2026-07-15, 03:49
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattar inte grejen med att slita hårt för att någon annans företag ska göra större vinst. Jobbar hellre for the greater good då.

Du har aldrig jobbat på ett seriöst privat företag det hör jag det! Dom brukar ha incitament för personalen, går det bra för företaget går det bra för personalen, endera mer ledighet, bonussystem i pengar, aktier, konferanser och utbildningar utomlands i solen mitt i vintern... Sånt är A och O för moralen i ett företag.
Senast redigerad av karlgunnar 2026-07-15 kl. 03:51.
Citera
2026-07-18, 06:01
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vet inte om det var så mycket färre anställda per invånare på den tiden. I den kommun jag bor i byggde man sitt kommunhus då som kommunen nyttjade till hundra procent. Sedan dess har befolkningen fördubblas och få kommunanställda har eget kontorsrum idag men idag hyr kommunen bara omkring 80 procent av kommunhuset. och då sitter fler kommunala verksamheter och bolag i huset idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
På 60 och 70.talet behövdes det inte en kommunikatör och det var generellt mindre anställda i kommuner och sk mindre kommuner var i uppbyggbadsfas dvs en kommun som Hagfors hade säkert 30-40% fler invånare då.
Citera
2026-07-18, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Eller generellt sätt handlar frågan i överlag om alla människor som livnär sig på skattepengar som EU projekt, folkbildning, myndigheter etc.

Är tanken att deras uppgift skall handla om att göra så lite som möjligt och "påverka"? Tex förstår jag inte varför Hudiksvall har typ 10-14 näringslivsutvecklare i en stad med knappt 25 000 invånare medan Uppsala har typ 20 och de bor över 100 000 där. Eller varför Enköping behöver 16 kommunikatörer i kommunen.

Listan är lång, men handlar det om att göra så lite som möjligt och ha ut så mycket lön man kan?

Jag kan däremot förstå att motsatsen är sämre där folk jobbar mycket åt stora internationella företag och det är inte ens säkert man får en bra löneökning. Alltså man jobbar mer än vad lönen ger. Jag tänker främst på alla vägarbetare som jobbar OB under extrema väderförhållanden.

Vad säger ni? Kan tjänstemanna ansvaret få bot om detta som nu har införts?

Det kommer bara att skapa ineffektivitet.

Har man inte gjort något har man inte gjort något fel heller.

Syftet med nya lagen är att sätta dit folk som gör fel, oavsett om det medvetet eller inte, (även om jag tror det är formulerat som att uppenbart uppsåt ska finnas)

Tror du det blir snabbare eller långsammare byråkrati om handläggarna risker att straffas om de gör fel?

Att vara lat på jobbet är inte straffbart dock.
Citera
Igår, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Det kommer bara att skapa ineffektivitet.

Har man inte gjort något har man inte gjort något fel heller.

Syftet med nya lagen är att sätta dit folk som gör fel, oavsett om det medvetet eller inte, (även om jag tror det är formulerat som att uppenbart uppsåt ska finnas)

Tror du det blir snabbare eller långsammare byråkrati om handläggarna risker att straffas om de gör fel?

Att vara lat på jobbet är inte straffbart dock.

Det känns som att de som vill sätta dit folk med tjänstefel är de som nyss har börjat jobba åt kommunen.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in