2026-07-15, 11:53
Medlem
När folk inte fattar vart Nieminen mötte sannolik gm, och att JA menade JÅS.. nej då går det inte då vettu.

Då blir liksom allt omöjligt då.
Citera
2026-07-15, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Men var tar Tensonmannen vägen och varför refererar personal inne på Bohemia till att SE varit där inne efter mordet?

Är Tensonmannen någon som bara går att trolla bort enligt dig?

Om Tensonmannen är gm vet vi inte. Han kan ha varit en helt normal människa som helt enkelt var på väg att korsa gatan. Eller sätta sig i en bil. Eller så var det Björkman, det är faktiskt möjligt.

Ja eller så var det våran kära gm.

Behövs inte trollas något som helst. Om man inte är pappslöjd då. Då blir allt obegripligt..
Citera
2026-07-15, 12:21
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Om Tensonmannen är gm vet vi inte. Han kan ha varit en helt normal människa som helt enkelt var på väg att korsa gatan. Eller sätta sig i en bil. Eller så var det Björkman, det är faktiskt möjligt.

Ja eller så var det våran kära gm.

Behövs inte trollas något som helst. Om man inte är pappslöjd då. Då blir allt obegripligt..
Varken Tenson-man, gärnings-man eller SE-man är bekräftade på mordplatsen efter skotten, tänk om det är en och samma man?
Citera
2026-07-15, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Jo, jag har läst LLs bok. Det verkar som om LL glömmer att korsningen Tunnelgatan/Sveavägen inte var ett låst rum där inga andra än kända vittnen kunde komma och gå.

Återigen spökar "två-olika-personer-teorin" till det om man inte kastar ut det sunda förnuftet genom fönstret och betraktar MOP som en Cluedogåta.

Andra skribenter än mig har påpekat här i tråden att det är onödigt naivt att utan motivering utesluta en okänd gärningsman.

Var tog till exempel Tensonmannen vägen? Gick han upp i rök?

Relevant fråga men han kanske gick in i en bil direkt efter NF s iaktagelse. Eller så är det AB?
De som ser händelsen AB, JA och och har ingen Tensonman närvarande.
Citera
2026-07-15, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Varken Tenson-man, gärnings-man eller SE-man är bekräftade på mordplatsen efter skotten, tänk om det är en och samma man?

Bra talat!
Citera
2026-07-15, 12:58
Avstängd
H24s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Relevant fråga men han kanske gick in i en bil direkt efter NF s iaktagelse. Eller så är det AB?
De som ser händelsen AB, JA och och har ingen Tensonman närvarande.

Jag har länge varit intresserad av att se en bra bild på den tidigare SSU-aren och sjukpensionären Alf Lundin. Där har vi en man i mörkblå täckjacka som placerar sig själv på västra Sveavägen och ger en historia som inte klaffar tidsmässigt. PU pendlade mellan att först misstänkta honom för mordet och därefter att diska av honom totalt. Återigen har man svårt för ett vardagsnära mellanting, exempelvis att han får span på världskändisen och idolen Olof Palme under kvällspromenaden och börjar gå efter av nyfikenhet. Mordet sker och han skyggar undan anonymt och försvinner hem. Han försöker bidra till PU med den klädsamma, normala delen men det blir pannkaka av hela berättelsen, han ger upp och skriver av sig själv med hjälp av PU.
Citera
2026-07-15, 13:33
Medlem
Citat:

Jo, det kan det mycket vel ha varit. Försvunna alla tre.
Citera
2026-07-15, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag har länge varit intresserad av att se en bra bild på den tidigare SSU-aren och sjukpensionären Alf Lundin. Där har vi en man i mörkblå täckjacka som placerar sig själv på västra Sveavägen och ger en historia som inte klaffar tidsmässigt. PU pendlade mellan att först misstänkta honom för mordet och därefter att diska av honom totalt. Återigen har man svårt för ett vardagsnära mellanting, exempelvis att han får span på världskändisen och idolen Olof Palme under kvällspromenaden och börjar gå efter av nyfikenhet. Mordet sker och han skyggar undan anonymt och försvinner hem. Han försöker bidra till PU med den klädsamma, normala delen men det blir pannkaka av hela berättelsen, han ger upp och skriver av sig själv med hjälp av PU.

En intressant person när du säger det. Första man borde kolla är vel ålder, längd och generellt signalemente.

En annan är iofs VG, men han var vel aldeles för liten har jag för mig. För kort?

Oavsett får det bli andra trådar så vi inte går off topic.

Edit

Kan vara att jag blandar ihop VG och Fauzzi. Fauzzi var ju en liten sprett. LJ också.
Senast redigerad av Ballalaila 2026-07-15 kl. 13:55.
Citera
2026-07-15, 13:43
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Jo, det kan det mycket vel ha varit. Försvunna alla tre.
Vi har också MPs man, LNs man, ACR/GS man, BDs man, HHs man. Ensamma män med liknande signalement och med ett avvikande beteende som syns efter LOP och i flyktvägen.

Om SE är gm gäller detta flertalet olika män, som samtliga inte hörde av sig till utredningen.

Det kan också vara en och samma man, plus SE som vittne.

Ska man dra upp argumentet med att det är krångligt att få till två män med vissa möjliga överstämnelser i signalement, så får man vara medveten om att alternativet innebär ännu flera män.
Citera
2026-07-15, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Vi har också MPs man, LNs man, ACR/GS man, BDs man, HHs man. Ensamma män med liknande signalement och med ett avvikande beteende som syns efter LOP och i flyktvägen.

Om SE är gm gäller detta flertalet olika män, som samtliga inte hörde av sig till utredningen.

Det kan också vara en och samma man, plus SE som vittne.

Ska man dra upp argumentet med att det är krångligt att få till två män med vissa möjliga överstämnelser i signalement, så får man vara medveten om att alternativet innebär ännu flera män.

Sålänge ingen är dömd finns många möjligheter ja. Helt klart.

Men oavsett, alla konstigheter kring SE är mycket svåra att komma runt. Något alibi har fortfarande ingen lyckats ge honom.
Citera
2026-07-15, 13:54
Avstängd
H24s avatar
Citat:
En intressant person när du säger det. Första man borde kolla är vel ålder, längd och generellt signalemente.

En annan är iofs VG, men han var vel aldeles för liten har jag för mig. För kort?

Oavsett får det bli andra trådar så vi inte går off topic.

Även som heterosexuell kan man tillstå att VG var en stilig karl. Det är definitivt något som hade kunnat gå att ta fasta på, inte minst hos den stora mängden kvinnliga vittnen runt Grand. Han är också en av MOPs mest konfronterade personer. Dessa tillsammans gör att han svalnar lite för mig, i alla fall på specifikt Sveavägen. Han stämmer faktiskt inte alls dåligt in på Nieminens man.
Citera
2026-07-15, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Även som heterosexuell kan man tillstå att VG var en stilig karl. Det är definitivt något som hade kunnat gå att ta fasta på, inte minst hos den stora mängden kvinnliga vittnen runt Grand. Han är också en av MOPs mest konfronterade personer. Dessa tillsammans gör att han svalnar lite för mig, i alla fall på specifikt Sveavägen. Han stämmer faktiskt inte alls dåligt in på Nieminens man.

VG var en galning. Då behöver man inte så starkt motiv som andra mer normala människor.
Sen fanns han vel i trakterna. Men endå.. njä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in