2026-07-15, 14:46
Medlem
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?
Citera
2026-07-15, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?
Här finns det mygg och flugor till förbannelse. Men ja, getingar och sådant lyser kraftigt med sin frånvaro. bara enstaka humlor som humlar omkring. Också landsbygden.
Citera
2026-07-15, 14:54
Medlem
Samma här. Landsbygden. Utan pollinerare är vi körda.
Citera
2026-07-15, 14:55
Medlem
hippilis avatar
Lite flugor och mygg har jag sett men är inte många i år

Men inte en enda geting har jag sett inte ett enda bi heller någon enstaka humla

Konstigt med tanke på sommar värmen
Citera
2026-07-15, 15:00
Medlem
Onanikrems avatar
Flugor finns så det räcker och blir över till dig om du saknar Humlorna finns nog men de tycker ungefär som jag om värmen och håller sig undan. haft mycket fjärilar i år, mycket mer än vanligt. Getingarna gör som humlorna, håller sig undan när det är högsommarvärme. Långben eller myggskrank som vi kallar den kommer på sensommaren, samma med de stora spindlarna, de kommer när de skall para sig, sensommaren/hösten har man helt plötsligt huset fullt av kärlekskranka, gubbsjuka spindelhanar.

Är väl egentligen bara flugor och broms jag inte gillar. Här får getingarna vara ifred om de inte nödvändigtvis skall bada i någon av de två tre groggar jag dricker om år.
Citera
2026-07-15, 15:01
Medlem
Ja det blir tystare varje år. Oroväckande.
Citera
2026-07-15, 15:04
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Lite flugor och mygg har jag sett men är inte många i år

Men inte en enda geting har jag sett inte ett enda bi heller någon enstaka humla

Konstigt med tanke på sommar värmen
Regnat för lite i våras för mygg, bin har det aldrig funnits mycket av här. Bålgetingarna är här, men håller sig undan värmen. De är fridsamma tros sin storlek och utseende.
Citera
2026-07-15, 15:08
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Regnat för lite i våras för mygg, bin har det aldrig funnits mycket av här. Bålgetingarna är här, men håller sig undan värmen. De är fridsamma tros sin storlek och utseende.
Bålgeting har jag inte heller sett någon
Citera
2026-07-15, 15:09
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern

Hur ser det ut hos dig?
Handlar inte om det. Utsläppen från bilar är minimala jämfört med 80-talet, tack vare modern teknik, katalysatorer osv.
Bin och getingar dör inte av att människor "jobbar för mycket".

Vad det handlar om, är bekämpningsmedel från jordbruk och trädgårdar. Gifterna är förödande för pollinerare så vitt jag förstår.

Har varit myggfritt här i norra Stockholm. Nära både sjöar och skogar och myggen brukar vara ett helvete på sommaren.

Tyvärr har även getingarna, bina och humlorna lyst med sin frånvaro. Sett ett bi, en humla, och en bålgeting på hela sommaren.
Är ute rätt ofta, och det brukar krylla av humlor bland blommor som växer.

Oroväckande om tillståndet visar sig vara permanent, men jag hoppas att det helt enkelt är en dålig sommar för dessa insekter, och att vi kommer att se fler av dem nästa år eller senare, när förutsättningarna är bättre.
Citera
2026-07-15, 15:12
Medlem
Glostrups avatar
Inget riktigt myggår eller getingår i år, vilket är skönt, men enorma mängder humlor, flugor, fjärilar och bromsar. Framförallt humlor, man får kryssa försiktigt över gräsmattan för att inte trampa på dem.

Även mängder av trollsländor och långbenta flygfän. Det var länge sedan jag såg så många fjärilar, vi måste ha fönstren öppna när dörren står öppen, för att slippa släppa ut ett dussin fjärilar varje gång vi går in. Har även sett flera olika dagsvärmare.

Tyvärr är det även ganska gott om knott.
Citera
2026-07-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Inget riktigt myggår eller getingår i år, vilket är skönt, men enorma mängder humlor, flugor, fjärilar och bromsar. Framförallt humlor, man får kryssa försiktigt över gräsmattan för att inte trampa på dem.

Även mängder av trollsländor och långbenta flygfän. Det var länge sedan jag såg så många fjärilar, vi måste ha fönstren öppna när dörren står öppen, för att slippa släppa ut ett dussin fjärilar varje gång vi går in. Har även sett flera olika dagsvärmare.

Tyvärr är det även ganska gott om knott.

Du måste bo nära orörd mark?

Jag kan se flugor nära soptunnor, men inte annars.

Getingar, humlor, mygg och övriga lyser med sin frånvaro. Tror jag såg en humla någon gång i maj.

Pengakåta bönder är ett gissel. Det är samtidigt dessa som hyllas för sitt ekologiska arbete.
Citera
2026-07-15, 15:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det har varit, mer eller mindre, insektsfritt hos oss i några år.

Men i år har det dykt upp ett gäng flugor i hemmet.
Dom var inte välkomna tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in