2026-07-25, 12:04
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Inga av de fallen som jag har sett har varit så slätstrukna. Tror helt enkelt inte att folk faktiskt döms i dina hypotetiska scenarion. Alltså blir de helt ,meningslösa.

Har jag fel när jag påstår att killen/mannen måste kunna bevisa att han har haft samtycke i den här typen av fall vi diskuterar?
Och nu menar jag mer hur lagen tolkas och appliceras i praktiken.
Citera
2026-07-25, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Har jag fel när jag påstår att killen/mannen måste kunna bevisa att han har haft samtycke i den här typen av fall vi diskuterar?
Och nu menar jag mer hur lagen tolkas och appliceras i praktiken.

Du diskuterar ju bara hypotetiska fall och i de få riktiga fallen du drar upp utelämnar du viktig information. Vet inte vad jag ska svara på dina frågor när allt bara är rent hittepå.
Citera
2026-07-25, 12:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Inga av de fallen som jag har sett har varit så slätstrukna. Tror helt enkelt inte att folk faktiskt döms i dina hypotetiska scenarion. Alltså blir de helt ,meningslösa.

Har du läst många fall? Tycker du att rätten brukar kunna fastställa det du säger att de ska fastställa till en sannolikhet på 95% eller högre?
Citera
2026-07-25, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Inte att hon inte svarar. Utan att hon själv inte säger något eller stönar.

Så hon har gett samtycke verbalt?
Citera
2026-07-25, 12:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du diskuterar ju bara hypotetiska fall och i de få riktiga fallen du drar upp utelämnar du viktig information. Vet inte vad jag ska svara på dina frågor när allt bara är rent hittepå.

Det är ju bara själva tankesättet. Låt säga att du haft sex med en tjej som sedan anmäler dig. Hon säger att samtycke saknades under en del av sexet. Hon visade det genom att enligt henne vara passiv och passiviteten tillkom genom frysreaktion.

Hur skulle du lägga fram din bevisning för att du hade inhämtat samtycke för den sexuella handlingen hon anmält dig för?
Citera
2026-07-25, 12:14
Medlem
Citat:
Du vet också att det finns något som kallas för tyst samtycke. Om nu en person med rimlighet tycker sig ha inhämtat ett tyst samtycke för vaginalt sex hur länge kan han då fortsätta innan tjejen antingen måste stöna, verbalt tala om hur skönt det är, säga åhhhh fortsätt att knulla mig, åla o slingra sig av njutning, jucka emot som ni så ofta nämner men som i flera ställningar är tämligen svårt för tjejen att göra om du själv tänker efter?

Vi kan ta exemplet som tas upp i riksdagsseminariet där samtycke definitivt finns. De har haft samtyckande sex i en timme men under den timmen fanns det en sekvens som tjejen uppger att hon inte deltog frivilligt i. Hon har inte sagt nej och inte fysiskt visat att hon inte ville utan åberopar sin passivitet som bevis. Tycker du att 30 sekunder a 1 timmes samtyckande sex med en vag signal om ofrivillighet ska kunna leda till 3 års fängelse, 250.000 kr i skadestånd och ett livslångt stigma som våldtäktsman?

Hur såg det tysta samtycket ut i det fallet?

Har ingen aning om vilket fall du pratar om men fick han 3 år och 250 000 i skadestånd?
Vad gjorde han på de 30 sekunderna?
Citera
2026-07-25, 12:17
Medlem
Citat:
Har du läst många fall? Tycker du att rätten brukar kunna fastställa det du säger att de ska fastställa till en sannolikhet på 95% eller högre?

Tillräckligt många för att kunna konstatera att det brukar finnas gott om fog för att döma någon de gånger nån blir dömd.
Citera
2026-07-25, 12:17
Medlem
Citat:
Det behöver jag inte. Tala istället om för mig hur en kille skulle kunna bevisa att han visst har fått samtycket och att hon stönat och talat om hur skönt det var. För det är det han måste kunna göra.

Tala om hur han ska kunna bevisa det? Vad ska han göra för att kunna bevisa det?
Börja med att ta reda på om faktiskt gör det så har du förbättrat dina chanser med 1000%.
Citera
2026-07-25, 12:18
Medlem
Citat:
Det är ju bara själva tankesättet. Låt säga att du haft sex med en tjej som sedan anmäler dig. Hon säger att samtycke saknades under en del av sexet. Hon visade det genom att enligt henne vara passiv och passiviteten tillkom genom frysreaktion.

Hur skulle du lägga fram din bevisning för att du hade inhämtat samtycke för den sexuella handlingen hon anmält dig för?

Lagen har funnits i ganska många år nu. Använd dig av riktiga fall om du vill diskutera eventuella brister i lagen.
Citera
2026-07-25, 12:19
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Hur såg det tysta samtycket ut i det fallet?

Har ingen aning om vilket fall du pratar om men fick han 3 år och 250 000 i skadestånd?
Vad gjorde han på de 30 sekunderna?

Det behövs inte att han har gjort någonting onormalt alls sexuellt sett för att det ska kunna bli våldtäkt.
Minimistraffet för våldtäkt är 3 år. Skadestånden brukar ligga därikring.
Citera
2026-07-25, 12:20
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Börja med att ta reda på om faktiskt gör det så har du förbättrat dina chanser med 1000%.

Jag skrev ju att det faktiskt förhöll sig så att hon gjorde det. Frågan var hur ska killen kunna bevisa det om tjejen säger att hon inte gjorde det?
Citera
2026-07-25, 12:21
Medlem
Citat:
Tänk vad ni sitter och myser och pöser över av känslan att ni är överlägsna och har rätt i allt när ni sitter och skriver sådant här till varandra.
Men jag är inte förvånad alls. Detta är ett ganska så tydligt exempel på kvinnors enorma behov av att få bekräftelse av andra kvinnor för att på så sätt känna att man "har rätt". Det är därför ni alltid måste höra av er till väninnor och tala om era relationsproblem och få dem bekräftade av andra. Och det räcker inte med att berätta för en utan när ni fått er känsla bekräftad av en tar ni kontakt med nästa o.s.v. Och ju fler ni kontaktar desto starkare blir känslan för er att det är ni som har rätt.
Detta mönster ser man även ofta i fallen vi diskuterar. Det kontaktas både till höger och vänster för att tala om och få bekräftat av andra vad man upplever sig ha blivit utsatt för.
Det mest skrämmande är att detta är så starkt inrotat att även fast "offret" själv initialt vittnar om att hon inte velat anmäla för att hon inte tycker det varit någon våldtäkt då hon anser att hon faktiskt haft en stor del i att det blivit som det blev så har kompisarna övertalat henne att anmäla eftersom hon aldrig kan vara "skyldig" eller ha en del i det som hänt. Finns även fall där kompisar gjort anmälan.

Ännu en man som känner sig hotad av att kvinnor vänder sig till varandra. I övrigt så var mitt inlägg riktat åt en "man"

Hur vet du vad de har pratat om? Är du nu emot att kvinnor skapar starka band sinsemellan och har varandras ryggar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in