Igår, 15:22
Medlem
NyaHenriksss avatar
Har haft bålgetingar varje år men iår har jag bara sett två stycken.
Synd för det är trevliga insekter.
Fjärilar har det dock varit mycket precis som vanligt.
Citera
Igår, 15:24
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
Du måste bo nära orörd mark?

Jag kan se flugor nära soptunnor, men inte annars.

Getingar, humlor, mygg och övriga lyser med sin frånvaro. Tror jag såg en humla någon gång i maj.

Pengakåta bönder är ett gissel. Det är samtidigt dessa som hyllas för sitt ekologiska arbete.
Jag är på landet, och här är det mest skog och ängar. Men det vore ju lite konstigt att sitta på Medborgarplatsen och tro att frånvaron av synliga humlor är representativ för hela landet.

Sen kan man hjälpa till lite genom att ha blommande blommor och lite olika sätt för humlor och andra pollinerande insekter att få vatten. Mygg, knott, bromsar och getingar, däremot, får smaka flugsmälla.
Citera
Igår, 15:29
Medlem
Handlar inte om utsläpp utan att det är mer och mer bebyggd mark. Datacenter som är otroligt glupska på mark inte minst. Men flugor är det en del, stör mig inte. Tack och lov inte så mycket mygg. Myror är också väldigt äckliga och syns inte till.
Citera
Igår, 15:31
Medlem
dwgs avatar
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Jag bråkar med ett dussintals getingar, ska mördas i kväll
Så dom finns
Citera
Igår, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag är på landet, och här är det mest skog och ängar. Men det vore ju lite konstigt att sitta på Medborgarplatsen och tro att frånvaron av synliga humlor är representativ för hela landet.

Sen kan man hjälpa till lite genom att ha blommande blommor och lite olika sätt för humlor och andra pollinerande insekter att få vatten. Mygg, knott, bromsar och getingar, däremot, får smaka flugsmälla.

Du kunde sitta var som helst under 80/90-talet och så fort du öppnade en läsk, glass, eller försökte fika, så var det kryp där.
Citera
Igår, 15:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Här är det mygg, flugor och getingar i samma omfattning som tidigare.
Citera
Igår, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Här är det mygg, flugor och getingar i samma omfattning som tidigare.

Antingen så hittar du på, eller så bor du väldigt nära mark som giriga företagare ännu inte har hunnit våldta.

Passa på att njuta av allt nattsurr i öronen är väl mitt förslag. Sådant är nostalgiskt idag.
Citera
Igår, 15:44
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Jag har en äng utanför fönstret så här är det gott om insekter!
Citera
Igår, 15:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Antingen så hittar du på, eller så bor du väldigt nära mark som giriga företagare ännu inte har hunnit våldta.

Nej, varför skulle jag hitta på?

Vad du menar med resten av meningen är oklart, men här är det villabebyggelse, åkrar, hästbeten och skog i samma omfattning som tidigare.

Citat:
Passa på att njuta av allt nattsurr i öronen är väl mitt förslag. Sådant är nostalgiskt idag.

Jag har inget nattsurr i öronen. Eventuella mygg och flugor som smitit in när man öppnat ytterdörren dödas naturligtvis innan man kryper ner i snarklådan. Getingbon utomhus rensas direkt när de upptäcks.
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Citat:

Även myggen är borta.

Hur ser det ut hos dig?

Jag ser en herrans massa flugor och andra flygfän här där jag är. Andra insekter har däremot minskat drastiskt. Från myror till bin och liknande
Citera
Igår, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, varför skulle jag hitta på?

Vad du menar med resten av meningen är oklart, men här är det villabebyggelse, åkrar, hästbeten och skog i samma omfattning som tidigare.

Jag har inget nattsurr i öronen. Eventuella mygg och flugor som smitit in när man öppnat ytterdörren dödas naturligtvis innan man kryper ner i snarklådan. Getingbon utomhus rensas direkt när de upptäcks.

Har du ens upplevt sommarnätter med mygg och flugor i sovrummet?
Citera
Igår, 15:57
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Har du ens upplevt sommarnätter med mygg och flugor i sovrummet?

Oja, det är därför jag ser till att hålla dem borta numera. Mygg och flugor i sovrummet är långt mer irriterande än tropisk värme.

De värsta myggen var under min Luleåtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in