2026-07-18, 10:54
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Jag fattar mycket väl. Dock verkar du och vissa andra att anse att allmänt tyckande smäller högre än kända fakta.

Därav den totala oförmågan att svara på raka frågor.

Men kom med dessa uppenbara fakta som visar att det var en våldtäkt? Eftersom vi inte kan se dessa uppenbara fakta så tala om för oss då.
Citera
2026-07-18, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hur kan du tycka att det inte spelar någon roll hur hon kunde veta vad som skulle hända inne på toaletten? Har hon/de agerat tidigare under kvällen på sådant sätt att de båda visste vad som skulle ske inne på toaletten? I sådana fall tänker i alla fall jag att om man då frivilligt följer med in utan att säga något eller fysiskt göra motstånd så ser jag det som att man är med på det som ska ske.
I förhör säger hon själv att hon lät det ske.

Hur ett tyst samtycke ser ut? Finns inget standardsvar förstås men låt säga att en kille och en tjej sitter i en soffa och hånglar. Killer för in sin hand under tjejens tröja och klämmer/smeker hennes bröst. Om tjejen inte säger ifrån eller tar bort killens hand så skulle i alla fall jag tolka det som att hon gett samtycke till handen även om inget har sagts dem emellan = tyst samtycke.
Och skulle hon säga nej eller flytta bort handen och han respekterar det så anser inte jag att något brott har begåtts.

Men varför frågade han inte bara såsom han gjorde tidigare under kvällen? Bara för att man hånglar med någon betyder det inte automatiskt att man vill bli påsatt inne på toan, få en penis intryckt i munnen och sprutad i ansiktet. Tolkade han in allt det i lite hångel? Dessutom kände han inte henne, dessutom var hon mycket yngre än honom, dessutom var minst kokain inblandat, iallafall i hans fall och troligen alkohol i hennes fall.

Varför frågade han bara inte? Hade jag velat ha sex med en (troligen) berusad 17 åring som jag inte kände hade jag velat försäkra mig om mer än en gång att denne verkligen ville. En 17 åring bor fortfarande hemma hos mamma och pappa i sitt pojk- eller flickrum för bövelen.

Ja det tolkar jag också som att tjejen ger samtycke till att killen smeker och klämmer på hennes bröst. Men jag ser det inte som att hon därmed gett samtycke till att bli påsatt, få killens penis intryckt i munnen och sprutad i ansiktet. Det hade killen fått se till att ha nytt samtycke till.
Citera
2026-07-18, 10:58
Medlem
Citat:
Men kom med dessa uppenbara fakta som visar att det var en våldtäkt? Eftersom vi inte kan se dessa uppenbara fakta så tala om för oss då.

Men det har han ju gjort flertalet gånger, kolla bakåt. Men du spelar lika trög som vanligt.
Citera
2026-07-18, 11:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Men varför frågade han inte bara såsom han gjorde tidigare under kvällen? Bara för att man hånglar med någon betyder det inte automatiskt att man vill bli påsatt inne på toan, få en penis intryckt i munnen och sprutad i ansiktet. Tolkade han in allt det i lite hångel? Dessutom kände han inte henne, dessutom var hon mycket yngre än honom, dessutom var minst kokain inblandat, iallafall i hans fall och troligen alkohol i hennes fall.

Varför frågade han bara inte? Hade jag velat ha sex med en (troligen) berusad 17 åring som jag inte kände hade jag velat försäkra mig om mer än en gång att denne verkligen ville. En 17 åring bor fortfarande hemma hos mamma och pappa i sitt pojk- eller flickrum för bövelen.

Ja det tolkar jag också som att tjejen ger samtycke till att killen smeker och klämmer på hennes bröst. Men jag ser det inte som att hon därmed gett samtycke till att bli påsatt, få killens penis intryckt i munnen och sprutad i ansiktet. Det hade killen fått se till att ha nytt samtycke till.

