2026-08-18, 14:53
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Då frågan om fri vilja inte är av karaktären att vara empiriskt avgörbar, så blir det lite vanskligt att försöka testa den mot tillvaron.

Och även om vore den faktiskt avgörbar, så skulle vad en ståndpunkt gällande den innebär moraliskt, politiskt eller personligt inte utgöra ett test av teorins hållbarhet. Introspektion eller intuitioner är heller inte särskilt pålitliga vägar till kunskap om hur saker fungerar.

För min del handlar frågans relevans främst om att försöka klargöra tillvarons funktion och inte om att skaffa beslutsunderlag.

En jämförelse mellan en kohort individer med fri vilja och en utan kan givetvis aldrig göras. Det du får jämföra blir i sådana fall en grupp personer som upplever sig ha fri vilja, det vill säga samtliga normalfungerande människor, med en grupp personer som inte upplevelser sig ha fri vilja, det vill säga en skara psykiatriskt dysfunktionella och inadekvata figurer.
Jag pratar endast om hur ens ståndpunkt hjälper en i verkliga livet. Hur en grupp människor som anser sig ha en utvecklad fri vilja tar sig igenom livet vs en grupp som anser att vi inte har fri vilja.
Jag är endast ute efter detta resultatet och sedan kan man jämföra teorier med dom verkliga resultaten.

Det handlar inte heller endast om reflektion utan även djup självinsikt för att kunna ha fri vilja, man kan inte låta det undermedvetna styra ens val och kalla det fri vilja. Det avgörande är dock om man kan styra sitt liv till det bättre på ett medvetet sätt, där resultatet liknar målet. Att bara acceptera sina beslut som omöjliga att ändra på eller göra något åt tror inte jag på, det är bara om man är styrd av det undermedvetna. Jag anser mig inte längre styrd av mitt undermedvetna utan jag själv väljer var jag vill göra och detta är inte så lätt som det låter, speciellt ingen värld som den vi lever i idag med massor med lögner och manipulation. Det krävs ständiga egna val för att inte hamna på autopilot vilket är normen idag. Jag anser att jag har varit på båda sidorna av detta och att jag nu befinner mig på den sida där jag kan välja mina val, tidigare var mina tankar kring mina val väldigt begränsad och mest på autopilot helt efter det förflutna.

Som sagt, det enda som är intressant för mig nu är att testa livsstil mot livsstil. Allt annat är ord mot ord vilket är en cirkel. Jag vill testa det i verkligheten, allt annat är bara överflödigt prat då jag redan vet din ståndpunkt och du min. Nu kan jag inte göra detta testet med dig men kanske senare går det att göra med andra, fram tills dess fortsätter jag som jag gör så det leder mig till en plats jag mår bra på och det har det gjort länge.
Citera
2026-08-18, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Eller också kanske det är så att förnekandet av fri vilja bara handlar om flykt från eget ansvar. Suger livet, så är det ju då aldrig ens eget fel, varken något som har hänt eller något som kommer hända.

Och varför önsketänka om något som ju ofta faktiskt är rätt jobbigt? Vilken jäkla pizza ska jag välja av de hundra som finns på restaurangen? Aftonbladet eller Expressen? Vilket vin ska man välja av alla goda sorter på Systemet? För att inte ens tala om alla livsavgörande val om utbildning, bostadsort, jobb, relationer, skaffa barn, ta på sig en massa ansvar...

Osv, osv, tänk om iaf lite mer kunde gå som på räls, så mycket bekvämare det skulle vara! Önsketänkande.

Din sista mening är en parodi på dig själv. Men enligt ditt sätt att se hade du förstås inget annat val än att skriva just så. Och jag har inget annat val än att skriva precis det jag gör. Ändå framstår ju fri vilja-förnekare ofta som att de faktiskt tror att de kan få folk att ändra uppfattning. Lite paradoxalt är det nog allt, men visst, även det skulle ju kunna vara utan val. Robotar som gör en massa saker utan egen vilja och ändå blir arga för vad som händer?
Så du menar alltså att du önskar att du kunde övertygas om att fri vilja inte finns? Att du tycker att övertygelsen om fri vilja är ett jobbigt ok att bära? Tillåt mig tvivla.

Jag tror absolut att jag kan få folk att ändra uppfattning. Vad jag inte tror är att folk kan ändra uppfattning på egen hand. Det är liksom det som är argumentet emot fri vilja, att folk formas utav sin omgivning.

