Citat:
Man kan garanterat träta om kategoriseringarna, men i min egen indexering kom jag fram till:
Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10
Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:
Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11
Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.
Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.
Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.
Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.
Blå jacka: 4 (antal vittnen)
Kan passa med båda: 5
Mörk rock: 10
Den kategoriseringen är i mina ögon snålt räknat mot min egen position. Drar man bort exempelvis Lisbeth eller den velande Björkman från blå jacka, och lägger till exempelvis Nieminen på mörk rock kan siffrorna istället bli:
Blå jacka: 2
Kan passa med båda: 6
Mörk rock: 11
Att mot bakgrund av siffror som dessa prata om 95 procent, 100 procent, "övertygelse" och liknande om blå jacka hänger inte ihop.
Frågan är om det snarare är här önsketänkandet uppstår, med ursprung i gärningsmannaprofilen, Grandmannen och Tensonmannen vi inte ens vet var inblandad i MOP.
Att GM har mörk rock betyder inte att SE är gärningsmannen, varannan man i Stockholm hade en mörk rock vintern 1986. Exempelvis den troliga kombinationen svart rock och jägarmössa utesluter snarare SE.
Rörande Lisbeth kan man lika gärna vrida på argumentet. Eftersom hon går emot den absoluta merparten av vittnenas beskrivning om ytterplagget ökar chansen (eller risken) att hon gjorde en förväxling. Hade en sådan skett hade säkert personligheten LP haft svårt att medge detta.
Så här är det .
Om man går på första riktiga förhöret med mördarvittnen. Så är det 9 som säger rock (inklusive ulster), 6 som säger jacka. Resterande säger rock/jacka eller ingenting om plagget. Uppgifter som kommer senare kan man ha fått från den konsensus i media som sa mörk rock.
En av de som säger rock är dock AB. Polis Löhr har dock vittnat om att AB sa blå jacka på mordplatsen. Då skulle det innebära 8-7.
Och förklaringsmodellen som ger mig blå jacka till 90% är att de 6-7 som säger blå jacka är mycket närmare mördaren än de 8-9 som säger rock. De 6-7 som säger blå jacka har mindre motljus från Dekorima. De 6-7 som säger blå jacka innehåller också det vittne som ser mördaren längst - LJ. Han ser mördaren vid minst tre olika tillfällen dessutom - vid baracken, mitt i trappan och på trappkrönet.
Min objektiva slutsats är att mördaren hade blå jacka.