Citat:
Ursprungligen postat av
Etylikern
När jag växte upp under 80- och 90-talet hade vi flugor, getingar, långben och andra insekter på besök konstant när vi vädrade under somrarna.
I år har jag haft besök av 1 slö geting, inget annat. Förra året var likadant. Och året dessförinnan.
Även myggen är borta.
Ändå bor man på landsbygden.
Vi måste sluta köra bil och arbeta mindre, senast imorgon. Varför är det ingen politiker som bryr sig? Har de insett att vi är rökta?
Hur ser det ut hos dig?
Skulle vattna mammas grav häromdan. Då hade getingar byggt bo i granngravens ljuslykta. Jag mötte en biodlare som någon hade ringt dit - de trodde det var hennes bin som hade flytt. Hon måste ha gjort getingarna ilskna för det snurrade massor av ilskna getingar runt den graven.
Sonen gick tungt på vår altan för några år sedan och två getingar stack honom plötsligt. De hade byggt bo under altanen och blev ilskna av vibrationerna.
Är ditt inlägg verkligen seriöst? Hänger man med i nyheterna så vet man att experter brukar koppla minskningen av insektsarter till faktorer som tillfälliga väderförändringar, bekämpningsmedel, förändrad markanvändning, bekämpningsmedel, förlust av livsmiljöer, men sällan bilar. Okej också klimatförändringar – som indirekt påverkas av fossilbilar, men också många andra faktorer.
De rödgröna partierna och särskilt mp varnar för effekterna av artdöden.