2026-07-15, 00:07
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det var just det ja.
Och du klagar på alla andras läsförståelse och att andra inte kan hålla två saker i huvudet.

För att få rätt så är det heller inte bara det du skrev här i ditt svar.
Du drar slutsatser om vem som var mest onykter, alla som missförstår varandra... trollar bort rekonstruktionen.
Feltolkningar som alla poliser måste ha gjort, men inte du.. o.s.v.
Tyvärr... men försök gärna övertyga andra icke läskunniga för all del.

Tänk om någon hade varit läskunnig innan du kom in i bilden, då hade du inte behövt hitta alla dessa nya saker...men det är väl det som är din poäng?

Före 2020 gick det inte att "hitta alla dessa nya saker" i offentligt material.

Rekonstruktionerna har jag heller inte trollat bort. Däremot tog jag mig friheten att visa vilka rekonstruktionsfoton som inte stämmer med förhören. Jag trodde att Flashback var yttrandefrihet på riktigt, inte Östtyskland. Jag hade kanske fel. Ursäkta, herr Honecker.
Citera
2026-07-15, 00:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Menar du att de har fått frågan?

Ja, JA pekade faktiskt ut SE på bild när han fick frågan och det var väl JA som du menar att höll uppsikt på AB?

Han avsåg att peka ut JÅS.

Enkelt att räkna ut av beskrivningen.

Redan för 40 år sen

En del är kanske inre så bra på atr lägga pussel.
Citera
2026-07-15, 00:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Redan för 40 år sen

Snälla, byt grammofonskiva.

Du har spelat den fler gånger än ABBA har spelats i radio.

Senaste svaret.

Fungerande länkar: JÅS såg ut så här. JÅS hade inte keps. JÅS såg inte ut så här.
Citera
2026-07-15, 09:21
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Varför bemödar du dig med att fortsätta posta trams och fantasier?
Det handlar inte om att knyta SE till mordplatsen? Jasså.. För att han, som ljuger om allt, säger att han varit där? Ja du plockar det körsbäret här och kastar andra mer hållbara uppgifter..
Jag menar bara att du kanske inte behöver slösa din energi och tid på att bevisa att SE var på mordplatsen. Att han var där, och sedan dessutom sprang därifrån, är sådant som är oomtvistat. Polisens teori om händelseförloppet bygger väl på den sammantagna bilden man fått av bl.a. utstämplingstiden, tidpunkten för mordet, vittnesförhör och SE:s egna uppgifter. SE förnekar alltså inte att han var på mordplatsen och att han sedan sprang därifrån och in i gränden. Däremot förnekar han själva brottet, och menar att det var en annan person som sköt Palme. Han lämnar också en alternativ förklaring till att han sedan sprang därifrån (han menar att han sprang efter "mördaren" eller efter poliserna). Sedan kan det väl finnas enstaka och mer perifera privatspanare som ifrågasätter även de här mest grundläggande sakerna. Det finns t.o.m. de som ifrågasätter om Palme ens blev mördad.
Senast redigerad av Draifos 2026-07-15 kl. 09:26.
Citera
2026-07-15, 09:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Före 2020 gick det inte att "hitta alla dessa nya saker" i offentligt material.

Rekonstruktionerna har jag heller inte trollat bort. Däremot tog jag mig friheten att visa vilka rekonstruktionsfoton som inte stämmer med förhören. Jag trodde att Flashback var yttrandefrihet på riktigt, inte Östtyskland. Jag hade kanske fel. Ursäkta, herr Honecker.

Utredarna har såklart haft tillgång till materialet under hela tiden. Alla de som missförstått och feltolkat o.s.v.
Sedan blir det ju förstås rätt märkligt när du hänvisar till "läsarna", att alla vill ha "längre motiveringar" och att alla "med läsförsåelse" köper dina argument. Men du är ju tämligen ensam.
Nog om det.
Du kan backa lite till där du först klev in här och ta detta med "skäligen misstänkt" med de som anser detta. För där hade du ju fel, (dålig läsförståelse?)?
(FB) Skandiamannen

Ja precis, yttrandefrihet! Men där du verkar ha svårt med att ta det från min sida. Jag har tydligt sagt att jag inte vill diskutera dina hypoteser. Varför börja med personangrepp och dra in DDR?
Citera
2026-07-15, 09:34
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att du kanske inte behöver slösa din energi och tid på att bevisa att SE var på mordplatsen. Att han var där, och sedan dessutom sprang därifrån, är sådant som är oomtvistat. Polisens uppfattning om att SE var där bygger väl på den sammantagna bilden man fått av bl.a. utstämplingstiden, tidpunkten för mordet, vittnesförhör och SE:s egna uppgifter. SE förnekar alltså inte att han var på mordplatsen och att han sedan sprang därifrån och in i gränden. Däremot förnekar han själva brottet, och menar att det var en annan person som sköt Palme. Han lämnar också en alternativ förklaring till att han sedan sprang därifrån (han menar att han sprang efter "mördaren" eller efter poliserna). Sedan kan det väl finnas enstaka och mer perifera privatspanare som ifrågasätter även de här mest grundläggande sakerna. Det finns t.o.m. de som ifrågasätter om Palme ens blev mördad.
De som menar att någon annan än den påhittade GM-SE sköt OP borde inte få skriva i den här tråden, det håller jag med om.

I januari nästa år skulle OP fyllt 100 år, så rent statistiskt är chansen i den här tråden att OP fortfarande lever om han inte blev mördad ca 50%.

Vi vet inte heller om SE iscensatte sin egen död och egentligen lever loppan på en vingård i Rheingau.

