2026-07-25, 10:51
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Gör som Guzman och googla! Så får du svar på dina idiotfrågor!

Ok du vet inte. Går inte att avgöra uifrån lagen därmed är den otydlig.
Citera
2026-07-25, 10:53
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Menar du att hon svarar med tystnad när du frågar henne eller vad menar du med "tyst tjej"? Hon säger/svarar ingenting?

Inte att hon inte svarar. Utan att hon själv inte säger något eller stönar.
Citera
2026-07-25, 10:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1.

2.

3.

4.

5.

6.

Jo, mitt inlägg svarade på din fråga. Se ovan röda tråd! I inlägg 3 svarar jag på ditt inlägg 2. Du kan framförallt se det kursiva i inlägg 3.

Att fler män blir anmälda samt dömda för våldtäkt, beror helt enkelt på att det är fler män som våldtar.
Män är överrepresenterade i samtlig brottslighet. Inte bara i sexualbrott.

Men Lagen är könsneutral. Dvs.: kvinnor/tjejer som våldtar kan också anmälas och dömas.

Och till det du skrev om "initiativ". Ett initiativ kräver lyhördhet att samtycke finns eller rentav inhämtande av samtycke. Men vissa killar/män skiter i att inhämta samtycke och gamblar. Och då leder det av och till, till våldtäkt. Som jag också skrev i inlägg 3.

Så. Ditt inlägg 2 fick svar i mitt inlägg 3. Läs nu.

ÄR DET eller ÄR DET INTE män som oftare tar initiativ och aktiva handlingar i sex. Detta addresserade du inte. Det är den springande punkten och poängen.
Citera
2026-07-25, 11:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Problemet här är ju att det som prövas i rätten är endast de fall där samtycke saknas.

De allra flesta klarar ju av att ha samtyckt sex även där de byter ställning.

Samtycke kan ges utan ord när det är inkännande individer. Plus att det finns individer som pratar med varandra under sex.

Nu är du ju så där oärlig igen. Det är fall där ena parten uppger att samtycke saknats från denne.
Vi vet inte, rätten vet inte. Rätten borde ha att avgöra om det är ställt utom rimligt tvivel att samtycke saknades. Advokater brukar säga att det ska vara minst 95% säkerhet.
Men istället verkar det vara mer killen som ska kunna bevisa att samtycke funnits.

Ponera att följande scenario är sant. Tjejen har sagt ja till sex och hon har under sexets gång stönat och uttryckt hur skönt det är. Sedan kommer en anmälan om våldtäkt på grund av "passivitet" (Vad det nu krävs för att en person ska vara passiv är ju en annan fråga som är väldigt vag och otydlig).

Hur ska killen kunna bevisa att tjejen visst sagt ja till sex och stönat och sagt hur skönt det är?
Citera
2026-07-25, 11:07
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Doggy blir samtyckt om kvinnan är med på det.

Du märker väl skillnad på om kvinnan glatt ställer sig på alla fyra eller om du måste vända på henne?

Och som med allt sex så får man endast utföra sexuella handlingar som det finns samtycke till.

För en del räknas det nog som en ny handling medans det för andra blir en del av ett följsamt sex.

Så det går inte att försvara sig i rätten med att hon gick med på vaginalt så då måste doggystyle ingå.

Varje samlag är unikt och det går inte att generalisera vad som måste räknas in i varje samtycke.

(Ledtråd: Det finns ett frågetecken efter min fråga.)

Jag tycker med all önskvärd tydlighet att ditt svar här visar på ett av de stora problemen med hur samtyckeslagen är utformad och praktiseras.

Det är ju precis det här som advokaterna uttrycker. Det blir mer eller mindre ett lotteri om det ska bli friande eller fällande dom. Försvarsadvokaterna kan inte på förhand säga hur det ska gå(vilket de i väldigt stor utsträckning kan göra i andra typer av fall). Detta beror ju till stor del på att man inte vet vilken inställning till samtycke och tyst samtycke personerna i rätten har. För även bland dem varierar det ju vad de tycker. Detta pekar på rättsosäkerhet vilket 75% av advokatkåren tycker.
Citera
2026-07-25, 11:08
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Doggy blir samtyckt om kvinnan är med på det.

Du märker väl skillnad på om kvinnan glatt ställer sig på alla fyra eller om du måste vända på henne?

Och som med allt sex så får man endast utföra sexuella handlingar som det finns samtycke till.

För en del räknas det nog som en ny handling medans det för andra blir en del av ett följsamt sex.

Så det går inte att försvara sig i rätten med att hon gick med på vaginalt så då måste doggystyle ingå.

Varje samlag är unikt och det går inte att generalisera vad som måste räknas in i varje samtycke.

(Ledtråd: Det finns ett frågetecken efter min fråga.)

Ta den fetade meningen och fråga Pipsi vad hon tycker om det? Du vet Pipsi din kompis på "din sida".
Citera
2026-07-25, 11:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Men Jocke, nu ser du inte skogen för alla träd igen.

