2026-07-25, 15:50
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Så vad som helst kan egentligen utlösa en freezereaktion?
Om det upplevs traumatiskt/framkallar vanmakt eller skräck/stark rädsla. En trigger behövs vanligen.

Olika individer har olika benägenhet att hamna i ett freeze state. En del pga tidigare trauman och en del vet man helt enkelt inte.

Det finns även något som heter fawn på den dissociativa skalan innan freeze. Vid ett tillstånd av fawn så kan du inte tänka utan blir fööör medgörlig och gör precis det du blir tillsagd/vad som förväntas av dig. Man behöver inte först hamna i fawn för att hamna i freeze.

Har du sett en fågel någon gång som ser död ut då den ligger blick stilla med en andning som är så ytlig att den knappt går att förnimma? Det är ett freeze state vilket är en överlevnadsmekanism. Ser man död ut är det mindre risk att bli uppäten.

Vi har alla dessa mekanismer i oss i reptilhjärnan.

Det är ett stooort och brett ämne så man ska egentligen inte försöka beskriva det så här kortfattat.
Citera
2026-07-25, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Den är väl utvecklad. Har bokstavligen varit en del av min yrkesroll.

Att vara ung innebär mindre utvecklat konsekvenstänk.

En vet vad som är rätt men lyckas inte alltid agera rätt.

Som människa så får en försämrad förmåga att tolka icke verbala signaler när en är upphetsad.

Lägg till alkohol som försämrar omdömet så har du den perfekta kombinationen att att vara oaksam eller missa signaler , eller feltolka dem.

Det handlar inte om social kompetens. Utom om biologi.

Jag har självinsikt nog att veta att jag hade för stor tro på min förmåga när jag var ung.

Kan ge ett exempel på hur folk tror att de kan något när det är statistikt omöjligt

90 procent av de som kör bil tror att de är bättre än genomsnittet. Och då talar vi om vuxna.

Det är inte så att du är i dåligt sällskap. 85 procent av befolkningen saknar full självinsikt.

Ok, om du säger det så.

"Att vara ung innebär mindre utvecklat konsekvenstänk."

Ja, sant. Jag gjorde saker jag aldrig skulle göra idag, dyka från väldigt hög höjd exempelvis. En klar majoritet har gränser och begår inte sexualbrott, misshandel eller andra brott.

"Som människa så får en försämrad förmåga att tolka icke verbala signaler när en är upphetsad."

Må så vara, men det är ändå bara promille som kliver över andras gränser. Så det handlar väldigt lite om sexuell upphettsning och mer om personens egna tillkortakommanden.

"Lägg till alkohol som försämrar omdömet så har du den perfekta kombinationen att att vara oaksam eller missa signaler , eller feltolka dem."

Se svar ovan. Med tillägget att de flesta klarar av att dricka alkohol utan att begå brott.

"Det handlar inte om social kompetens. Utom om biologi."

Nej, om det enbart handlade om biologi som du gör gällande, varför är det då enbart extremt få som begår sexualbrott?
Citera
2026-07-25, 15:52
Medlem
Citat:
Nej samtycke krävdes även innan nya lagen. Men det var väl lite annorlunda tänk kring hur man kan komma fram till att samtycke inte fanns som skiljer dem åt.

Nedanstående taget ur rapport från BRÅ.

Och? Vad vill du åstadkomna med inlägget?
Citera
2026-07-25, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej det stämmer men jag skulle nog hantera det utan att behöva blanda in polisen.

För att citera en vis man vid namn Humbug69:

Menar du att ta lagen i egna händer?

Och varför skulle det vara ok att utsätta någon för något du inte vill bli utsatt för?
Citera
2026-07-25, 15:56
Medlem
Citat:
Jag har flera gånger beskrivit vad jag anser att passivitet kan vara och det finns ingenting som talar om att passivitet talar emot att en person deltar frivilligt.
Det jag vänder mig emot är att när ni beskriver passivitet så säger ni att personen ligger som en död sill eller stel och paralyserad av skräck. Detta är inte den bilden jag får när jag hör ordet passivitet.

Låt säga att en tjej/kvinna ligger still på rygg med slutna ögon när killen/mannen ger henne oralsex. Hon stönar inte och rör sig inte speciellt mycket och hon talar inte om hur skönt det är eller att hon inte vill. Hon är tyst, blundar och är fokuserad i tankarna på vad som sker. Eller så kanske hon ligger o fantiserar.

Vad är det i ovan beskrivning som talar mer för att det är ofrivilligt från hennes sida än att hon deltar frivilligt och ligger still och fokuserar och är passivt undergiven och gillar att ta emot?

Om en kille med rimlighet kan ha antagits haft samtycke, det vill säga det inte är orimligt att han har uppfattat som samtycke funnits (det vill säga uppsåt saknas) så anser jag att det skulle vara fel att döma honom för våldtäkt till 3 års fängelse, livslångt stigma och högt skadestånd.

