Igår, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Menar du på fullaste allvar att 51% av alla femtonåringar begår grov misshandel och sexualbrott?

Vi har inte snackat om folk som en gång snattat en plopp på ICA.

Vart försöker du komma?

Likställer du en ringa stöld med våldtäkt och misshandel?

Jag menar att 51 procent av unga tjejer och killar begår brott.

24 procent begår våldsbrott .dvs ungefär en av fyra.

Om du läst länkarna jag delade så skulle du veta det.

Är svårt att få fram pålitlig statistik vad gäller förövare av sexualbrott. Framförallt med vår nuvarande lagstiftning.

Allt det här är indikationer på ungas oförmåga att kontrollera sitt beteende.

Att undvika att slå någon är trots allt lättare än att bedöma signaler i sexuella sammanhang för en tonåring.

Generellt så är unga sämre på att läsa signaler. Även I sociala sammanhang.

Det här är anledningen till varför såpass många unga pojkar / män blir dömda.

Vi har helt enkelt en lag som används på ett sätt som ökar risken för unga. Framförallt pojkar.
Men även äldre som är sent utvecklade.
Finns indikationer på att vissa inte har fullt utvecklat konsekvenstänk förrän närmare 40 års ålder.
Citera
Igår, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag syftade på bevisbördan, och vad som bör räknas som rimligt tvivel. Utan att hänvisa till högsta domstolen, tycker du det här fallet är bevisat bortom rimligt tvivel? Jag vill ha DITT resonemang nu om hur DU tycker det bore vara, göm dig inte bakom en auktoritetskälla eller vad kvinnor lärt dig att du ska säga. Någonstans i ditt inre gömmer sig resterna av en självständig karl, det är jag säker på.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kroghanglet-slutade-i-valdtakt-forstar-inte/

Jadu, ganska omöjligt att svara på. Du länkar till ingressen för en låst artikel. Att ens försöka bilda sig en informerad åsikt på det är bara enfaldigt.

Jag var ung långt innan samtyckeslagen ens var påtänkt. Och kan du tänka dig, ingen av alla de jag umgicks med skulle inte då heller tvinga sig på någon som inte ville ha sex. Även tjatsex sågs som ytterst patetiskt.

Jadu bokstavskombinationen. Om du anser att det är manligt att våldta och tvinga dig på andra så bör du nog tänka ett varv till. Att rapa upp misogyna påfund är heller inte manligt eller självständigt.

Vad en självständig karl är för mig? Någon som inte ligger andra till last. Någon som tar hand om de sina. Någon som behandlar sina medmänniskor med respekt men som står upp för det som är rätt. Någon som inte gnäller och drar på sig offerkofftan titt som tätt och gnäller om hur missgynnad man är. Några exempel.
Citera
Igår, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Jag menar att 51 procent av unga tjejer och killar begår brott.

24 procent begår våldsbrott .dvs ungefär en av fyra.

Om du läst länkarna jag delade så skulle du veta det.

Är svårt att få fram pålitlig statistik vad gäller förövare av sexualbrott. Framförallt med vår nuvarande lagstiftning.

Allt det här är indikationer på ungas oförmåga att kontrollera sitt beteende.

Att undvika att slå någon är trots allt lättare än att bedöma signaler i sexuella sammanhang för en tonåring.

Generellt så är unga sämre på att läsa signaler. Även I sociala sammanhang.

Det här är anledningen till varför såpass många unga pojkar / män blir dömda.

Vi har helt enkelt en lag som används på ett sätt som ökar risken för unga. Framförallt pojkar.
Men även äldre som är sent utvecklade.
Finns indikationer på att vissa inte har fullt utvecklat konsekvenstänk förrän närmare 40 års ålder.

Så ännu ett ickesvar.

Tråden handlar om samtyckeslagen och samtycke.

Ja jag har läst men det har föga med tråden att göra.

Du påskiner att sexualbrott skulle vara vanligare förr på grund av att man festade och umgicks mer då.