Mannen som likt en oljad ål slingrar sig ifrån att svara på en enda fråga.

Du ser du kan inte svara och bemöta min argumentation utan tar till sådana här saker. Fullt begripligt från min sida eftersom jag förstår att du inte kan argumentera mot det jag skriver.
Citera
2026-07-25, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Nu är du ju så där oärlig igen. Det är fall där ena parten uppger att samtycke saknats från denne.
Vi vet inte, rätten vet inte. Rätten borde ha att avgöra om det är ställt utom rimligt tvivel att samtycke saknades. Advokater brukar säga att det ska vara minst 95% säkerhet.
Men istället verkar det vara mer killen som ska kunna bevisa att samtycke funnits.

Ponera att följande scenario är sant. Tjejen har sagt ja till sex och hon har under sexets gång stönat och uttryckt hur skönt det är. Sedan kommer en anmälan om våldtäkt på grund av "passivitet" (Vad det nu krävs för att en person ska vara passiv är ju en annan fråga som är väldigt vag och otydlig).

Hur ska killen kunna bevisa att tjejen visst sagt ja till sex och stönat och sagt hur skönt det är?
Hahaha, han ska säga ”jag har läst i en studie att man ibland inte vet vad de vill så hur ska då JAG kunna veta om hon samtyckte eller inte”.

Åklagare: Guzman, bokstavskombinationen och AndersPersson99 har genomfört samlag med en person som inte samtyckte. Här är bevisen.

Den tilltalade Guzman: Jag vet inte om hon samtyckte eller inte. Hur skulle jag kunna veta det? Det är ju jättesvårt ju!

Den tilltalade bokstsvskombinationen: Jag gör precis vad jag vill så länge hon inte säger Aj/stopp/sluta.

Den tilltalade AndersPersson99: Men jag visste ju inte hur ofta jag måste fråga innan jag stoppade in snoppen! Det är ju jättesvårt ju!

Hur blir utgången tror du?
Citera
2026-07-25, 11:52
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Hahaha, han ska säga ”jag har läst i en studie att man ibland inte vet vad de vill så hur ska då JAG kunna veta om hon samtyckte eller inte”.

Åklagare: Guzman, bokstavskombinationen och AndersPersson99 har genomfört samlag med en person som inte samtyckte. Här är bevisen.

Den tilltalade Guzman: Jag vet inte om hon samtyckte eller inte. Hur skulle jag kunna veta det? Det är ju jättesvårt ju!

Den tilltalade bokstsvskombinationen: Jag gör precis vad jag vill så länge hon inte säger Aj/stopp/sluta.

Den tilltalade AndersPersson99: Men jag visste ju inte hur ofta jag måste fråga innan jag stoppade in snoppen! Det är ju jättesvårt ju!

Hur blir utgången tror du?

Tänk att du återigen tar upp den där studien igen fastän du så uppenbarligen inte förstod vad den innebar.

Vi kan återgå till studien och innebörden av den. Kvinnorna svarade att de i sexuella situationer många gånger inte själva visste riktigt vad de ville eller inte, vad de egentligen samtyckte till eller inte. De svarade också att de tyckte det var svårt att kommunicera detta i den sexuella situationen.

Om det nu är så att kvinnorna själva är osäkra kring sitt samtyckande eller inte och svarar att det tycker det är svårt att kommunicera kring samtycke i sexuella situationer hur kan du då påstå att det är jätteenkelt för en kille att förstå vad kvinnan/tjejen vill och att det är jätteenkelt för en kille att uppfatta kvinnans/tjejens subtila signaler som de själva uttrycker svårigheter i hur de ska förmedla?
Det ska alltså till 95% vara säkerställt att mannen inte har kunnat uppfattat situationen som sådan att kvinnan samtyckte.
Citera
2026-07-25, 11:57
Medlem
Citat:

Har du nåt sånt fall som du kan länka?
Citera
2026-07-25, 12:00
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Har du nåt sånt fall som du kan länka?

Det behöver jag inte. Tala istället om för mig hur en kille skulle kunna bevisa att han visst har fått samtycket och att hon stönat och talat om hur skönt det var. För det är det han måste kunna göra.

Tala om hur han ska kunna bevisa det? Vad ska han göra för att kunna bevisa det?
Citera
2026-07-25, 12:02
Medlem
Citat:
Det behöver jag inte. Tala istället om för mig hur en kille skulle kunna bevisa att han visst har fått samtycket och att hon stönat och talat om hur skönt det var. För det är det han måste kunna göra.

Tala om hur han ska kunna bevisa det? Vad ska han göra för att kunna bevisa det?

Inga av de fallen som jag har sett har varit så slätstrukna. Tror helt enkelt inte att folk faktiskt döms i dina hypotetiska scenarion. Alltså blir de helt ,meningslösa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in