2026-07-16, 09:53
Medlem
Ganonitos avatar
Kan inte påstå att jag saknar varken mygg eller getingar. Dock är de tyvärr inte borta. Mina föräldrar bor på landet och de har gott om flugor. Getingarna brukar dyka upp först i augusti.
Citera
2026-07-16, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Gott om insekter vid vårat sommarställe, flugor, fjärilar, trollsländor och getingar. Inte så mycket humlor i år men förra året var det betydligt fler. Varierar från år till år.

Finns forskning som visar att Sverige inte drabbas av någon insekts kollaps, tvärtom så är det stabilt de senaste 35 åren

https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/forskare-ser-ingen-insektskollaps/

Däremot skedde en rejäl minskning på 70 och 80 talen.
Citera
2026-07-16, 10:13
Moderator
Sun Rulers avatar
Jag har också gått och funderat över detta fenomen, att det är färre insekter på bilrutan.

Men så gav vi oss ut till skärgården i helgen och körde på lite mindre vägar, vips så påminde bilrutan mig om barndomens svunna tid och intryck.
Citera
2026-07-16, 10:17
Medlem
Running_mans avatar
Det är alla miljögifter som t.ex. PCB och människans vilja att ta död på alla "skadeinsekter" som börjar ge resultat nu.

Gifter som ska död på exempelvis skalbaggar i marken tar även död på humlor och sånt.
Citera
2026-07-16, 10:27
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Rätt lindrig katastrof, för oss människor åtminstone. Handen på hjärtat, hur ofta tänker du på att du saknar dessa insekter?
Jag kommer sakna resten av ekosystemet som är beroende av dessa.
Citera
2026-07-16, 10:34
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Kan inte påstå att jag saknar varken mygg eller getingar. Dock är de tyvärr inte borta. Mina föräldrar bor på landet och de har gott om flugor. Getingarna brukar dyka upp först i augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag kommer sakna resten av ekosystemet som är beroende av dessa.

Sakna är en sak men när man förstår orsaken till att de finns blir det lättare att förstå varför de ska vara där.
Citera
2026-07-16, 10:39
Medlem
Terrorstorms avatar
I kontrast till detta har samtidigt antalet fästingar ökat explosionsartat över bara några årtionden. De finns numera i precis hela Sverige, och sprider fler sjukdomar än tidigare. Det går inte att korsa ett vägdike för att pissa utan att dessa helveteskryp gör sig påminda.
Citera
2026-07-16, 11:32
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Jag har uppmärksammat detta de senaste, minst 10åren.

Förr fick man hela framrutan och framkant på motorhuven fullsmetad med insekter när man körde runt.

Numera kanske man bara får 3-4-5st stora, mosade insekter på rutan under en hel säsong.

Minns också när jag körde mc som ung, det smattrade i hjälmen, av alla insekter man "krockade" med.

Sägs att vindkraftverken med sina rotorblad slår ihjäl kilovis med insekter per dygn och kraftverk.
Jag kan lova att man får insekter överallt fortfarande när man kör hoj. Man får sanera kläderna från liken efter en tur, särskilt om man åker vid rapsfält.

Det förs noggrann statistik över utvecklingen för pollinerande insekter, vilket är helt självklart eftersom de är en vital del av vårt ekosystem. Och det gör ju att anekdotiska påståenden som detta trådstarten blir överflödiga; antalet insekter varierar över år och beror på var man befinner sig, så hur man ”upplever” situationen i jämförelse med förr är ju faktiskt helt irrelevant. Så frågeställningen som den är formulerad kan vi kategoriskt avfärda, även om TS trots sin bristfälliga faktautgångspunkt förvisso pekar på ett fundamentalt problem.
Citera
2026-07-16, 11:44
Medlem
krass2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmboga-10.2
Ja det blir tystare varje år. Oroväckande.

Ja mycket. Vad det innebär för oss är lite mer än bara frånvaron av insekter. Det påverkar så oerhört mycket annat också.
Citera
2026-07-16, 14:49
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Va fan!
Ska det behövas 145 inlägg innan mysteriet blir löst?
Getingar blir som mest talrika under sensommaren, framför allt i augusti och början av september
Är det ingen här som upplevt svensk sommar förut?
Citera
2026-07-16, 15:23
Medlem
I det kommunala grannkvarteret finns det gott om flugor,
där händer det rätt ofta att "det Bända" folket slänger ut
sina matrester från balkongen rakt ner i buskarna, övriga
soppåsar kan stå och stinka på altan/balkong en vecka.

ska man slå ihjäl 16 flugor i en smäll så är det lättast att ta med spaden
och slå någon av dem i skallen.

Annars ser jag en hel del olika sorters humlor, steklar, randiga blomflugor
i våra buskar, mygg som fan i skogsdungen (skugga och fuktigt) där och
en morgon/kvällspromenad med hunden där på stigen är uteslutet för då
ser man ut att ha fått både mässlingen, röda hund och vattkoppor samtidigt.
Citera
2026-07-16, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Politikerna gör väl en hel del numera.

Bönder får bidrag för att så stora hav av blommor istället för att odla människoföda. Sedan hur bra dessa insektsparadis verkligen är kanske kan diskuteras. Insekterna kanske behöver flyga runt och leta istället för att få allt serverat.

I år är det extra poppis att kommunen etc inte skall klippa gräs. Vägkanter klipps inte, och även inne i städer lämnas gräsplättar orörda och blir till åtminstone tillfälliga små ängar. Folk gnäller förresten lite för att det ser ut att vara dåligt skött.

Sedan har väl folk i allmänhet blivit bättre på att ha saker i trädgården som insekter gillar.

Flugor är väl synonymt med kor?.. i alla fall där jag växte upp. Färre kor ger färre flugor. Men kan bli fluginvasion även av sopor.
Senast redigerad av Burkgurka 2026-07-16 kl. 23:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in