Nej men om killen efter att ha smekt bröstet "går vidare" i situationen och smeker mellan benen och tjejen varken säger emot eller fysiskt visar att hon inte vill utan att något sagts så tolkar jag det som ytterligare acceptans och samtycke från tjejens sida o.s.v.....

Uppfattar du det som att tjejen visste varför de stod i kö för att gå in på toaletten?
Citera
2026-07-18, 11:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Men det har han ju gjort flertalet gånger, kolla bakåt. Men du spelar lika trög som vanligt.

Hjälp mig då? Du frågar ju mig om samma sak gång på gång fastän jag har förklarat.
Citera
2026-07-18, 11:40
Medlem
Citat:
Nej men om killen efter att ha smekt bröstet "går vidare" i situationen och smeker mellan benen och tjejen varken säger emot eller fysiskt visar att hon inte vill utan att något sagts så tolkar jag det som ytterligare acceptans och samtycke från tjejens sida o.s.v.....

Uppfattar du det som att tjejen visste varför de stod i kö för att gå in på toaletten?

Ja fast hade hon blivit mer eller mindre apatisk och inte tagit några egna initiativ hade jag som killen i den situationen frågat rakt ut om hon ville gå vidare och vad hon isåfall ville göra.

Ingen aning, vad spelar det för roll? Kunde 30 åringen läsa hennes tankar? Var det hennes initiativ att de skulle gå in på toaletten? Var det hennes initiativ att hon skulle bli påsatt bakifrån? Var det hennes initiativ att hon skulle få hans penis intryckt i munnen? Var det hennes initiativ att hon skulle bli sprutad i ansiktet inne på toan?

Eller vems initiativ var det? Frågade han om han tex fick spruta henne i ansiktet? Det frågade han troligen sin fru de gångerna han kände för att spruta henne i ansiktet. Men han tyckte inte att det var nödvändigt att fråga en för honom okänd 17 årig tjej?
Citera
2026-07-18, 11:49
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ja, enkelt. Stoppa inte in din penis i någon som inte vill att du gör det.

Lagen kräver ett kontinuerligt samtycke, som jag förklarat för dig flera gånger vid det här laget.
Citera
2026-07-18, 11:52
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Vad med rättssäkerheten för brottsoffer att få sina förövare dömda?
Vad med människors rätt att slippa utsättas för sexbrott?

Att samtyckeslagen eller hur domstolar nu använder den i Sverige skulle vara rättsosäkert för män är helt och hållet din m.fl fantasier.

Jag anser att man hellre bör fria än fälla och om man döms så ska bortom rimligt tvivel gälla. Att någon oskyldig döms anser jag vara betydligt värre än att någon skyldig inte döms.
Citera
2026-07-18, 11:54
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Hur beter du dig själv under sex? Om du vill byta ställning tex, hur beter du dig då eller om den du har sex med gör något som du tycker är speciellt skönt?

Hur just jag beter mig är inte den nivån jag vill diskutera den här lagen. Svara hellre på någon av de frågor jag lyft angående lagen än fråga om mitt sexliv, om du vill ha en seriös diskussion.
Citera
2026-07-18, 11:58
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ja, en del gillar att påstå att folk döms på ord mot ord, men ingen har hittills påvisat en enda dylik dom.

Alla får ha sina åsikter, åsikter är dock inte fakta och är ytterst subjektiva.

Citat:
28 procent av fällande domar enbart bygger på ord mot ord
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/y5x2kK/vinden-har-vant-vi-lever-nu-i-lugnet-fore-stormen
Citera
2026-07-18, 12:55
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ja fast hade hon blivit mer eller mindre apatisk och inte tagit några egna initiativ hade jag som killen i den situationen frågat rakt ut om hon ville gå vidare och vad hon isåfall ville göra.

Ingen aning, vad spelar det för roll? Kunde 30 åringen läsa hennes tankar? Var det hennes initiativ att de skulle gå in på toaletten? Var det hennes initiativ att hon skulle bli påsatt bakifrån? Var det hennes initiativ att hon skulle få hans penis intryckt i munnen? Var det hennes initiativ att hon skulle bli sprutad i ansiktet inne på toan?