Var det hyfsat tydligt ändå?
Hur har han ”med rimlighet” trott att han haft samtycke om samtycket varit noll?
Citera
2026-07-25, 15:57
Medlem
Citat:
Titta på den här videon till att börja med. Börja med de första 15 minuterna.

https://www.youtube.com/watch?v=3_jwz9MDf1w

Nu var jag dum och litade på dig. Kollade kvarten du tjafsade om. Fanns det jag efterfrågade där? Självklart inte. Du är en intellektuellt ohederlig tramspelle och jag får skylla mig själv att jag gav dig en ärlig chans.
Citera
2026-07-25, 16:03
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gbggenius
Tror du att lagstiftning ändrat genetik?
Våldtäkt är inte genetiskt.
Citera
2026-07-25, 16:04
Medlem
Citat:
Har jag fel när jag påstår att killen/mannen måste kunna bevisa att han har haft samtycke i den här typen av fall vi diskuterar?
Och nu menar jag mer hur lagen tolkas och appliceras i praktiken.

Ja, du har fel. Den tilltalade behöver akdrig bevisa något. Dock måste försvaret kunna påvisa rimligt tvivel gällande bevisningen.
Citera
2026-07-25, 16:10
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
OK kan du då förklara för mig varför man inte kan diskutera orimligheten i att en tjej som inte befinner sig i en våldsam situation, hon har inget hot mot sig och befinner sig inte heller i en utsatt situation, inte gör någonting för att försöka undvika att bli utsatt för detta hemska vidriga och efteråt traumatiserande brottet?
Här ska tilläggas att ha sex är faktiskt en ganska utsatt situation redan och lägger du till att något sker som du inte samtycker till så kan det traumatisera offret.
Citera
2026-07-25, 16:28
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Menar du att ta lagen i egna händer?

Nej jag syftade på det du skrev tidigare:
Citat:
man lär vissa barn att inget får vara svårt eller jobbigt för dem. Vilket är skadligt i långa loppet.

Vi har lärt dagens ungdom att när något jobbigt händer (som att din partner kör upp ett finger där du inte vill ha det) så är det en katastrof som ska polisanmälas istället för något som man bör hantera själv.
Citera
2026-07-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Nej jag syftade på det du skrev tidigare:

Vi har lärt dagens ungdom att när något jobbigt händer (som att din partner kör upp ett finger där du inte vill ha det) så är det en katastrof som ska polisanmälas istället för något som man bör hantera själv.

Snarare åt andra hållet.

Lågaffektivt bemötande heter det. Om ett barn slår ett annat barn tillrättavisas inte barnet som slog. Istället tar det slagna barnet åt sidan och får en förklaring varför det andra barnet slog honom.

Man lär barn med asocialt beteende att det är ok att bete sig illa. När det sedan får konsekvenser i högre ålder är de oförmögna att bära ansvar för sina gärningar.
Citera
2026-07-25, 16:42
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Om det upplevs traumatiskt/framkallar vanmakt eller skräck/stark rädsla. En trigger behövs vanligen.

Olika individer har olika benägenhet att hamna i ett freeze state. En del pga tidigare trauman och en del vet man helt enkelt inte.

Det finns även något som heter fawn på den dissociativa skalan innan freeze. Vid ett tillstånd av fawn så kan du inte tänka utan blir fööör medgörlig och gör precis det du blir tillsagd/vad som förväntas av dig. Man behöver inte först hamna i fawn för att hamna i freeze.

Har du sett en fågel någon gång som ser död ut då den ligger blick stilla med en andning som är så ytlig att den knappt går att förnimma? Det är ett freeze state vilket är en överlevnadsmekanism. Ser man död ut är det mindre risk att bli uppäten.

Vi har alla dessa mekanismer i oss i reptilhjärnan.

Det är ett stooort och brett ämne så man ska egentligen inte försöka beskriva det så här kortfattat.

Jag förstår att det är ett stort och brett ämne som inte låter sig förklaras eller förstås på ett antal meningar.

Men i dessa fall vi diskuterar har ju inget våld, inget hot eller utsatt situation förekommit.

Jag tror att jag ställer frågan såhär för att det ska bli så tydligt och enkelt som möjligt att förstå min ståndpunkt. Vi talar fortfarande om fall enligt ovan.

Om en tjej hamnar i ett fawntillstånd men detta framkallas egentligen inte av killen som är med i den aktuella situationen utan kanske av ett tidigare trauma i en liknande situation eller om det uppstår oförklarligt vilket man faktiskt med god grund kan tycka om ovanstående villkor gäller.

Tycker du ändå att det ska kunna hållas som bevis för att killen i det aktuella fallet har begått en våldtäkt? Ärligt?
Menar du ärligt att unga killar mitt uppe i en spännande sexuell situation ska kunna tänka tanken att tjejens medgörliga eller något passiva agerande kan bero på att hon hamnat i något som kallas fawntillstånd och därmed enligt lagen inte anses delta frivilligt?

Vad får du för svar om du frågar om samtycke från en person som hamnat i fawntillståndet som du beskriver ovan? Att de inte kan tänka och blir medgörliga och gör som de blir tillsagda eller jag antar förväntas tror att de ska agera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in