Citat:
Ursprungligen postat av
Humbug69
Ibland vet jag om du spelar dum eller är det på allvar.
Du påstod att det i praktiken råder omvänd bevisbörda i mål som rör oaktsam våldtäkt.
När jag ber dig styrka påståendet så vägrar du.
Sen menar du att jag (omvänd bevisbörda) ska visa att ditt påstående inte stämmer.
I dessa fall när den enda bevisningen som finns är två historier. Inga vittnen eller inspelningar finns. Det är bara 2 personer som vet vad som verkligen hänt. Detta betyder alltså att ingen polis, ingen åklagare, ingen försvarare, ingen juristdomare och ingen nämndeman vet vad som egentligen hände.
Bådas berättelser anses trovärdiga och är i stora delar likadana förutom att vid en sekvens av bakifrånsex så går deras historia isär där hon påstår att hon inte samtyckt medan han säger att han hela tiden har uppfattat att samtycke funnits. Hon har inte sagt nej eller fysiskt avvisat honom utan hon säger att hon frös till och kroppen/munnen gjorde inte som hjärna ville. Hon säger att hon kände sig i underläge eftersom han är mycket längre o större än henne och de var hemma hos honom. Inget våld, inget hot eller utsatt situation förelåg.
Hon berättar i förhör och hon har dagen efter berättat för en kompis om hur hon upplevt att han hade sex mot hennes samtycke.
Det är alltså ett klassiskt ord mot ord fall. Ingen teknisk bevisning, inget våld, inget hot eller utsatt situation. Du vet att det räcker att rätten finner tjejens berättelse trovärdig och att hon i närtid berättat för en väninna. Så tjejen behöver inte bevisa detta på något annat sätt.
Hur tänker du att försvaret ska kunna göra för att bevisa killens oskuld i fallet?