Idag, 10:41
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UyCVswHfsnM2z3nH
Det är just det som är problemet. Mottagarens känslor styr om handlingen är kriminell eller inte.
Du är för dåligt insatt i vad psykiskt våld har för konsekvenser för att det ska gå att diskutera vettigt.

Dessutom är det fel tråd.
Citera
Idag, 10:56
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Så du kunde alltså inte ens svara på den frågan, helt otroligt. Men skam den som ger sig:

1. Om en kvinna blir våldtagen av en man men inte gör något motstånd pga rädsla/skräck, har hon inte blivit våldtagen då?
2. Om en kvinna blir våldtagen av en man och skjuter honom i ansiktet blev hon då mer våldtagen än kvinnan i första exemplet?

Och som sagt, i varken första eller andra exemplet har männen brytt sig om att inhämta samtycke. De har tvärtom varit påstridiga, hotfulla och fullständigt ignorerat vad kvinnorna vill.

Jag har ju delvis svara på detta med en motfråga och ett förtydligande att du inte kan inleda en fråga med premissen att hon blivit våldtagen när många kanske inte ens anser att hon blivit våldtagen.
Men det har du inte svarat på.

Citat:
För det första kan du ju inte skriva om en kvinna blir våldtagen som premiss i din fråga. Inser du inte det själv?

Spelar det någon roll för dig om det är befogat att kvinnan känner rädsla/skräck eller inte?
Citera
Idag, 10:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Du är för dåligt insatt i vad psykiskt våld har för konsekvenser för att det ska gå att diskutera vettigt.

Dessutom är det fel tråd.

Vi diskuterar ju inte fall där fysiskt våld har varit en del Det borde du veta.

Eller menar du att om en tjej tidigare har varit med om något traumatiskt så ska det kunna drabba en helt annan oskyldig person ?
Citera
Idag, 10:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Om du ser det som så jäkla komplext att uppfatta om någon vill ha sex eller inte så fattar jag inte varför du inte bara frågar då.

Läs
Citera
Idag, 11:01
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
1. Det är en grov våldtäkt.
2. Det är en våldtäkt eller möjligen oaktsam våldtäkt.

Så fallen är alltså inte likvärdiga.

Det är bra att du inte anser dem likvärdiga. Det går däremot att diskutera om alternativ 2 verkligen är våldtäkt.
Citera
Idag, 11:02
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vi diskuterar ju inte fall där fysiskt våld har varit en del Det borde du veta.

Eller menar du att om en tjej tidigare har varit med om något traumatiskt så ska det kunna drabba en helt annan oskyldig person ?
Om du hängde med I diskussionen så skulle du ha vetat att det var en sidodiskussion om den nya lagen om psykiskt våld.

Det diskuterades inte i samband med våldtäkt som i sig leder till psykisk skada.
Citera
Idag, 11:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Min bedömning går inte att läsa i FUP.

I FUP går det dock att läsa om hur han gömmer sig under sin huva efter våldtäkten och annat flyktbeteende han har efter våldtäkten. Som gör det tydligt för mig att han fattar vad han har gjort sig skyldig till.
Skulle det kunna vara så att han förstår att andra utanför förstår att de haft sex inne på toaletten och som en "vanlig" person då inte vill skylta med om du förstår vad jag menar. Var det inte så att folka hade knackat på dörren? Missförstå mig inte med flit nu. Jag tror ärligt att du förstår vad jag menar.
Citera
Idag, 11:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Om du hängde med I diskussionen så skulle du ha vetat att det var en sidodiskussion om den nya lagen om psykiskt våld.

Det diskuterades inte i samband med våldtäkt som i sig leder till psykisk skada.

OK så vad består det psykiska våldet i det här fallet av?
Citera
Idag, 11:08
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
OK så vad består det psykiska våldet i det här fallet av?
Våldtäkt brukar leda till psykiska skador.
Citera
Idag, 11:10
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Du vill alltså verka korkad. Försök förstå vad du läser, istället för att dumma dig!

Det är våldtäkten som ger känslan ångest. Inte tvärtom. En våldtäkt ger inte offret glädje och eufori (så som ett samtyckande samlag kan ge).

Ja, exakt. Om kvinnan upplever det som att kondom är på och att mannen kommer i kondomen och tar av sig den efter samlaget och knyter ihop den och kastar den. Så har hon ju haft frivilligt samlag. Med en väldigt skicklig skådis med gummmihud på dolmen. Och det är ingen våldtäkt, för hpn är ju övertygad om att kondomhar använts. (Bara bedrägligt beteende av mannen att lura henne).

Men det är liksom inte troligt att kvinnan inte märker att kondomen saknas. Det känns och märks för henne att den saknas.

Jag är inte dum, det är du som resonerar konstigt och det framgår tydligt att du anser att det är Ok att en känsla ska kunna bestämma om det enligt lag är en våldtäkt eller inte.
Så kan vi inte ha det. Det hoppas jag att du förstår.

Ibland så tycker du alltså att det är OK att medvetet bryta ett samtycke. Inser du nu att du lägger på ytterligare en dimension på lagen vilket gör den ännu mer komplicerad och svårtolkad?
Citera
Idag, 11:11
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
OK så det var inte själva tillfället ni diskuterade om utan eventuella följder efteråt?
Citera
Idag, 11:12
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Är du av åsikten att om en person får psykiska problem efteråt så ska det påverka straffets hårdhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in