2026-07-25, 15:21
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur ser du på våldtäkt av normalgraden tror jag man brukar prata om? Är det ett vidrigt brott att bli utsatt för?
Mycket vidrigt och traumatiser offret.
Citera
2026-07-25, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag tycker inte att man kan dra slutsatsen att det begås fler sexualbrott idag.

Tror du inte ökningen av anmälningar kan förklaras av en större anmälningsbenägenhet?

På min tid behövde man aldrig oroa sig för att bli polisanmäld efter att ha fingrat en klasskamrat på fyllan.

Till viss del beror det på ökad anmälningsbenägenhet ja, men jag är tämligen säker på att antalet brott har ökat med.

Det behöver man inte oroa sig nu heller så länge man inte fingrar någon mot dennes vilja.

Tämligen övertygad om att inte du heller skulle uppskatta att bli fingerpullad mot din vilja.
Citera
2026-07-25, 15:22
Medlem
Citat:
Då tycker jag att du också ska sluta efterfråga sånt.

Jo jag vet att du vill att folk ska sluta be dig om riktiga fall istället för värdelösa hypotetiska scenarion. Det är för att verkligheten inte ser ut så som du försöker påskina att den gör. I verkligheten är du safe så länge du ser till att kolla att din partner är med på noterna. Du är inget offer. Det finns inget att vara ängslig över. Är du osäker så fråga. Svårare än så är det inte.

Lagen har funnits i massor av år nu. Finns det inte en drös fall så kommer det inte komma några heller. Vi kan stänga tråden.
Citera
2026-07-25, 15:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Mycket vidrigt och traumatiser offret.

OK kan du då förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?
Citera
2026-07-25, 15:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Jo jag vet att du vill att folk ska sluta be dig om riktiga fall istället för värdelösa hypotetiska scenarion. Det är för att verkligheten inte ser ut så som du försöker påskina att den gör. I verkligheten är du safe så länge du ser till att kolla att din partner är med på noterna. Du är inget offer. Det finns inget att vara ängslig över. Är du osäker så fråga. Svårare än så är det inte.

Lagen har funnits i massor av år nu. Finns det inte en drös fall så kommer det inte komma några heller. Vi kan stänga tråden.

Titta på den här videon till att börja med. Börja med de första 15 minuterna.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w
Citera
2026-07-25, 15:26
Medlem
Citat:
Det går ju helt enkelt inte att jämföra eftersom att det som är våldtäkt idag inte var våldtäkt då.
Våldtäkter av det slag som förekom innan samtyckeslagen har minskat i antal. Ökningen av fall består enbart av dessa nya fall efter samtyckeslagens införande.

Får jag fråga dig om samtycke krävdes även innan den nya lagen?

Ok, du påstår det, har du några belägg för det? Visa gärna statistik som styrker ditt påstående.

Ja, beroende på vad du lägger i begreppet samtycke.

Eller menar du att det var fullkommligt och socialt accepterat att sätta på någon som inte ville ha sex innan 2018?

Var det lättare att komma undan med att utnyttja någon som var däckad? Ja. Var det socialt accepterat i de breda folklagren? Nej.
Citera
2026-07-25, 15:29
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
OK kan du då förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?
Kan du något freeze?

Det är en traumarespons på den dissociativa skalan. Läs lite böcker i psykotraumatologi så kommer du lära dig en del.

Att undvika att bli traumatiserad av våldtäkt innebär att undvika män överhuvudtaget för kvinnor.
Citera
2026-07-25, 15:35
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Ok, du påstår det, har du några belägg för det? Visa gärna statistik som styrker ditt påstående.

Ja, beroende på vad du lägger i begreppet samtycke.

Eller menar du att det var fullkommligt och socialt accepterat att sätta på någon som inte ville ha sex innan 2018?

Var det lättare att komma undan med att utnyttja någon som var däckad? Ja. Var det socialt accepterat i de breda folklagren? Nej.

