2026-07-11, 11:17
Medlem
Hygrotorks avatar
Nu jobbar jag statligt, inte kommunalt. Men i min roll är det inte möjligt att lata sig allt för mycket. Har mycket kontakt med allmänheten och där finns en förväntan att jag utför mitt arbete i rimlig tid. Jag låter inte andra vänta bara för sakens skull utan föredrar att få saker lösta snabbt och rätt.

Kommunalt är nog lite annorlunda. Det kan skilja sig väldigt mellan kommun och kommun och vilken roll man har. En del kommuner verkar ta sitt uppdrag seriöst, en del inte särskillt. Det är min begränsade erfarenhet åtminstone.
Citera
2026-07-11, 11:41
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
En av de mer seglivade myterna på Flashback är att folk inom offentlig sektor sitter med fötterna på bordet och dricker kaffe samtidigt som andra sliter livet ur sig inom den privata sektorn.

Det finns säkert enstaka exempel som stämmer överens med ovannämnda men något typiskt tror jag inte att det är. Känner själv två kvinnor som jobbar kommunalt där den ena blev långtidssjukskriven pga utbrändhet samt x antal övertidstimmar som hon aldrig kunde ta ut. Den andra var på vippen att bli utbränd men fick tydligen bra hjälp av sin chef.

Sen kan jag väl också tycka att det verkar finnas litet för mycket kommunikatörer men det är knappast enbart kommunerna som gör sig skyldiga till detta. De verkar finnas överallt. Möjligen orättvist misstänker jag att det är ett av de yrken som försvinner snabbast vid sämre tider.
Paretoprincipen (80/20-regeln) gäller både inom kommun och privat. 20 procent av de anställda gör 80 procent av (kontors-)arbetet.

Kommunikatörer behövs som sagt. Om en kommunal väg stängs av på grund av arbete med den, då är det inte optimalt om de som gör det tekniska arbetet även ska förklara för lättkränkta medborgare varför de måste ta en omväg. Dock är min bild att man lätt överrekryterar kommunikatörer (och strateger, utvecklare och dylikt) då man är en politiskt styrd organisation och politikerna är väldigt måna om att fasaden ser bra ut - då anställer man folk som arbetar med fasaden istället de bärande delarna.
Citera
2026-07-11, 13:13
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs

Kommunikatörer behövs som sagt. Om en kommunal väg stängs av på grund av arbete med den, då är det inte optimalt om de som gör det tekniska arbetet även ska förklara för lättkränkta medborgare varför de måste ta en omväg. Dock är min bild att man lätt överrekryterar kommunikatörer (och strateger, utvecklare och dylikt) då man är en politiskt styrd organisation och politikerna är väldigt måna om att fasaden ser bra ut - då anställer man folk som arbetar med fasaden istället de bärande delarna.

Kommunikatörer behövs säkert. Det tycks dock finnas litet för många av dem. Orsaken är kanske det du pekar på men jag kan samtidigt inte helt skaka av mig känslan att det kryllar av dem även inom andra sektorer än den kommunala.

Sen ska jag förmodligen röja en monumental okunskap: är det verkligen kommunpolitikerna som bestämmer hur många kommunikatörer som ska anställas? Borde det inte vara den högste chefen för respektive verksamhet som ansvarar för detta?
Citera
2026-07-11, 13:41
Medlem
Citat:
Kommunikatörer behövs säkert. Det tycks dock finnas litet för många av dem. Orsaken är kanske det du pekar på men jag kan samtidigt inte helt skaka av mig känslan att det kryllar av dem även inom andra sektorer än den kommunala.

Sen ska jag förmodligen röja en monumental okunskap: är det verkligen kommunpolitikerna som bestämmer hur många kommunikatörer som ska anställas? Borde det inte vara den högste chefen för respektive verksamhet som ansvarar för detta?
Själv ställer jag mig mer skeptisk till antalet (det nya trendyrket) verksamhetsutvecklare. Oklart vad de gör på dagarna och varför de är så många. Gäller dock inte bara i kommunal verksamhet. Och ja jag skulle gärna vilja ha en tjänst som verksamhetsutvecklare 🙂
Citera
2026-07-11, 16:32
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Själv ställer jag mig mer skeptisk till antalet (det nya trendyrket) verksamhetsutvecklare. Oklart vad de gör på dagarna och varför de är så många. Gäller dock inte bara i kommunal verksamhet. Och ja jag skulle gärna vilja ha en tjänst som verksamhetsutvecklare 🙂

Vi har faktiskt en verksamhetsutvecklare på vår avdelning även om jag är osäker på om han har just den titeln.

