://www.mhskanland.net/page47/page39/page39.html

I första polisförhöret på mordnatten sade Anders B att gm hade en mörk rockliknande plagg som gick ner till knäna- inte en blå jacka som du påstår.

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anders-Bj%C3%B6rkman.pdf

https://wpu.nu/wiki/Anders_Bj%C3%B6rkman

(FB) Skandiamannen

Jaja, LJ sa jacka. Det var du som började lägga in blå hela tiden. Uppenbarligen för att det ska se ut ha varit många fler som sa rock. Här är fakta: 9 sa rock, 6 sa jacka. 8-7 om man godtar att AB sa rock, vilket finns polis uppgift på.

Vad du än säger om förhör med AB som jag inte hänvisade till så vittnade Löhr att AB på mordplatsen i sin första kontakt med polisen sa mördaren hade blå jacka.

LJ sa i första förhöret jacka. I andra att han är osäker på om han hade rätt när han sa jacka. I resterande förhör säger han jacka. Inte ett ord om rock i tredje förhöret.

Dock är han osäker på keps. Har inte sett ett keps, har en känsla av keps...
Citera
2026-07-31, 17:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Nej man ser lätt i Borgnäs program att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i mars 1986 mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade- inte en blå lite bullig täckjacka. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var faktiskt bara Lisbet som sade det i mars 1986. Att ett par st ändrar sig senare är inte tillförlitligt.

Anders B som var det närmaste vittnet och redan på mordnatten sade han att gm hade en mörk rock som gick ner till knäna- inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var han själv som hade det och vittnet Lars J.

Enligt vittnet Yvonne N hade mannen hon såg en mörk rock som gick ner till knähöjd och hon såg att den fladdrade mycket. Det gör inte en blå, lite bullig täckjacka som t ex Anders B och Lars J hade på sig. Det är hög sannolikhet att det var gm som hon såg.

LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=12

https://www.youtube.com/watch?v=1P6iCPrRRXQ

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo

(FB) Skandiamannen

Så nu hänvisar du till Borgnäs, som du annars brukar tala så illa om. Intressant måttstock.

Något vi vet fladdrar? En jacka som går en bit ner på låret. Fakta.

YN kanske såg mördaren. Kanske inte. Mannen YN såg hade noll gemensamt med mördaren LJ såg. LJ som såg mördaren unde längre tid och fler gånger än någon annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in