Citat:
Ursprungligen postat av
Jesper69
Så vitt jag förstår så har du helt rätt. Det finns väl inget sätt att bevisa att det finns något ”jag” som styr hjärnan liksom. Så min fråga är då, varför fortsätter folk försöka förklara att vi har fri vilja? Dem kan ju inte ens bevisa att det finns ett jag som väljer sina beslut? Mycket märkligt att det här ens är en debatt tycker jag.
Precis som Roerlig skriver så är det libertariansk fri vilja du ifrågasätter här.
De flesta av dagens filosofer anser att kompatibalismen bättre beskriver hur vi människor fungerar.
Daniel Dennett är en känd filosof som kombinerade naturalismen med en filosofisk beskrivning av vad fri vilja är.
Daniel Dennett förklarar att den fria viljan inte uppstod magiskt, utan utvecklades steg för steg genom evolutionen som en ren överlevnadsmekanism, evolutionen skapade fri vilja
Från reflex till reflektion: Enkla organismer reagerar bara på omedelbara stimuli (om det är ljust, simma dit). Genom evolutionen utvecklade högre djur, särskilt människor, förmågan att simulera framtiden i sina hjärnor innan de agerar.
Undvikande (Evitability): I en deterministisk värld kan framtiden fortfarande undvikas av en organism. Om du ser en sten flyga mot dig, flyttar du på dig. Evolutionen har designat oss till att vara sofistikerade "undvikare" av faror.
Hjärnan som en förutsägelsemaskin: Våra hjärnor skapar ständigt virtuella modeller av vad som kommer att hända härnäst. Detta gör att våra dåliga idéer kan "dö" i vårt ställe, eftersom vi kan förutse ett negativt resultat och välja en annan väg.
Kulturell evolution: Människans unika förmåga till språk och kultur har gett oss verktyg att utvärdera våra egna skäl till att handla, vi har självreflektion. Vi kan fråga oss själva varför vi vill något, vilket lyfter vår valfrihet till en moralisk nivå som andra djur saknar.
Evolutionen har förvandlat oss från enkla biologiska robotar till självstyrande varelser som kan forma sitt eget beteende baserat på framtidsprognoser.
Han kallar detta för ”en fri vilja värd att ha”. Vi kan förutse vad vi kommer göra och vi kan förstå varför vi gjort som vi gjort. Att våra val har en orsak är alltså inget som motsäger fri vilja, tvärt om det är en förutsättning.