Citat:
Ursprungligen postat av
Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.
I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.
Även myggen är borta.
Ändå bor man på landsbygden.
Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?
Hur ser det ut hos dig?
Politikerna gör väl en hel del numera.
Bönder får bidrag för att så stora hav av blommor istället för att odla människoföda. Sedan hur bra dessa insektsparadis verkligen är kanske kan diskuteras. Insekterna kanske behöver flyga runt och leta istället för att få allt serverat.
I år är det extra poppis att kommunen etc inte skall klippa gräs. Vägkanter klipps inte, och även inne i städer lämnas gräsplättar orörda och blir till åtminstone tillfälliga små ängar. Folk gnäller förresten lite för att det ser ut att vara dåligt skött.
Sedan har väl folk i allmänhet blivit bättre på att ha saker i trädgården som insekter gillar.
Flugor är väl synonymt med kor?.. i alla fall där jag växte upp. Färre kor ger färre flugor. Men kan bli fluginvasion även av sopor.