2026-07-31, 17:16
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej, inte enkelt fall med vad LP sett.

Men LP säger att mördaren stod 7m bakom de.
Krut-stänks-analys på OPs rock säger 30 cm ..
Utifrån detta är det tveksamt om LP såg mördaren.

Magasinet Filter har en längre text "såg Lisbeth mördaren ", önskas länk?

GM är så nära LOP att han kan ta på OP (handeln på axeln), eller i vart fall så nära att vittnen kan tolka det så. Han är på sin höjd någon meter snett bakom LP. Inte alls där hon placerar sin man.
Citera
2026-07-31, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jaja, LJ sa jacka. Det var du som började lägga in blå hela tiden. Uppenbarligen för att det ska se ut ha varit många fler som sa rock. Här är fakta: 9 sa rock, 6 sa jacka. 8-7 om man godtar att AB sa rock, vilket finns polis uppgift på.

Vad du än säger om förhör med AB som jag inte hänvisade till så vittnade Löhr att AB på mordplatsen i sin första kontakt med polisen sa mördaren hade blå jacka.

LJ sa i första förhöret jacka. I andra att han är osäker på om han hade rätt när han sa jacka. I resterande förhör säger han jacka. Inte ett ord om rock i tredje förhöret.

Dock är han osäker på keps. Har inte sett ett keps, har en känsla av keps...

Nej du har fel. Man ser lätt i Borgnäs program att 10 av 12 mordplatsvittnen sade i mars 1986 mörk rock/kappa eller ulster som gick ner till knähöjd. En del ansåg att den fladdrade- inte en blå lite bullig täckjacka. I en annan beräkning ansåg 15 av 19 mordplatsvittnen att gm hade det och inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var faktiskt bara Lisbet som sade det i mars 1986. Att ett par st ändrar sig senare är inte tillförlitligt.

Anders B var det närmaste vittnet och han sade redan på mordnatten i första polisförhöret att gm hade en mörk rock som gick ner till knäna- inte en blå, lite bullig täckjacka. Det var han själv som hade det och vittnet Lars J.

Enligt vittnet Yvonne N hade mannen hon såg en mörk rock som gick ner till knähöjd och hon såg att den fladdrade mycket. Det gör inte en blå, lite bullig täckjacka som t ex Anders B och Lars J hade på sig. Det är hög sannolikhet att det var gm som hon såg.

LJ sade mörkt dunjacka först men var osäker på om det var en jacka eller rock. Han sade inte blå jacka. Redan i andra förhöret var han osäker på rock eller jacka och längden på den.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Anders-Bj%C3%B6rkman.pdf

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Yvonne-Nieminen.pdf

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/VITTNESF%C3%96RH%C3%96R-Lars-Jeppsson.pdf

https://www.youtube.com/watch?v=vKt4u5sESb8&list=PLHo3M8euqzEZN5RztwnanLdP icEfAdU8H&index=14

https://www.youtube.com/watch?v=734G3RBNnNo
Citera
2026-07-31, 17:29
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Faderlig, enough-is-enough, Ursprungligen och några till är ju väldigt tydliga med att de anser att SE är oskyldig. Inga problem med det, men finns det någonting som gör att ni känner att han faktiskt kan vara mördaren? Någon grej som ni känner är märklig?
Inte direkt. Det enda som kan likna ett indicie är väskan. Men ska man väga det mot allt annat som pekar på att han inte är skyldig så väger det extremt lätt.

För en såhär udda gärningsbeskrivning så hade man velat ha mer konkreta saker som pekar på det för att ens misstänka det.

