Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Det handlar inte bara om att han är kritisk mot att inkompatibilismer, enligt honom, vill underminera ansvaret utan om att det är så den filosofiska debatten i stora delar tycks ha sett ut. Nämligen likt att inkompatibilister som vill reformera ansvar i praktisk mening strider mot kompatibilister som vill rädda det (båda i en naturalistisk värld).
Om detta centrala inslag i konfliktlinjen stryks så tror jag att det mesta jag invänder mot i det Dennett i grunden påstår evaporerar.
Som sagt, jag invänder inte mot något fundamentalt i Dennetts beskrivning av tillvaron. Så jag har inte så mycket att säga om det. Bortsett från att det inte finns tillstymmelse till fri vilja på något vis som kan innebära något annat ansvar än ett strikt instrumentellt sådant i den beskrivningen. Och jag behöver inte återigen förklara varför.
Om det han utvinner i beskrivningen är ett strikt instrumentellt ansvar, så är jag nog överens med honom hela vägen och då vet jag inte vilken skillnaden mellan uppfattningarna eller vilket syftet med kompatibilism skulle vara.
Nej, inkompatibilism handlar inte, åtminstone inte min, om att "mina beteenden har orsaker i barndomen och därför har jag inget ansvar". Dels, vi kommer aldrig tänka så i praktiken oavsett övertygelse och dels så bör inte det system vi lever i inrättas på sådant vis.
Det hindrar dock inte att det inte finns något som helst ansvar annat än sådant som kan rättfärdigas som del av ett system som i sin helhet kan motiveras utilitaristiskt. Det är så nytta bör praktiseras enligt mig och inte varje enskilt fall. Vilket jag och Dennett tydligen är alldeles överens om
Den skillnad som finns verkar vara hur ansvar osv ska praktiseras på nyttigast vis inom systemet. Här menar jag att han företar sig ett udda bygge. Men vad som innebär störst nytta är faktiskt en faktuell och inte en filosofisk fråga. Om praktisk retributivism är nyttigt så är det. Men vad skulle det ha med kompatibilism att göra i sådana fall.
Som jag ser det så sänker Dennett kravet för ansvar från "metafysisk självskapelse" till "tillräcklig rationell kontroll", medan du tycks mena att utan den starkare friheten finns inget genuint moraliskt ansvar alls.
Men från mitt perspektiv är det snarare du som utgår från ett missvisande ideal. Jag menar ungefär att den frihet som faktiskt är värdefull och relevant för mänskligt liv är just förmågan att överväga skäl, förutse konsekvenser och styra sitt beteende. Om den förmågan finns i varierande grad, då bör också ansvar finnas i varierande grad.
argumentet är:
Ansvar bygger på vissa psykologiska förmågor.
Dessa förmågor existerar i grader.
Därför existerar ansvar i grader.
Ur det perspektivet blir en binär modell ("antingen 0 % ansvar eller 100 % ansvar") nästan märkligare än Dennetts modell som jag förespråkar.
Även om du accepterar att förmågor kommer i grader, så tolkar jag det som att du menar att moraliskt ansvar kräver något kvalitativt annat: att personen i någon mening verkligen kunde ha gjort annorlunda eller är den yttersta källan till sitt handlande. Om den egenskapen saknas spelar det ingen roll hur mycket intelligens eller självkontroll personen har; ansvaret är fortfarande noll.
Men jag frågar: Om ansvar verkligen är allt eller inget, varför är våra faktiska moraliska och juridiska bedömningar så genomgående gradvisa?
Vi väljer ju ofta bland mer eller mindre dåliga alternativ, men vi gör ju våra val.
Att mitt ansvar är begränsat av omständigheterna innebär inte att min valförmåga är eliminerad.
Du styr in debatten till att anta att fri vilja måste vara något absolut: antingen finns den eller så finns den inte. Jag utgår från att frihet liknar andra mänskliga förmågor – intelligens, självkontroll, kunskap, autonomi – som alla kommer i grader.
Om man accepterar den utgångspunkten blir frågan inte:
"Har vi fri vilja eller inte?"
utan snarare:
"Hur mycket frihet och kontroll krävs för att olika nivåer av ansvar ska vara rimliga?"
Människan är en varelse med verklig valförmåga, men denna valförmåga är alltid situerad och begränsad. Frihet är inte frånvaro av begränsningar utan förmågan att agera och välja inom dem.
För Dennett(och mig) är fri vilja inte bara ett instrument för moral och social ordning. Den är också en verklig förmåga till självstyrning vars existens i sig gör mänskliga liv rikare och mer värdefulla.