Du saknar helt belägg för det uttalandet.
Citera
Igår, 10:53
Medlem
Citat:
Så ännu ett ickesvar.

Tråden handlar om samtyckeslagen och samtycke.

Ja jag har läst men det har föga med tråden att göra.

Du påskiner att sexualbrott skulle vara vanligare förr på grund av att man festade och umgicks mer då.

Du saknar helt belägg för det uttalandet.

Du menar att alkohol gör att en blir bättre på att bedöma sexuellt samtycke?

Eller att det inte påverkar?
Citera
Igår, 10:57
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jaha. Jag tyckte du sa att det hade framgått att samtycke fanns, således ingen våldtäkt och ingen blev dömd.

Alltså fortsätter du här så slutar vi skriva. Antingen trollar du eller så är du helt befriad från IQ.

En killen kan väl mycket väl upplevt sig haft samtycke (tyst samtycke) fastän tjejen senare säger till polisen att hon inte samtyckte.

Nu gav jag dig till och med svaret på min fråga.
Citera
Igår, 11:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det är inte många domar gällande oaktsam våldtäkt, inte! Ändå är vissa skribenter mer rädda för det än för att bli våldtagna... Vilket är större risk att de blir om man ser till statistik. 10 000 våldtäktsanmälningar per år, varav 400 män anmäler våldtäkt per år.

Advokaterna tycker det är många och det är många. Att ni fortfarande vill insinuera att vi är rädda för vår egen skull är bara ett löjligt sätt att försöka ge sken av att vi är individer som skiter i andra. Löjligt.

Vi kan ta toasexexemplet. Varför var hon inte rädd för att "våldtas"? Varför lät hon sig våldtas, enligt er har hon ju våldtagits (i stort sett enligt hennes egna ord eftersom hon sade att hon lät det ske)?
Verkar ju inte som att det var så hemskt. Hon hade enkelt kunnat ställa till en liten sen i kön.
Hon hade enkelt kunnat gå därifrån. Hon hade kunnat börjat prata med de som stod bakom i kön. Hon skulle kunna ha ropat högt. Hon skulle ha kunnat örfila honom. Hon skuile ha kunnat gjort massor med saker. Men hon valde att följa med in på toaletten och lät det ske som hon uttrycker det.

Hur förklarar man att man låter sig utsättas så lätt för något så vidrigt?
Citera
Igår, 11:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jadu, ganska omöjligt att svara på. Du länkar till ingressen för en låst artikel. Att ens försöka bilda sig en informerad åsikt på det är bara enfaldigt.

Jag var ung långt innan samtyckeslagen ens var påtänkt. Och kan du tänka dig, ingen av alla de jag umgicks med skulle inte då heller tvinga sig på någon som inte ville ha sex. Även tjatsex sågs som ytterst patetiskt.

Jadu bokstavskombinationen. Om du anser att det är manligt att våldta och tvinga dig på andra så bör du nog tänka ett varv till. Att rapa upp misogyna påfund är heller inte manligt eller självständigt.

Vad en självständig karl är för mig? Någon som inte ligger andra till last. Någon som tar hand om de sina. Någon som behandlar sina medmänniskor med respekt men som står upp för det som är rätt. Någon som inte gnäller och drar på sig offerkofftan titt som tätt och gnäller om hur missgynnad man är. Några exempel.

Nu borde jag kanske inte hoppa in i er diskussion men man behöver ju inte tvinga sig på någon. Tjatsex kan man ha åsikter om men det är inte olagligt.

Det var synd att artikeln var låst. Jag vet att jag läst om detta och jag tror att det här var ett sådant där fall då tjejen initialt inte ville anmäla för att hon insåg att hon ju själv faktiskt hade en stor del i det som hänt. Men sedan blev hon övertygad av sina kompisar att hon skulle anmäla.

Om jag kommer ihåg rätt så hade suttit och hånglat samtyckt och det blev väl gradvis lite hetare hångel och han hade smekt in handen under hennes trosor.

