Idag, 11:17
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
OK så det var inte själva tillfället ni diskuterade om utan eventuella följder efteråt?
Direkta följder av våldtäkt ja. Det orsakar ofta PTSD.
Citera
Idag, 11:19
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Är du av åsikten att om en person får psykiska problem efteråt så ska det påverka straffets hårdhet?

Nej det är handlingen som påverkar straffet.

Att våldtäkt är ett så allvarligt brott beror dels på de skador det orsakar.
Citera
Idag, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Det samma gäller vid flera brott.

Inget brot som en döms på muntlig bevisning och utan fysisk skada.
Citera
Idag, 11:34
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Nej det är handlingen som påverkar straffet.

Att våldtäkt är ett så allvarligt brott beror dels på de skador det orsakar.

Det var ju skönt att du inte tänkte så i alla fall. Fast det är ju synd att våldtäktsbegreppet blir så otroligt urvattnat och brett. Jag tror faktiskt inte det är så många som tänker att man kan bli till att må särskilt dåligt om en kvinna t.ex. upplever att 30 sekunder av sexet som pågick flera timmar upplevdes "obehagligt", finns sådant fall. Eller när någon bara inte frågat om det nästa normala steget som togs i akten och den anmälande personen inte har reagerat på något sätt.
Eller när det visar sig att den "våldtagna" efteråt kryper ner och sover bredvid "våldtäktsmannnen", till och med låter sig kramas om. Med förklaringen att det inte fanns någon buss hem. När man avslutar kvällen med att säga hej då till och pussa/krama "våldtäktsmannen". Jag vill upplysa dig om att dessa exempel är några av exempel på sådant jag spontant kommer ihåg och det är fall där inget våld, inget hot eller utsatt situation förekommit. Det är sådana fall som faller under ramen "nya fall". Fall där väldigt många ifrågasätter om det verkligen förekommit någon våldtäkt.
Citera
Idag, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Jag kallar henne elak. Om hennes beteende ska vara olagligt så kan man väl hitta på en specifik term för det? Gärna något torrt och precist, som "otillbörlig destruktiv psykisk påverkan" eller "psykisk manipulation av person i utsatt ställning"

Nej, vi har redan ett språk och definitioner på plats redan. Hon fick 15 månader för "vållande till annans död" - behöver inte vara svårare än så.

Citat:
Jag fattar att det inte går att skriva lagar som förhåller sig exakt till ordboksdefinitionen av alla begrepp, men jag kan inte låta bli att tro att det är offermentaliteten i samhället som gör att begreppen expanderar i sin betydelse.

Framförallt kvinnor och bögar vinner något på att kunna kalla sig offer. Folk kallar sig "överlevare" när de varit med om något otrevligt där det aldrig varit på kartan att de hade kunnat dö. Eller engelska termen "abused" som vi tack och lov inte har någon bra svensk översättning på.

Ok? Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Förstår inte riktigt vad din poäng är. Kan du ge nåt exempel på nåt "otrevligt" som människor, eller förlåt kvinnor och bögar, genomlever och som de sen kallar sig "överlevare" efter? Stör du dig på att folk delar med sig av sina upplevelser?

Citat:
Dessutom är mycket av det som faller under psykiskt våld (eller till och med våldtäkt) i de nya lagstiftningarna inget annat än normala (men obehagliga) upplevelser som alltid sker mellan människor.

Du menar att män ska kunna sätta på kvinnor som sover, däckat, ligger i koma, drabbas av frysreaktion, svimmat, osv?

Citat:
De svagaste mest ömtåliga människorna får aldrig chansen att lära sig hantera sitt obehag eftersom att omgivningen och nu till och med lagstiftningen ger dem rätt.

Det är en ganska förutsägbar konsekvens av att samhället feminiserats. Det är som att hela Sverige är en skolgård med 11-åriga flickor som inte vågar vara elaka mot varandra.

Svepande och intetsägande ord och meningar. Kan du vara lite mer specifik?

Menar du att kvinnor och bögar är de mest ömtåliga och svagaste människorna och att de ska tåla mer? Vad ska de tåla enligt dig?

Hur har samhället feminiserats enligt dig? Och "feminiserat" jämfört med vad? Det maskuliniserade samhället?
Citera
Idag, 11:52
Medlem
Citat:
Jag är inte dum, det är du som resonerar konstigt och det framgår tydligt att du anser att det är Ok att en känsla ska kunna bestämma om det enligt lag är en våldtäkt eller inte.
Så kan vi inte ha det. Det hoppas jag att du förstår.

Ibland så tycker du alltså att det är OK att medvetet bryta ett samtycke. Inser du nu att du lägger på ytterligare en dimension på lagen vilket gör den ännu mer komplicerad och svårtolkad?

