2026-07-16, 03:43
Medlem
Jag har uppmärksammat detta de senaste, minst 10åren.

Förr fick man hela framrutan och framkant på motorhuven fullsmetad med insekter när man körde runt.

Numera kanske man bara får 3-4-5st stora, mosade insekter på rutan under en hel säsong.

Minns också när jag körde mc som ung, det smattrade i hjälmen, av alla insekter man "krockade" med.

Sägs att vindkraftverken med sina rotorblad slår ihjäl kilovis med insekter per dygn och kraftverk.
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-07-16 kl. 03:56.
Citera
2026-07-16, 03:48
Medlem
Grin-Days avatar
Har vansinniga "syrsor" här som spelar , sådär så man tror att man är på ett hotell i Grekland.

Sverige kan!
Citera
2026-07-16, 04:47
Medlem
Var sjutton bor ni som inte ser några insekter egentligen?

Här är det ju värsta myggsommaren i mannaminne, påstås vara pga den tidiga våren, har denna sommar behövt använda myggmedel som aldrig förr. Humlor överallt i buskarna på äng och gård, blinningar och bromsar bet mig i går när jag var på stranden och stora svärmar med oidentifierbara insekter i luften som ger ett högt surr när man går förbi.
Citera
2026-07-16, 06:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Då jag går ut på altanen på sommarstället så räknar jag snabbt ihop till 15-20 humlor och några bin. I år är ett lugnt getingår. Getingar kommer i perioder, vanligtvis två år med lite getingar och sedan två år med mycket. Det är känt sedan gammalt. Getingar är inte polinerare för övrigt.
Citera
2026-07-16, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Ja, det sker en massutrotning av insekter över hela världen. Jag läste någonstans att 80% av Europas insekter försvunnit dom senaste 30 åren. Anledningen är miljögifter och framförallt bekämpningsmedel. Det är en katastrof som det inte talas om.

Rätt lindrig katastrof, för oss människor åtminstone. Handen på hjärtat, hur ofta tänker du på att du saknar dessa insekter?
Citera
2026-07-16, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Rätt lindrig katastrof, för oss människor åtminstone. Handen på hjärtat, hur ofta tänker du på att du saknar dessa insekter?

Trodde grundskola var obligatorisk i Sverige?
Antar att du gillar att äta mat? Bra, då vill du ha kvar insekterna.
Citera
2026-07-16, 08:21
Medlem
maxatdunders avatar
Getingar är väl mer aktiva i augusti. Men även jag har noterat mindre i år.
Citera
2026-07-16, 08:23
Medlem
israelisinnocents avatar
Folk kidnappar bin och förslavar dem, stjäl maten till sina barn, honung!
Citera
2026-07-16, 08:56
Medlem
Ördögs avatar
I går morse rapporterade SR att det är ont om getingar i år, men gott om bålgetingar.

Ingen getingsommar i år – men bålgetingarna blir fler
https://www.sverigesradio.se/artikel/ingen-getingsommar-balgetingarna-frodas-daremot
Det väntas inte bli någon getingsommar i Sverige i år, däremot har bålgetingarna ökat.

Enligt SLU:s artdatabas har arten ökat de senaste åren, troligen på grund av varmare klimat, och skadedjursbekämparen Jonas Alvegran från Målsryd möter den oftare ute på jobb.

Jonas beskriver hur många först tror att de hittat ett getingbo – tills det välbekanta "jetplansljudet" avslöjar något annat.
Men förra sommaren fanns det gott om getingar. Eller åtminstone cirkulerade i början av sommaren uppgifter om den förestående getingsäsongen.

Skydda dig från getingsommar – här är expertens råd
https://www.sverigesradio.se/artikel/skydda-dig-fran-getingsommar-har-ar-expertens-rad
Getingarna ökar som regel i antal vart annat år. I år ser det ut att bli en sådan getingsommar.

Getingar är nyttodjur, inte ett skadedjur. Därför uppmanar Joakim, Olsson, skadedjursexpert på Anticimex i Uppsala, till att låta dem vara om man kan.
Getingmängden brukar variera från år till år. SLU berättar om fenomenet.

https://www.slu.se/artdatabanken/arter-och-natur/artiklar/ar-det-ovanligt-manga-getingar-i-ar/
Man har observerat att mängden getingar varierar tämligen regelbundet, oftast över två år men ibland över tre år. När man talar om getingsommar betyder det alltså bara att det är fler getingar än föregående år, och getingsomrarna återkommer vartannat år eller möjligen vart tredje år. Detta gäller för övrigt inte de solitära getingarna utan bara de sociala arterna i underfamiljen Vespinae.

Denna variation har observerats på flera platser i Europa men även på Nya Zeeland, dit ett par europeiska getingar överförts. Det tolkas som att orsakerna till mönstret finns inbott hos arten och inte beror på utomstående faktorer. Troligaste förklaringen är så kallade drottningmord, där drottningar på våren övertar andra drottningars bon och till och med dödar den drottning som börjat bygga boet. Denna form av konkurrens ger färre getingar samma år, vilket innebär att konkurrensen mellan kolonier och mellan olika getingarter minskar. Detta gör i sin tur att det framåt hösten föds välnärda drottningar som övervintrar och ger upphov till många bon och många getingar nästa år. Många bon ger upphov till många getingar framåt sensommaren och många drottningar som övervintrar och konkurrerar året därpå, och så håller det på.
Senast redigerad av Ördög 2026-07-16 kl. 09:02.
Citera
2026-07-16, 09:25
Medlem
Samma här. Bor på landet och låter gräset tokväxa. Planterar växter som är bra för så många som möjligt. Låter getingar vara i fred. Brukade se trollsländor men inte en enda hittills i år.

Minns mycket väl hur många insekter det fanns förr. Någonting står inte rätt till.
Citera
2026-07-16, 09:27
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Jag har svårt att förstå hur TS medvetet önskar dra sin tråd så OT som i detta fall.

Tråden handlar om insekter och inte hbtqi-etc.

En hoper varningar utdelade

Håll er till topic.

/Mod
Citera
2026-07-16, 09:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Inget riktigt myggår eller getingår i år, vilket är skönt, men enorma mängder humlor, flugor, fjärilar och bromsar. Framförallt humlor, man får kryssa försiktigt över gräsmattan för att inte trampa på dem.

Även mängder av trollsländor och långbenta flygfän. Det var länge sedan jag såg så många fjärilar, vi måste ha fönstren öppna när dörren står öppen, för att slippa släppa ut ett dussin fjärilar varje gång vi går in. Har även sett flera olika dagsvärmare.

Tyvärr är det även ganska gott om knott.

Mycket fjärilar här både i Örgryte och Halland.
Annars är det lugnt, men fåglarna kvittrar så man får nästan tinnitus..
Så det måste finnas insekter någonstans.

Fick ta Raid (insektsmedel) en vecka sedan, en mygga störde mig på natten..
(Här i Örgryte). Två år sedan (2024) var det en massa mygg och getingar, köpte en låda Raid. Har hälften kvar. När frukterna börjar bli övermogna, kommer insekterna runt senare delen av augusti. Håller på till oktober, efter det blir en bra köldknäpp runt nov-dec, så upphör insekterna.

Hatar mygg, tål inte deras bett. Konstigt nog så tål jag getingar till 100%..
https://duckduckgo.com/?q=raid+insecticide&iar=images&t=ffab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in