Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Eller generellt sätt handlar frågan i överlag om alla människor som livnär sig på skattepengar som EU projekt, folkbildning, myndigheter etc.
Är tanken att deras uppgift skall handla om att göra så lite som möjligt och "påverka"? Tex förstår jag inte varför Hudiksvall har typ 10-14 näringslivsutvecklare i en stad med knappt 25 000 invånare medan Uppsala har typ 20 och de bor över 100 000 där. Eller varför Enköping behöver 16 kommunikatörer i kommunen.
Listan är lång, men handlar det om att göra så lite som möjligt och ha ut så mycket lön man kan?
Jag kan däremot förstå att motsatsen är sämre där folk jobbar mycket åt stora internationella företag och det är inte ens säkert man får en bra löneökning. Alltså man jobbar mer än vad lönen ger. Jag tänker främst på alla vägarbetare som jobbar OB under extrema väderförhållanden.
Vad säger ni? Kan tjänstemanna ansvaret få bot om detta som nu har införts?
Är inte näringslivsutvecklare eller kommunikatör men chansar och tänker högt här; En kommun som Uppsala behöver inte jobba för att få företag att vilja etablera sig där, inte heller slita med att försöka få folk att flytta dit. Dom får antagligen mycket gratis pga närheten till Stockholm samt tack vare universitetet. Mindre kommuner behöver säkert aktivt arbeta för att få folk att både flytta dit, besöka platsen samt starta företag just där. Men jag vet inte, jag gissar bara.
I övrigt tycker jag det blir snett att döma ut vad folk på "kommunen" gör baserat på någon enstaka kommunikatör eller näringslivsutvecklare. Den absoluta majoriteten av dom som jobbar inom kommunen arbetar inom hemtjänst, äldreomsorg, skola (förskola, grundskola, gymnasium, fritids), LSS samt med annat som ska få dessa verksamheter att rulla såsom lokalvårdare, vaktmästare/servicemän, måltidsbiträden etc. Och dom yrkesgrupperna sitter inte av tiden för sin lön, snarare tvärtom.