Citat:
Ursprungligen postat av
Gbggenius
Den är väl utvecklad. Har bokstavligen varit en del av min yrkesroll.
Att vara ung innebär mindre utvecklat konsekvenstänk.
En vet vad som är rätt men lyckas inte alltid agera rätt.
Som människa så får en försämrad förmåga att tolka icke verbala signaler när en är upphetsad.
Lägg till alkohol som försämrar omdömet så har du den perfekta kombinationen att att vara oaksam eller missa signaler , eller feltolka dem.
Det handlar inte om social kompetens. Utom om biologi.
Jag har självinsikt nog att veta att jag hade för stor tro på min förmåga när jag var ung.
Kan ge ett exempel på hur folk tror att de kan något när det är statistikt omöjligt
90 procent av de som kör bil tror att de är bättre än genomsnittet. Och då talar vi om vuxna.
Det är inte så att du är i dåligt sällskap. 85 procent av befolkningen saknar full självinsikt.
Ok, om du säger det så.
"Att vara ung innebär mindre utvecklat konsekvenstänk."
Ja, sant. Jag gjorde saker jag aldrig skulle göra idag, dyka från väldigt hög höjd exempelvis. En klar majoritet har gränser och begår inte sexualbrott, misshandel eller andra brott.
"Som människa så får en försämrad förmåga att tolka icke verbala signaler när en är upphetsad."
Må så vara, men det är ändå bara promille som kliver över andras gränser. Så det handlar väldigt lite om sexuell upphettsning och mer om personens egna tillkortakommanden.
"Lägg till alkohol som försämrar omdömet så har du den perfekta kombinationen att att vara oaksam eller missa signaler , eller feltolka dem."
Se svar ovan. Med tillägget att de flesta klarar av att dricka alkohol utan att begå brott.
"Det handlar inte om social kompetens. Utom om biologi."
Nej, om det enbart handlade om biologi som du gör gällande, varför är det då enbart extremt få som begår sexualbrott?