Det är en ganska stor avdelning och det är bara vid enstaka tillfällen som vi hamnar på samma möte. Jag vet m a o inte riktigt vad han gör. Känslan jag får är att det mestadels är IT-relaterat (dock inte IT-tekniker) men det kan också vara mitt minne som är selektivt.
Citera
2026-07-14, 09:55
Medlem
Det har menar med kommun är alla dessa kontorsjobb.
Citera
2026-07-14, 09:56
Medlem
Citat:
Vi har faktiskt en verksamhetsutvecklare på vår avdelning även om jag är osäker på om han har just den titeln.

Det är en ganska stor avdelning och det är bara vid enstaka tillfällen som vi hamnar på samma möte. Jag vet m a o inte riktigt vad han gör. Känslan jag får är att det mestadels är IT-relaterat (dock inte IT-tekniker) men det kan också vara mitt minne som är selektivt.

Finns en chef i mindre kommuner som har titeln it-chef som knappt kan stärka av brandväggen.
Citera
2026-07-14, 11:24
Medlem
DrDoaks avatar
Många offentliga tjänster är sinekurer för folk som får jobben via kompisar, släkt etc. och fungerar som vuxendagis för folk med rätt värdegrund. Det borde genomföras rejäla bantningar inom det offentliga. Många behöver en kalldusch.
Citera
2026-07-14, 11:31
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, syftet är att låta de som kör sopbilen sköta det ifred istället för att de ska behöva prata med alla som undrar när sopbilen kommer.

Folk tycker det är så viktigt att det ska finnas någon man kan ringa och få svar på mail fort osv. Men de som jobbar i verksamheterna har ju fullt upp med det och hinner inte hålla på med mail och svara i telefon från kreti och pleti. Folk fattar inte att de har nte fungerar som hemma där man "bara svarar" om det ringer.
Kan de inte ha en FAQ på hemsidan? Eller handlar det om boomerfolk som inte vet hur man använder en sökmotor?
Citera
2026-07-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Kan de inte ha en FAQ på hemsidan? Eller handlar det om boomerfolk som inte vet hur man använder en sökmotor?

Det vet inte jag, har aldrig ringt till min kommun någonsin... Eller jo, en gång, men då hade en handläggare skickat ett brev om att han önskade kontakt i ett ärende.
Citera
2026-07-14, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är tanken med att jobba på en kommun att vara passiv och lat?
Nej, något sådan tanke finns inte.

Men i kommunen finns inga incitament att gör ett bra jobb. Det kan tom bli så att om du göra ett bra jobb som kommer du bli straffad på något sätt.

Det viktiga är att hålla sig väl uppåt. Det är helt avgörande.

Ett exempel från USA där en FBI-chef inte kunde acceptera att det fanns agenter som fick bättre anseende än han själv hade. Så de duktiga agenterna som gjorde ett bra jobb och fångade in kriminella gäng, omplacerades där dom inte längre kunde få uppmärksamhet. Dvs han försämrade organisationens produktivitet för att han själv skulle glänsa mer.
Och varför skulle han inte göra det? Han byttes aldrig ut. Han såg antagligen till att ligga bra till hos presidenterna och deras staber. Och FBI hade ingen konkurrent. Det kunde fungera hur illa som helst. Ingen kunde benchmarka med ngåon konkurrent.

Att låta stat/kommun ha hand om något är att be om att det skall fungera illa och vara dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Vad säger ni? Kan tjänstemanna ansvaret få bot om detta som nu har införts?
Nej det förändrar ingenting.

Det är organisationsformen som är problemet. Incitament saknas för att vara produktiv. Incitament för att hålla sig väl uppåt är däremot väldigt starkt.

Erfarenheterna visar att det går inte få en offentlig organisation att bli effektiv. Det har försökts i hela världen i decennier.
Citera
2026-07-15, 01:29
Medlem
Citat:
Många offentliga tjänster är sinekurer för folk som får jobben via kompisar, släkt etc. och fungerar som vuxendagis för folk med rätt värdegrund. Det borde genomföras rejäla bantningar inom det offentliga. Många behöver en kalldusch.

Det där är en myt. Kommuner har skärpt till sina rekryteringsprocesser rejält i rädsla för att åka dit på jäv eller nepotism. Om misstag görs så tro fan att det dyker upp i media kort därefter, och även om det är lokalpressen så får huvuden rulla. Det är i princip omöjligt att göra kompisrekryteringar och dylikt idag i offentlig verksamhet och komma undan med det. Sånt förekommer nog däremot friskt(!) i privat sektor.

Citat:

Vem tror du ansvarar för att uppdatera kommuners hemsidor? Jo, kommunikatörerna. Eller tror du den ansvarige för vägarbetet sitter och uppdaterar kommunens hemsida på kafferasten? Förut vad det så, att någon stackars ej kvalificerad tjomme på en enhet fick i uppdrag att uppdatera en webbsida en timme i veckan vid sidan om sitt ordinarie arbetsuppgifter. Vilket resulterade i att vissa delar av en kommuns hemsida var antingen helt döda, eller hade ofullständig, otydlig eller rent felaktig information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in