Fri vilja skulle ju innebära att man själv väljer sina åsikter, och därmed inte låter sig formas utav andra människor. Det är ju också precis vad du gör. Du är tror ju alltid bara det du vill tro på, och är helt oemottaglig för yttre bevis som talar emot detta. Så kanske har du fri vilja trots allt.
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeForBarnen
Du förstår inte vad jag menar verkliga resultat ska visa. Det ska som jag sa INTE vara jag tror jag mår bra. Många av dagens människor tror sig må bra. Börjar man titta på och ifrågasätta deras liv så är det ofta väldigt outvecklade människor och man kan snabbt framkalla en depression som finns där men är nonchalerad sedan väldigt ung ålder. Man kan till och med gömma sig bakom en ansvarslös filosofi där man "inte har ansvar" för att rättfärdiga detta.

Vad jag menar med utveckling och välmående är en stressfri kropp med god hälsa och hög motivation i samband med en hälsosam gemenskap och en hälsosam och välmående natur.
Jag vill ha detta och därför kalibrerar jag mina val efter att nå detta resultatet. Jag kan kalibrera mina val hur jag vill, jag är endast ute efter resultatet.

Det är därför det är viktigt att titta på livet och livsstilen på personer som lever med din uppfattning. Vad leder den utgångspunkten till, hur ser det personliga månder ut, hur ser relationerna i deras liv ut, hur lever dom i förhållande till naturen. Hur utvecklade är som och vilka val gör dom för att få vilket resultat.

Alltså en helt genomgång av ens liv för att se vad dom olika filosofierna leder till. Leder en till en ohälsosam livsstil med begränsad utveckling och den andra mer hälsosam och med kontinuerlig utveckling. Resultaten visar hur filosofierna fungerar i verkligheten, en med dåliga resultat är en dålig filosofi i relation till verkligheten där det testas.

En filosofi som inte går att praktisera är som en ritning som inte går att bygga i verkligheten, helt oanvändbar.

Jag förstår att du är fullt övertygad om din filosofi som kommer från någon gammal filosof. Jag tror att den filosofen fattades någon personlig utveckling som begränsade hans syn på allt i hans liv och därmed hans uppfattning. Jag känner stor saknad av personlig insikt och utveckling i denna filosofi. En person med begränsad eller obefintlig förmåga till själv inspektion och har i ett omoget ekonomiskt baserat samhälle kunnat klara sig långt i gammal ålder trots dessa brister i utveckling. I dagens samhälle som nu pågått i många generationer behöver man inte utvecklas för att överleva till gammal ålder. Detta samhället är så enkelt att leva i så du behöver inte kunna något speciellt egentligen, kan du gå och handla så kan du överleva och kan du inte ens det så kan du få hjälp med det. Detta skapar outvecklade människor som sen sitter och fantiserar ihop helt vansinniga slutsatser.

Nu säger jag inte att min filosofi är rätt och din fel. Det jag försöker att förklara är att jag inte vill övertyga dig att min är rätt utan att nästa steg är att testa dom i verkligheten för att se vilka resultat som olika leder till. Något annat är inte intressant för mig eftersom det stannat vid diskussion trots att all information redan är framme, det är som att gå i cirklar vilket inte leder någonstans som du kanske förstår.

Jag kanske kan hitta någon med icke fri vilja som vill öppna upp sitt liv för att testas och jämföras med andra. Fram tills dess går jag efter dom bästa resultaten jag har upptäckt i mitt liv. Det är denna intuition som jag aktivt och medvetet måste välja hela tiden för att ta mig fram. Det är väldigt lätt att hamna i autopilot mode så du måste aktivt välja väg annars väljs den åt dig.

Det är min uppfattning och det är den jag lever efter och jag är villig att testa den med vem som helst, när som helst.
Jag förstår, du vill inte diskutera fri vilja utan byta ämne till något helt annat, mänsklig psykologi och livsstil. Gör du det i relevant tråd istället.
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Ja... För att göra ett val behöver man utgå från en beslutsgrund - erfarenheter och upplevelser. Det är en meningsfull förståelse av vad innebär att välja. Ett val fritt från information/bakgrund är inte meningsfullt eftersom slumpmässiga utfall inte är förenliga med en vilja.
Gör man någonting från erfarenheter och upplevelser så kan man alltid bara göra på ett enda sätt, eftersom man alltid bara har en enda uppsättning erfarenheter och upplevelser. Då finns inget val.

Det finns bara två logiskt möjliga sätt på vilket ett beslut kan fattas, som en automatisk konsekvens av tidigare händelser, eller av en ren slump. Något annat alternativ är inte ens tänkbart. Inget av alternativen möjliggör ett riktigt val.
Citera
2026-08-18, 18:38
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Det blev fel här...
Senast redigerad av SverigeForBarnen 2026-08-18 kl. 18:45.
Citera
2026-08-18, 18:45
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Jag förstår, du vill inte diskutera fri vilja utan byta ämne till något helt annat, mänsklig psykologi och livsstil. Gör du det i relevant tråd istället.
Jag vill testa din filosofi mot min i verkligheten, inte bara på pappret. Hur i harmoni du lever med dig själv, med din omgivning, med naturen.
Även om din filosofi låter sann, om du lever ett liv i känslomässigt kaos med massor med ouppklarade problem är din filosofi inget jag vill blanda mig med.