Här är det mer såhär:
- Oj, Palme är död. Vem kan ha gjort det?
- Kan det inte vara han som stämplade ut från jobbet i närheten?
-Eh, nu tillhör det väl inte vanligheterna att folk skjuter folk bara sådär påväg hem från jobbet. Men visst. Han hade vapen på sig då trots att han var på kontoret?
- Ja, med tanke på att han sköt Palme hade han det.
- Okej, vi ska anta vapentillgång då bara?
-Ja
- Hur beskrev vittnena gärningsmannen då?
- Det är rätt spretigt, men ca 35 år, mörkt hår breda axlar är rätt genomgående i beskrivningarna.
- Men så ser väl inte han ut?
- Nä, men man kan pussla ihop hans signalement från olika vittnen. Det blir väldigt lätt eftersom i princip allt beskrivs någon gång. Förutom åldern då. Den hade alla bara fel om.
- Okej, så antagande av vapen och ett körsbärsplockande av signalement.
- Ja, fast ett vittne såg en väska som hade de måtten på väskan han själv uppgav att han hade.
- okej, såg någon annan väskan? Och stämde alla beskrivningarna av väskan in perfekt?
- Nä
- Okej. Det här låter lite vagt. Har vi motiv då?
- Han var moderat
- Följer temat på vagt i alla fall. Har någon pekat ut honom då?
- Nä, men han brände sitt signalement genom att gå ut i media och spela vittne så att alla hade en chans att se honom
- Okej, inte en taktik jag har hört om tidigare. Låter väldigt riskfyllt. Men han spelar alltså vittne? Så han kan inte uppge något om vad som hände på plats?
- Jodå, vi har fått ihop ca 20-30 observationer som gm svårligen eller omöjligen kan ha sett. Men några utgår vi ifrån att han fått från media. Och andra antar vi bara att han har tur om.

Nu orkar jag inte fortsätta den här påhittade dialogen. Men poängen är väl att det är så mycket som är så fruktansvärt osannolikt och märkligt med honom som gm. Och det hänger man upp på noll bevis och en hel drös antaganden man gör genom att först utgå från att han är gm och sedan jobba sig bakåt.

Hoppas alla kassörskor där ute passar sig. Skjuts någon på stan så ligger man illa till om man är påväg hem från jobbet och blev vittne. För då "var man ju där".
Citera
2026-07-31, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Var det en sådan du menar att SE hade på sig?

Tycker du att skissen AB gör överensstämmer med en sådan?

Vad jag menar är att jag tror att GM hade en huvudbonad med skärm men som såg stickad ut från olika vinklar .

Så att vittnen kunde ta det som mössa eller keps

Det borde vara din uppfattning också..

För jag tror inte vittnen säger keps om dom inte sett en skärm
Senast redigerad av Problem2020 2026-07-31 kl. 17:36.
Citera
2026-07-31, 17:33
Medlem
Kjamfossftws avatar
Angående kepsar: Stig Engström kände igen sig själv i Svd:s illustration av mördaren 1 mars. https://svd.vgc.no/v2/images/aa476b36-31d2-4fa2-9e4e-92d8a95312f5?fit=crop&format=auto&h=461&q=80&upsca le=true&w=640&s=af88172fdd6b0342d7050d5a1583733016 0d77a5

Hade jag sett mig själv avbildad i Svd i rollen som mördare så hade jag inte kontrollerat utstämplingstider utan gått raka vägen till polisen och…jag hade inte ljugit om något utan hade kunnat ge en rimlig förklaring. Något säger mig att detta aldrig var möjligt för Stig som ju istället inleder dagen med att bygga alibi (utstämplingstiden bl a ) och bygga upp ett försvarsargument (Svd-intervjun som han initierar och styr).
Senast redigerad av Kjamfossftw 2026-07-31 kl. 17:39.
Citera
2026-07-31, 17:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Hej, AB säger mössa.
Annan säger hatt.
Annan säger Sherlock Holmes hatt
Andra säger keps.

Keps har ett utstick och placerar man vittnena runt en keps ser de inte alltid kepsen utstick.

360 grader konvergens, hi hi.
Så är det absolut. Men det beror på vilken form av keps man menar.

En gubbkeps tex ser ut som en gubbkeps från i princip alla vinklar. Den ser inte ut som en mössa med uppvikta kanter bakifrån.

Menar man att det kan ha varit en vildmarkskeps av vintertyp, Jeep cap eller liknande med skärm är jag med på spåret. Då är det möjligt.
Citera
2026-07-31, 17:36
Medlem
Citat:
Inte direkt. Det enda som kan likna ett indicie är väskan. Men ska man väga det mot allt annat som pekar på att han inte är skyldig så väger det extremt lätt.

För en såhär udda gärningsbeskrivning så hade man velat ha mer konkreta saker som pekar på det för att ens misstänka det.