Om SE var en hemlig agent är det inte ovanligt att uppdragsgivarna hjälper sina agenter att komma undan. Jämför gärna med Stig Bergling som dödförklarades av Jan Guillou, men egentligen befann sig i Mellanöstern med sin fru.

Ja inget vittne har sett SE skjuta OP och pekat ut honom som mördaren, där har du en poäng.
Citera
2026-07-15, 09:37
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag menar bara att du kanske inte behöver slösa din energi och tid på att bevisa att SE var på mordplatsen.
Tack för din falska omtanke, men du kan kila vidare och bry dig om annat tills vidare.
Du är ju snart tillbaka då du verkar ha svårt att förstå det jag tidigare skrivit.
Citera
2026-07-15, 09:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven

Redan för 40 år sen

Även lindrigt intelligenta människor inser att det du upprepar som en salongsberusad papegoja på repeat om att bilden på SE som JA regerade på föreställde JÅS inte är sant.

Du vet att en lögn inte blir mer sann för att man upprepar den? Det är bara en myt.
Citera
2026-07-15, 09:53
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Tips!
Du kan även läsa LLs bok Nationens fiende!

TP tittar på vad de som fanns runt brottsplatsen hade för sig.
Jo, jag har läst LLs bok. Det verkar som om LL glömmer att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen inte var ett låst rum där inga andra än kända vittnen kunde komma och gå.

Återigen spökar "två-olika-personer-teorin" till det om man inte kastar ut det sunda förnuftet genom fönstret och betraktar MOP som en Cluedogåta.

Andra skribenter än mig har påpekat här i tråden att det är onödigt naivt att utan motivering utesluta en okänd gärningsman.

Var tog till exempel Tensonmannen vägen? Gick han upp i rök?
Senast redigerad av ursprungligen 2026-07-15 kl. 10:19.
Citera
2026-07-15, 09:55
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Snälla, byt grammofonskiva.

Du har spelat den fler gånger än ABBA har spelats i radio.

Senaste svaret.

Fungerande länkar: JÅS såg ut så här. JÅS hade inte keps. JÅS såg inte ut så här.
Där grammofonskivan verkligen hoppar till är väl när JÅS påpekar att han minns att SE hade en keps på sig. Något SE inte hade på bilden som JA reagerade på.
Citera
2026-07-15, 11:34
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Hej Bergerac (du har fel avatar),

ursprungligen har en poäng att TP inte nämnde "hobbyskribenten Lars Larsson" (som TP valde att kalla Larsson i boken "Den osannolika mördaren" 2018).

Lars Larsson nämndes i förbigående i "Den osannolika mördaren" 2018, men inte vad Larsson skrev i sin bok "Nationens fiende" 2016. Att Stig Engström kunde ha sett vittnet Lars Jeppsson från trappkrönet. En omöjlig idé som ingen hade fått på 30 år. Av uppenbara skäl. Engström kan inte ha sett från trappkrönet att Jeppsson var "i 20-årsåldern" (som Engström uppgav 13 timmar efter mordet).

Att Larsson var en "hobbyskribent" framgår av hans bok. Han visste inte ens att både Lisbeth Palme och Stig Engström såg Lars Jeppsson från Sveavägen (som framgår i Larssons bok). Det var orsaken till Larssons omöjliga idé.

Det hindrade inte TP att fräckt påstå i TV4:s Nyhetsmorgon den 7 september 2018 att den var hans idé. Utan att nämna Lars Larsson. I Nyhetsmorgon framförde TP samma okunniga nonsens som Larsson framförde i sin bok. Att bara Stig Engström såg vittnet Lars Jeppsson när Jeppsson stod vid Luntmakargatan.

Så okunnig och otrovärdig var TP 2018.

Filters artikel om Stig Engström 2018 är Sveriges största anka.

Citat:
ursprungligen har en poäng att TP inte nämnde "hobbyskribenten Lars Larsson" (som TP valde att kalla Larsson i boken "Den osannolika mördaren" 2018).

Lars Larsson nämndes i förbigående i "Den osannolika mördaren" 2018, men inte vad Larsson skrev i sin bok "Nationens fiende" 2016

TP skrev i boken:
I samband med 30-årsminnet av Palmemordet utkom hobbyskribenten Lars Larsson med boken Nationens fiende på eget förlag. Trots att Larsson förtjänstfullt gått igenom graverande fakta, Engströms vittnesmål och polisens utredning blev genomslaget magert. En större artikel i en kvällstidning följdes inte upp av andra medier, vilket pekade på problemet: det räckte inte med en stark historia om en i högsta grad sannolik gärningsman.
Även Lars Larsson berättar om Stig Engströms bakgrund i Nationens fiende, utgiven på eget förlag 2016. Kapitlet heter "Extra material: Stures bakgrund".
Ett erkännande till en kollega som alltså var den förste att i bokform lansera Engström som gärningsman. Ni tröttnar inte (av någon anledning) att kasta skit på Thomas Pettersson, man kan undra varför ...
Senast redigerad av MrBarnaby 2026-07-15 kl. 12:07.
Citera
2026-07-15, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja, urs då! Humörsvängningar är inte att leka med. Då kan det sluta med polishån i Rapport.

Just saying

Jo, men intervjun var i kontorstid med bara kortison inombords. På mordkvällen hadde han druckit alkohol också. Sliten och berusad, i princip förgiftad.

En liten avsnäsning är allt som behövs. Den bittra kontorsråtta-vreden tar överhand, Palme döms till döden. 💥

Det är mänskligt, men också omänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in