Hur många inlägg finns i tråden nu? Är det verkligen någon som inte har koll på de sätt som "fri vilja" används som begrepp?
Om man tittar på en karaktär i en film så kan man säga att han har fri vilja till den mån karaktärens val är oberoende av yttre faktorer—typ andra karaktärer, men även något internt som karaktären tycker kommer utifrån, typ OCD eller vad det nu kan vara.
Samtidigt så har karaktären uppenbarligen ingen fri vilja i någon annan slags fantasi-baserad bemärkelse; karaktären kommer inte göra något annat nästa gång, och även om den gör det (typ i ett spel / simulering istället för film) så har den inte mycket till frihet ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av
Armondplantar
Jag tror inte att man väljer sin personlighet. Jag tror inte att autister väljer att bete sig som de gör.
Framförallt väljer man inte sina tankar och känslor, eller något annat som pågår inuti hjärnan, och det är väl det som sägs styra våra fria val.
Återigen så handlar det mest om vad man ser som internt eller externt. Vissa identifierar sig med hjärnan så dom tycker att dom visst bestämmer; dom tänker "jag är hjärnan, så när hjärnan väljer så väljer jag."
Samtidigt har de flesta problem att identifiera sig själva med cancern som växer inuti hjärnan och som gör dom aggressiva, så dom säger "ursäkta mitt beteende, det är utanför min kontroll."
Väldigt komplicerat, fastän det är hemskt enkelt i själva verket! ^^