Här är det mer såhär:
-Eh, nu tillhör det väl inte vanligheterna att folk skjuter folk bara sådär påväg hem från jobbet. Men visst. Han hade vapen på sig då trots att han var på kontoret?
-Ja
- Det är rätt spretigt, men ca 35 år, mörkt hår breda axlar är rätt genomgående i beskrivningarna.
- Nä, men man kan pussla ihop hans signalement från olika vittnen. Det blir väldigt lätt eftersom i princip allt beskrivs någon gång. Förutom åldern då. Den hade alla bara fel om.
- Ja, fast ett vittne såg en väska som hade de måtten på väskan han själv uppgav att han hade.
- okej, såg någon annan väskan? Och stämde alla beskrivningarna av väskan in perfekt?
- Nä
- Han var moderat
- Nä, men han brände sitt signalement genom att gå ut i media och spela vittne så att alla hade en chans att se honom
- Okej, inte en taktik jag har hört om tidigare. Låter väldigt riskfyllt. Men han spelar alltså vittne? Så han kan inte uppge något om vad som hände på plats?
- Jodå, vi har fått ihop ca 20-30 observationer som gm svårligen eller omöjligen kan ha sett. Men några utgår vi ifrån att han fått från media. Och andra antar vi bara att han har tur om.

Nu orkar jag inte fortsätta den här påhittade dialogen. Men poängen är väl att det är så mycket som är så fruktansvärt osannolikt och märkligt med honom som gm. Och det hänger man upp på noll bevis och en hel drös antaganden man gör genom att först utgå från att han är gm och sedan jobba sig bakåt.

Hoppas alla kassörskor där ute passar sig. Skjuts någon på stan så ligger man illa till om man är påväg hem från jobbet och blev vittne. För då "var man ju där".

Jag tolkar ditt svar som att sannolikheten att det är SE landar på något i stil med 0,1%.
Citera
2026-07-31, 17:37
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Vad jag menar är att jag tror att GM hade en huvudbonad med skärm men som såg stickad ut från olika vinklar .

Så att vittnen kunde ta det som mössa eller keps

Det borde vara din uppfattning också..

För jag tror inte en del vittnen faktiskt sett en skärm ..
Min uppfattning är absolut att det är möjligt. Jag har själv föreslagit olika kepsmodeller som kan misstas för mössa på håll och bakifrån.

Men ju gubbkeps är i det sammanhanget en högoddsare. För den har en typisk gubbkepsform från de flesta vinklar och kan svårligen misstas för en mössa.

För ni menar inte vilken keps som helst. Ni menar den SE hade på sig. Och det var en gubbkeps.
Citera
2026-07-31, 17:39
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Jag tolkar ditt svar som att sannolikheten att det är SE landar på något i stil med 0,1%.
Ja, något sådant. Det är ett av få spår jag i princip uteslutit.
Citera
Medlem
Citat:

Här är det mer såhär:
-Ja
- Nä
- Han var moderat

Väskan + att han och GM faktiskt springer från brottsplatsen in i gränden.

Du måste väl ändå själv tycka att det kan vara ett försvar av Engström även om du inte tror på honom som GM

Alltså att han kände sig nödgad att bli förväxlad med ett påhittat vittne i gränden...som ett försvar
Citera
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Ja, något sådant. Det är ett av få spår jag i princip uteslutit.

Du hedrar minnet av salig Holmér.
Citera
2026-07-31, 17:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Rimliga motargument.

Jag ska inte gå på offensiven om detta, man kan konstatera att MOP är en ganska fascinerande studie i vittnespsykologi ibland. Det är som om mordplatsvittnena beskriver två personer närmast. Ponera att det är färre vittnen eller bara ett och signalementet i ett krimfall kan bli hur knepigt som helst.

Även i Anna Lindh-mordet var första signalementen anmärkningsvärt spretande, vilket som tur är räddades av övervakningskameran.

Nej det framstår inte som två personer. Silhuetten av en lång jacka är.... trumvirvel.... en rock.De som stod på andra sidan gatan eller i bil på vägen såg silhuetter. Pga motljuset från Dekorima. Det är ingen slump att det är just dessa vittnen som säger rock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in