Citat:
Jag pratar endast om hur ens ståndpunkt hjälper en i verkliga livet. Hur en grupp människor som anser sig ha en utvecklad fri vilja tar sig igenom livet vs en grupp som anser att vi inte har fri vilja.
Då frågan om fri vilja inte är av karaktären att vara empiriskt avgörbar, så blir det lite vanskligt att försöka testa den mot tillvaron.
Och även om vore den faktiskt avgörbar, så skulle vad en ståndpunkt gällande den innebär moraliskt, politiskt eller personligt inte utgöra ett test av teorins hållbarhet. Introspektion eller intuitioner är heller inte särskilt pålitliga vägar till kunskap om hur saker fungerar.
För min del handlar frågans relevans främst om att försöka klargöra tillvarons funktion och inte om att skaffa beslutsunderlag.
En jämförelse mellan en kohort individer med fri vilja och en utan kan givetvis aldrig göras. Det du får jämföra blir i sådana fall en grupp personer som upplever sig ha fri vilja, det vill säga samtliga normalfungerande människor, med en grupp personer som inte upplevelser sig ha fri vilja, det vill säga en skara psykiatriskt dysfunktionella och inadekvata figurer.
Och även om vore den faktiskt avgörbar, så skulle vad en ståndpunkt gällande den innebär moraliskt, politiskt eller personligt inte utgöra ett test av teorins hållbarhet. Introspektion eller intuitioner är heller inte särskilt pålitliga vägar till kunskap om hur saker fungerar.
För min del handlar frågans relevans främst om att försöka klargöra tillvarons funktion och inte om att skaffa beslutsunderlag.
En jämförelse mellan en kohort individer med fri vilja och en utan kan givetvis aldrig göras. Det du får jämföra blir i sådana fall en grupp personer som upplever sig ha fri vilja, det vill säga samtliga normalfungerande människor, med en grupp personer som inte upplevelser sig ha fri vilja, det vill säga en skara psykiatriskt dysfunktionella och inadekvata figurer.
Jag är endast ute efter detta resultatet och sedan kan man jämföra teorier med dom verkliga resultaten.
Det handlar inte heller endast om reflektion utan även djup självinsikt för att kunna ha fri vilja, man kan inte låta det undermedvetna styra ens val och kalla det fri vilja. Det avgörande är dock om man kan styra sitt liv till det bättre på ett medvetet sätt, där resultatet liknar målet. Att bara acceptera sina beslut som omöjliga att ändra på eller göra något åt tror inte jag på, det är bara om man är styrd av det undermedvetna. Jag anser mig inte längre styrd av mitt undermedvetna utan jag själv väljer var jag vill göra och detta är inte så lätt som det låter, speciellt ingen värld som den vi lever i idag med massor med lögner och manipulation. Det krävs ständiga egna val för att inte hamna på autopilot vilket är normen idag. Jag anser att jag har varit på båda sidorna av detta och att jag nu befinner mig på den sida där jag kan välja mina val, tidigare var mina tankar kring mina val väldigt begränsad och mest på autopilot helt efter det förflutna.
Som sagt, det enda som är intressant för mig nu är att testa livsstil mot livsstil. Allt annat är ord mot ord vilket är en cirkel. Jag vill testa det i verkligheten, allt annat är bara överflödigt prat då jag redan vet din ståndpunkt och du min. Nu kan jag inte göra detta testet med dig men kanske senare går det att göra med andra, fram tills dess fortsätter jag som jag gör så det leder mig till en plats jag mår bra på och det har det gjort länge.