Nej samtycke krävdes även innan nya lagen. Men det var väl lite annorlunda tänk kring hur man kan komma fram till att samtycke inte fanns som skiljer dem åt.

Nedanstående taget ur rapport från BRÅ.

Citat:
Ökningen av anmälningar utgörs helt av ”nya” fall
Genomgången av anmälningarna tyder på en ganska jämn fördelning mellan fall där våldtäkten anges ha skett genom våld eller hot, fall där gärningspersonen ska ha utnyttjat att målsäganden befann sig i en särskilt utsatt situation samt ”nya” fall där brottet uteslutande rör att målsäganden inte deltagit frivilligt i den sexuella handlingen. De står för ungefär en tredjedel var. Omräknat i reella tal innebär det att den ökning av antalet våldtäktsanmälningar som skett sedan lagändringarna 2018 helt består av ”nya” fall. Antalet anmälda våldtäkter som skett genom våld, det vill säga mer ”traditionella” våldtäkter, tycks snarare vara något lägre under den undersökta perioden 1 juli 2022 till 30 juni 2023, än den var 2016.

Bortsett från hur övergreppet gått till finns det många likheter mellan de ”nya” fallen och ”gamla” fall. En tydlig skillnad framträder dock, och det är att parterna är yngre i de ”nya” fallen än i ”gamla” fall. Målsägandens medianålder är 20 år i de ”nya” fallen, jämfört med 24 år i ”gamla” fall. Det innebär att närmare hälften av dem är tonåringar. Den misstänktes medianålder i ”nya” fall är 25 år, jämfört med 31 år i ”gamla” fall.

I närmare hälften av de ”nya” fallen är parterna bekanta, och en ungefär lika stor andel är i en nära relation. Det är sällsynt att den misstänkte är en helt obekant person. Cirka 70 procent av gärningarna avser ett vaginalt eller analt samlag, medan 10 procent avser uteslutande fingrar i vagina eller i anus.

Män anmäler mer sällan när de utsätts för våldtäkt
Citera
2026-07-25, 15:36
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kan du något freeze?

Det är en traumarespons på den dissociativa skalan. Läs lite böcker i psykotraumatologi så kommer du lära dig en del.

Att undvika att bli traumatiserad av våldtäkt innebär att undvika män överhuvudtaget för kvinnor.

Så vad som helst kan egentligen utlösa en freezereaktion?
Citera
2026-07-25, 15:36
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Tämligen övertygad om att inte du heller skulle uppskatta att bli fingerpullad mot din vilja.

Nej det stämmer men jag skulle nog hantera det utan att behöva blanda in polisen.

För att citera en vis man vid namn Humbug69:
Citat:
man lär vissa barn att inget får vara svårt eller jobbigt för dem. Vilket är skadligt i långa loppet.
Citera
2026-07-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Tror du att lagstiftning ändrat genetik?

Nej
Citera
2026-07-25, 15:46
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Kan du något freeze?

Oj vad du tar i. Frågar igen eftersom du kan mycket mer om freeze än jag.

Vad krävs för att en freeze reaktion ska utlösas? Behövs det ha varit en våldsam situation? Behövs det ha varit en hotfull situation? Behövs det ha varit en särskilt utsatt situation?

Kan en freezesituation utlösas i en situation där motparten inte har gjort något fel men situationen liknar en annan situation som en person varit med om som var taumatisk?

Citat:
Hur reaktionen fungerar Automatiskt försvar: Hjärnan bedömer att faran är för stor för att slåss eller springa ifrån. Stelhet och passivitet: Kroppen dämpar sina funktioner, pulsen kan sjunka eller kännas låst, och musklerna blir stela. Känsla av domning: Personen kan känna sig bortkopplad från kroppen, yr eller oförmögen att prata och röra sig. Vanliga situationer Akut livsfara eller svåra olyckor där man inte kan värja sig. Svåra stressade eller skrämmande upplevelser (till exempel övergrepp eller konflikter).Stark ångest eller utmattning där systemet kollapsar i ett viloläge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in