Eller vems initiativ var det? Frågade han om han tex fick spruta henne i ansiktet? Det frågade han troligen sin fru de gångerna han kände för att spruta henne i ansiktet. Men han tyckte inte att det var nödvändigt att fråga en för honom okänd 17 årig tjej?

Vad det spelar för roll? Om båda två står i kön väl medförstådda med varför de står där i kön och hon inte säger eller visar att hon inte vill gå in där så tycker i alla fall jag att det borde spela roll.
Det är en sak med den här "nya" lagen att det där med uppsåt verkar inte spela någon som helst roll. En kille kan alltså göra någonting som han underbyggt tror/känner/uppfattar är frivilligt från bådas sidor och ändå dömas till våldtäkt. Ett av de värsta brotten du kan dömas till. Långt fängelsestraff, högt skadestånd och ett socialt stigma för lång tid (om inte hela) det kommande livet.

Jag visste inte att han var gift? Var han det? Och vad spelar det för roll om det nu skulle vara så som du brukar säga.

Återigen vill du verkligen ha det så att man måste fråga, allra helst spela in också för att inte hamna i ord mot ord situation, om precis varenda steg? Måste man alltid fråga.

Ponera följande.
En kille är sugen på sex med en tjej han strulat med ett tag. De har haft sex flera gånger tidigare och flera gånger väldigt spontant. Snabbisar.
Hon står vid soffan med klänning på sig. Han kommer upp bakom henne och säger något i stil med att jag ska ta dig bakifrån och så drar han upp klänningen, drar ner trosorna, böjer henne framåt, Han fuktar sin riddare med saliv och tränger in i henne bakifrån.
Hon har inte sagt någonting, hon har inte värjt sig på något sätt, hon står där framåtböjd och tar emot jucken från killen.

Är detta en våldtäkt?
Citera
2026-07-18, 13:49
Medlem
Citat:
Vad det spelar för roll? Om båda två står i kön väl medförstådda med varför de står där i kön och hon inte säger eller visar att hon inte vill gå in där så tycker i alla fall jag att det borde spela roll.
Det är en sak med den här "nya" lagen att det där med uppsåt verkar inte spela någon som helst roll. En kille kan alltså göra någonting som han underbyggt tror/känner/uppfattar är frivilligt från bådas sidor och ändå dömas till våldtäkt. Ett av de värsta brotten du kan dömas till. Långt fängelsestraff, högt skadestånd och ett socialt stigma för lång tid (om inte hela) det kommande livet.

Jag visste inte att han var gift? Var han det? Och vad spelar det för roll om det nu skulle vara så som du brukar säga.

Återigen vill du verkligen ha det så att man måste fråga, allra helst spela in också för att inte hamna i ord mot ord situation, om precis varenda steg? Måste man alltid fråga.

Ponera följande.
En kille är sugen på sex med en tjej han strulat med ett tag. De har haft sex flera gånger tidigare och flera gånger väldigt spontant. Snabbisar.
Hon står vid soffan med klänning på sig. Han kommer upp bakom henne och säger något i stil med att jag ska ta dig bakifrån och så drar han upp klänningen, drar ner trosorna, böjer henne framåt, Han fuktar sin riddare med saliv och tränger in i henne bakifrån.
Hon har inte sagt någonting, hon har inte värjt sig på något sätt, hon står där framåtböjd och tar emot jucken från killen.

Är detta en våldtäkt?

Varför frågade han inte bara? Han klarade ju av att fråga tidigare under kvällen? Varför berättade han inte om sina planer för henne? Att han ville sätta på henne bakifrån, trycka in penisen i munnen och spruta henne i ansiktet. Är det inte ganska viktigt att berätta vad man vill göra med en person man precis har träffat och inte känner?

I ditt exempel känner de varandra och har haft snabbisar med varandra innan, jag ser det inte som en våldtäkt nej. Speciellt inte om hon är med på noterna och njuter av det.
Senast redigerad av gum69mo 2026-07-18 kl. 13:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in