Jag letar efter en filosofi som hjälper mig i livet och det gör min och har gjort länge.
Citera
2026-08-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SverigeForBarnen
Jag vill testa din filosofi mot min i verkligheten, inte bara på pappret. Hur i harmoni du lever med dig själv, med din omgivning, med naturen.
Även om din filosofi låter sann, om du lever ett liv i känslomässigt kaos med massor med ouppklarade problem är din filosofi inget jag vill blanda mig med.

Jag letar efter en filosofi som hjälper mig i livet och det gör min och har gjort länge.
Det är dock en helt annan diskussion som inte har i den här tråden att göra. Här diskuterar vi huruvida fri vilja finns eller inte. Huruvida tron på fri vilja är konstruktiv eller destruktiv har absolut ingenting med den frågan att göra.
Citera
2026-08-18, 20:40
Medlem
SverigeForBarnens avatar
Citat:
Det är dock en helt annan diskussion som inte har i den här tråden att göra. Här diskuterar vi huruvida fri vilja finns eller inte. Huruvida tron på fri vilja är konstruktiv eller destruktiv har absolut ingenting med den frågan att göra.
Jag menar att vi inte kommer någonstans här, du säger en sak och jag en annan.
Jag anser att en jämförelse i verkligheten avgör om vi kan använda fri vilja till att gå nya vägar eller om vi är styrda av det förflutna. Men den jämförelsen kan vi inte göra här i denna tråden och därför säger jag också att vi inte kommer någonstans, ord mot ord.
Senast redigerad av SverigeForBarnen 2026-08-18 kl. 20:59.
Citera
2026-08-19, 14:18
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilderberg78
Vad är din bedömning? Jag har inte färdiga svar som kanske du själv tror. (Dig kan ha.)

Som utbildad akademiker i Lund så varken vet eller tror jag något. Jag kan ha en hypotes eller en teori som vill få bli prövad. Men en bevisbörda ingår inte inom en i världsuppfattning från forskare som är akademiskt skolade.

Killgissa får ni andra på Flashback syssla med.

Vetenskap kan alltid förbättras till det bättre. Det är ingen "statisk" sanning. Tror man det så vet man inte vad man talar om. PUNKT

Min gissning är att vi inte har fri vilja. Om fri vilja hade funnits så hade vi kunnat styrka det vetenskapligt. Att det inte går säger det mesta.

Att så många tror på något utan bevis det luktar önsketänkande lång väg. Påminner mycket om religion och tron på ett efterliv.
Citera
2026-08-20, 10:30
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Jag förstår mycket väl att andra kan ha en annan uppfattning än jag. Men i den här frågan finns det helt enkelt ingen annan uppfattning som är vare sig klok eller välgrundad.

Det är väl magstarkt att hänvisa till att något är klokt och välgrundat när din position i frågan fastställdes av initialvillkoren under Big Bang?

Du kan väl inte hävda att din "predeterminering" har högre korrelation mot verkligheten än någon annans?
Citera
2026-08-20, 10:51
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Kausaliteten. Varje händelse är beroende av en orsak för att kunna inträffa. Det finns alltid en orsak till att du gör som du gör. För att du skulle kunna ha gjort annorlunda hade det krävts en annan orsak som bevisligen inte fanns eftersom du inte gjorde annorlunda.

Hur uppstod den första orsaken då? Om inget kan föregå universums initialvillkor så finns det ingen orsak att härleda andra orsaker från. Är din position att alla val kommer från initialvillkoren + naturlagar?
Citera
2026-08-20, 16:33
Medlem
Citat:
Det är väl magstarkt att hänvisa till att något är klokt och välgrundat när din position i frågan fastställdes av initialvillkoren under Big Bang?

Du kan väl inte hävda att din "predeterminering" har högre korrelation mot verkligheten än någon annans?
Det är just tack vare att allt är predeterminerat som man kan dra slutsatser om hur saker och ting hänger ihop, om vilken verkan en orsak har.

Detta enda alternativet till en förutbestämd händelse är en rent slumpmässig händelse, vilken naturligtvis inte följer något logiskt system.
Citat:
Hur uppstod den första orsaken då? Om inget kan föregå universums initialvillkor så finns det ingen orsak att härleda andra orsaker från. Är din position att alla val kommer från initialvillkoren + naturlagar?
Det finns bara två möjliga sätt på vilka en orsak kan uppstå; som en verkan av en annan orsak, eller av en ren slump. Om det fanns en första orsak så måste den rent logiskt ha uppstått av en ren slump, för att sedan sätta i gång en lång automatisk händelsekedja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in