Sluta spela det då.

Försök fatta vad du läser nu, tramspelle:
Jag har upprepade gånger skrivit att våldtäkt ger offret ångest under pågående våldtäkt (och även efteråt). Detta är inte Synonymt med att det som ger ångest är våldtäkt.

Såhär:
1. våldtäkt leder till ångest.
2. Ångest är inte Synonymt med våldtäkt, utan en person kan få ångest av en mängd olika orsaker.

Metafor:
1. Hjärnskakning leder till huvudvärk.
2. Huvudvärk är inte Synonymt med Hjärnskakning, utan en person kan få huvudvärk av en mängd olika saker.

Blev det tydligare så?
Då kör vi vidare:

1. Skippad kondom trots krav på det, gör samlaget till en våldtäkt och leder till ångest för offret som ju märker att kondom inte finns på, trots krav på det.

2. Skippat p-piller märks inte. Och samlaget kommer fortsätta vara frivilligt (lyckligt ovetandes om skippat p-piller). Och är därav ingen våldtäkt. Men kan möjligen vara bedrägeri eller psykiskt våld om det uppdagas att p-piller skippades.

3. Skippat p-piller kan vara våldtäkt om offret är fastbunden och kvinnan rider offret och säger "jag ljög för dig, jag tar inga p-piller" och sedan fortsätter jucka/rida mot offrets vilja... Men vilken kvinna skulle göra så?
Citera
Idag, 11:54
Medlem
Citat:
Det är bra att du inte anser dem likvärdiga. Det går däremot att diskutera om alternativ 2 verkligen är våldtäkt.

Alternativ 2 är en våldtäkt eftersom offret inte deltar frivilligt/inte samtycker till sexet.

Alternativ 1 är en grov våldtäkt.
Citera
Idag, 11:59
Medlem
Citat:
Skulle det kunna vara så att han förstår att andra utanför förstår att de haft sex inne på toaletten och som en "vanlig" person då inte vill skylta med om du förstår vad jag menar. Var det inte så att folka hade knackat på dörren? Missförstå mig inte med flit nu. Jag tror ärligt att du förstår vad jag menar.

Nej. Han gömmer sig under huvan, flyr och tar in på hotell istället för att åka dit han skulle. Sammantaget är det tydligt att han vet att han har gjort fel. Och vill dölja sitt ansikte så att inte vittnen ska känna igen honom och tar in på hotell för att inte så lätt bli hittad.
Citera
Idag, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Nej, vi har redan ett språk och definitioner på plats redan. Hon fick 15 månader för "vållande till annans död" - behöver inte vara svårare än så.

Ok? Tack för att du delar med dig av dina åsikter. Förstår inte riktigt vad din poäng är. Kan du ge nåt exempel på nåt "otrevligt" som människor, eller förlåt kvinnor och bögar, genomlever och som de sen kallar sig "överlevare" efter? Stör du dig på att folk delar med sig av sina upplevelser?

Du menar att män ska kunna sätta på kvinnor som sover, däckat, ligger i koma, drabbas av frysreaktion, svimmat, osv?

Svepande och intetsägande ord och meningar. Kan du vara lite mer specifik?

Menar du att kvinnor och bögar är de mest ömtåliga och svagaste människorna och att de ska tåla mer? Vad ska de tåla enligt dig?

Hur har samhället feminiserats enligt dig? Och "feminiserat" jämfört med vad? Det maskuliniserade samhället?

Verkar mest som antifeminister som är mot lagen om våldtäkt/oaktsam våldtäkt, är små ömtåliga och svaga människor. Så livrädda som de är för dessa lagar.
Citera
Idag, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Skippad kondom trots krav på det, gör samlaget till en våldtäkt och leder till ångest för offret som ju märker att kondom inte finns på, trots krav på det.

Om man märker att kondom inte är på och ändå väljer att fortsätta, hur är det då våldtäkt?
Citera
Idag, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Verkar mest som antifeminister som är mot lagen om våldtäkt/oaktsam våldtäkt, är små ömtåliga och svaga människor. Så livrädda som de är för dessa lagar.

Yep, så är det. Människor med sköra egon och identiteter som känner sig hotade av sina egna katastroftankar och neuroser.
Citera
Idag, 12:26
Medlem
Citat:
Läs
Det står inte ett piss om att det är särskilt svårt att fatta att en person vill ha sex. Då får du citera var det står.

Det märker man. Och märker man det inte så ger man fan i att ha sex. Eller frågar.

VEM är så jävla dum att ha sex med nån utan att veta att svaret skulle bli ja om de först frågade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in