2026-07-16, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Ändå bor man på landsbygden.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?
Ja dom är få. Ja trodde aldrig att jag skulle bli glad av att se en humla och en geting på ett område. Men jag har inte sett den på länge heller. Vackert att se.

Mygg flugor och bananflugor kan vi slå bort. Men humlor och till och med getingar är fina. Det finns för få av dem?
Citera
2026-07-16, 00:47
Medlem
Taskpungens avatar
Jag delar inte alls den uppfattningen. Det är precis lika många som alla år. Jag åt till exempel en räkmacka utomhus idag, och fick fäktas med ett tvåsiffrigt antal getingar som delade min uppskattning för västkustens kulinariska specialiteter.

Man luras nog av väldigt lokala förändringar. Det räcker att man fäller ett träd eller rensar lite i buskar så minskar antalet insekter markant.
Citera
2026-07-16, 00:58
Medlem
Citat:
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.

I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.

Även myggen är borta.

Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?

Hur ser det ut hos dig?

Skulle vattna mammas grav häromdan. Då hade getingar byggt bo i granngravens ljuslykta. Jag mötte en biodlare som någon hade ringt dit - de trodde det var hennes bin som hade flytt. Hon måste ha gjort getingarna ilskna för det snurrade massor av ilskna getingar runt den graven.

Sonen gick tungt på vår altan för några år sedan och två getingar stack honom plötsligt. De hade byggt bo under altanen och blev ilskna av vibrationerna.

Är ditt inlägg verkligen seriöst? Hänger man med i nyheterna så vet man att experter brukar koppla minskningen av insektsarter till faktorer som tillfälliga väderförändringar, bekämpningsmedel, förändrad markanvändning, bekämpningsmedel, förlust av livsmiljöer, men sällan bilar. Okej också klimatförändringar – som indirekt påverkas av fossilbilar, men också många andra faktorer.

De rödgröna partierna och särskilt mp varnar för effekterna av artdöden.
Citera
2026-07-16, 01:01
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag såg tre knappt golfbollsstora getingbon för ett par dagar sedan.
Citera
2026-07-16, 01:17
Medlem
Ilimitados avatar
Getingar ser jag ofta. Har säkert sett tio bon bara i år. Ser även väldigt många bin.
Citera
2026-07-16, 01:32
Medlem
Citat:

Även myggen är borta.

Hur ser det ut hos dig?
Du har det bra du.

Bromsar, flugor, mygg, fästingar, getingar och bin som vanligt, dvs för mycket. Alltid är det nåt som surrar och vill suga blod. Jag eldar sopor på tomten så att de lugnar ner sig. Idag råkade jag döda en skitvacker fjäril som krupit ner i min stövel. Det har jag lite faktiskt lite dåligt samvete över.

På min landsbygd fortsätter vi köra bil med gott samvete.
Citera
2026-07-16, 01:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Viktig fråga, det har surrats förr ...

(FB) Vad händer ... varför är det färre insekter ... (2013)
(FB) Insekterna försvinner (2024)
(FB) Insekterna har inte minskat ... (2024, tunn studie aldrig publicerad)
(FB) Var är insekterna ... (2025)
Citera
2026-07-16, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlvarViking
Det beror på Roundup. Det började användas på 70-talet och sen dess har insekter, groddjur och fåglar minskat drastiskt.
Detta.
Alla som bor på "landsbygden" kan ju ta sig en funderare på hur mycket gifter de har omkring sig.
Citera
2026-07-16, 01:58
Avstängd
Negercps avatar
Mygg har det blivit mycket färre av runt Mälardalen, vilket jag är väldigt glad över också. Helvete vilket jävla piss i tillvaron dom är. Fiskmåsar har dock ökat, måste skaffa en ljuddämpare till 22an inför nästa häckningssäsong.
Citera
2026-07-16, 02:12
Avstängd
otellos avatar
Ja, det sker en massutrotning av insekter över hela världen. Jag läste någonstans att 80% av Europas insekter försvunnit dom senaste 30 åren. Anledningen är miljögifter och framförallt bekämpningsmedel. Det är en katastrof som det inte talas om.
Citera
2026-07-16, 02:45
Medlem
Men fästingar och mördarsniglar verkar det finnas hur många som helst.
Plus en del invasiva arter av växtlighet
Citera
2026-07-16, 03:16
Medlem
Bor på landet, vi har ett stort jordbruk och det sprutas flitigt mot svamp, sjukdomar och ohyra i grödorna. Och det kryllar fan av insekter överallt. Går man ut på natten med pannlampa får man hålla munnen stängd eller ha munskydd för att inte andas in en hel svärm flygfän. Hästarna kan inte vara ute på dagarna för alla stora bromsar, trots flugtäcken. Har man öppet ett fönster flyger det in humlor och bålgetingar. Mygg och knott till förbannelse. Blir galen på alla kryp.
Angående sprutning, sprutar man inte rapsen på våren så gnager rapsbaggarna i sig den ofärdiga blomman innan den har slagit ut, då finns det ingen mat till bina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in