Någon får rätta mig om jag har fel.
Citera
Igår, 11:12
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Bättre musikval

Haha ok case closed. Du kunde inte förklara hur samtyckeslagen tillämpas i det scenariet.

Din sida: "samtyckeslagen är superenkel det krävs bara att man har samtycke hur svårt ska det vara?"

Min sida: "Ok, vad gäller i det här fullt normala scenariot då?"

Din sida: "kJHjl%# HFjk dkH..yz fldu qäE%@"
Citera
Igår, 11:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Nej. Blir inte tal om oaktsam våldtäkt bara för att någon "ångrar sig dagen efter". Det är en fultolkning av lagen. Jag föreslår att du läser mitt nedan inlägg och begrundar:

Det är ju tämligen symtomatiskt för dig att du tar två exempel där du skriver att tjejerna är nersupna och drogade.
Det är ju så du jobbar.
Citera
Igår, 11:23
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför är det dålig kvinnosyn att värna även hjärndöda patetiska våp som inte klarar av att få ur sig ett nej eller gå därifrån?

Det kanske är jävligt dålig manssyn av dig att du vill låsa in dem i minst 3 år, skinna dem på pengar och förstöra resten av deras liv bara för att en tjej inte klarar av att säga nej, fysiskt visa att hon inte vill eller helt enkelt gå därifrån då hon ej befunnit sig i en våldsam, hotfull eller utsatt situation.
Citera
Igår, 11:28
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
jag är rätt säker på att Lagrpdet inte tycker att om om nån är som ett barn eller är så patetisk att hon inte vågar säga ifrån borde det vara lagligt att sätta på henne trots att hon inte vill och att om man måste vänta på att nån VILL ha sex med en kanske man aldrig får ha sex.

Jag börjar bli arg på mig själv för att jag fortsatt blir förvånad när jag läser dina inlägg. Det borde jag inte bli längre men de är så infantilt dumma och helt otroligt insiktslösa så man undrar ju om du bott mitt ute i skogen själv i hela ditt vuxna liv och även innan och aldrig hört, sett eller läst något om omvärlden.
Citera
Igår, 11:49
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
D v s du var inte helt säker på att det var frivilligt och att det fanns en chans för att det inte var det så du tog det säkra före det osäkra.

Detta är en del av vad du skrivit till en annan. Och det här är ju det jag försökt förklara för dig 1000 gånger att om man tar sexet vidare i en ny handling eller när man börjar över huvud taget så kan man inte vara helt säker på att man vet att den andra kommer samtycka trots att du envetet hävdar att du är det. Det finns alltid en risk att initiativet man tar är något som den andre inte vill.

Ett enkelt exempel från min ungdom när man var ute på fest och dansade tryckare med tjejer. Om man nu hade sett en tjej man gillade och haft en del ögonkontakt och leende under kvällen så gick man fram när det började lugna låtar. Om man du under dansens/dansernas gång kände att båda gillade det, man kom närmare o närmare varandra, man kanske strök varandra på ryggen eller så så kom man ofta till ett läge där man släte taget lite och flyttade huvudet en bit ifrån, såg henne i ögonen och böjde sig sedan fram för att ge en lätt puss och sedan om man kände att det verkade gillat fån henne så började man hångla. Allt detta utan att fråga. Det som man kanske frågade om var ifall man skulle dansa.
Men naturligtvis fanns det en "risk", "chans" att hon inte hade velat och då hade jag förväntat mig att hon sagt till eller avbrutit dansen och på så vis visat att hon inte ville.

Du och jag vill ju båda att det är så här det ska vara och inte att man ska behöva fråga om allting men då måste även du inse att det faktiskt finns en risk att det steg man initierar inte är samtyckt även fast man själv fått uppfattningen av att det är något som den andra vill vara med på.
Och då är det ju väldigt olyckligt (synd) om den andra parten inte säger ifrån tydligt, inte tydligt visar det fysiskt. För båda parters skull.

Och du måste ju förstå att det är personen som tar initiativ som löper den risken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in