2026-07-05, 14:28
Medlem
Eller generellt sätt handlar frågan i överlag om alla människor som livnär sig på skattepengar som EU projekt, folkbildning, myndigheter etc.

Är tanken att deras uppgift skall handla om att göra så lite som möjligt och "påverka"? Tex förstår jag inte varför Hudiksvall har typ 10-14 näringslivsutvecklare i en stad med knappt 25 000 invånare medan Uppsala har typ 20 och de bor över 100 000 där. Eller varför Enköping behöver 16 kommunikatörer i kommunen.

Listan är lång, men handlar det om att göra så lite som möjligt och ha ut så mycket lön man kan?

Jag kan däremot förstå att motsatsen är sämre där folk jobbar mycket åt stora internationella företag och det är inte ens säkert man får en bra löneökning. Alltså man jobbar mer än vad lönen ger. Jag tänker främst på alla vägarbetare som jobbar OB under extrema väderförhållanden.

Vad säger ni? Kan tjänstemanna ansvaret få bot om detta som nu har införts?
Citera
2026-07-05, 14:57
Medlem
Vansterpartiets avatar
Det handlar om att "högutbildade" kvinnor måste förvaras någonstans. I grunden utbildningsinflation.
Citera
2026-07-05, 15:15
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Ha ha ha, det behöver man minsann inte jobba inom kommunerna för att vara! 😂😂😂
Citera
2026-07-05, 15:20
Medlem
Jobbar på kontor på myndighet, och skulle säga att 70% jobbar så bra som de kan, medan 30% gör en sport av att göra så lite som möjligt, helt bekymmerslösa gentemot de välfärdsaretare, t.ex. sjukvården, de säger sig värna, men som de stjäl pengar från genom sitt beteende.

När det gäller politik så står 80-90% tydligt till vänster. Och då är jag inte höger i flashbacks bemärkelse, utan lite höger om mitten i en svensk kontext, och vänster om mitten i en amerikansk. Men efter jag blir trött till leda av allt vänstertugg, i synnerhet när det görs helt utan nyanser.
Citera
2026-07-05, 16:12
Medlem
Vill inte förstöra premissen för tråden men Hudiksvall har 4 näringslivsutvecklare (sen 3 st destinationsutvecklare var jobb de är att få dit fler turister).
Ganska långt från 14.

Eller har de fler som jobbar någon annanstans än i Näringslivsenheten?

(Framgår heller inte om samtliga jobbar heltid med detta)
Citera
2026-07-05, 16:43
Medlem
zombie-nations avatar
Beror väl på var i kommunen man jobbar. Ett bra tag sedan nu men jag skulle skaffa en praktikplats och skulle ha handläggare på kommunen. Så jag kommer dit och de frågar massa saker och jag svarar på detta, vi är klara efter 15 minuter. Jag säger att då går jag väl. Men hon får panik och vill bjuda på kaffe för jag kan inte gå så fort. Men vi var ju klara. Sedan ville hon hälsa på på praktikplatsen vilket innebar att jag fick säga till henne att komma mer sällan. Hon störde oss i arbetet och ville att jag skulle ta kaffepaus varje gång hon kom och sitta och dricka kaffe i en timma. Men det hade jag inte tid med, jag hade ju ett jobb att sköta. Att det var praktik och ingen lön spelar ingen roll. Man släpper inte bara arbete och går och fikar bort halva dagen. Hon frågade mig vad hon skulle göra med tiden avsatt till dessa uppföljningar och jag sa att det är väl inte mitt problem?
Citera
2026-07-05, 16:48
Medlem
Fattar inte grejen med att slita hårt för att någon annans företag ska göra större vinst. Jobbar hellre for the greater good då.
Citera
2026-07-05, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vill inte förstöra premissen för tråden men Hudiksvall har 4 näringslivsutvecklare (sen 3 st destinationsutvecklare var jobb de är att få dit fler turister).
Ganska långt från 14.

Eller har de fler som jobbar någon annanstans än i Näringslivsenheten?

(Framgår heller inte om samtliga jobbar heltid med detta)
Med propell innovation är de 14 totalt, förvisso för hela Hälsingland men för tok för många.
Citera
2026-07-05, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Med propell innovation är de 14 totalt, förvisso för hela Hälsingland men för tok för många.

De gör ju inte samma sak, Näringslivsenheten jobbar med att få företag att etablera sig i Hudiksvall medan propell jobbar med att stötta dem som vill starta ett företag (i Hälsingland).
Citera
2026-07-05, 19:38
Medlem
Citat:
Eller generellt sätt handlar frågan i överlag om alla människor som livnär sig på skattepengar som EU projekt, folkbildning, myndigheter etc.

Är tanken att deras uppgift skall handla om att göra så lite som möjligt och "påverka"? Tex förstår jag inte varför Hudiksvall har typ 10-14 näringslivsutvecklare i en stad med knappt 25 000 invånare medan Uppsala har typ 20 och de bor över 100 000 där. Eller varför Enköping behöver 16 kommunikatörer i kommunen.

Listan är lång, men handlar det om att göra så lite som möjligt och ha ut så mycket lön man kan?

Jag kan däremot förstå att motsatsen är sämre där folk jobbar mycket åt stora internationella företag och det är inte ens säkert man får en bra löneökning. Alltså man jobbar mer än vad lönen ger. Jag tänker främst på alla vägarbetare som jobbar OB under extrema väderförhållanden.

Vad säger ni? Kan tjänstemanna ansvaret få bot om detta som nu har införts?

Är inte näringslivsutvecklare eller kommunikatör men chansar och tänker högt här; En kommun som Uppsala behöver inte jobba för att få företag att vilja etablera sig där, inte heller slita med att försöka få folk att flytta dit. Dom får antagligen mycket gratis pga närheten till Stockholm samt tack vare universitetet. Mindre kommuner behöver säkert aktivt arbeta för att få folk att både flytta dit, besöka platsen samt starta företag just där. Men jag vet inte, jag gissar bara.

I övrigt tycker jag det blir snett att döma ut vad folk på "kommunen" gör baserat på någon enstaka kommunikatör eller näringslivsutvecklare. Den absoluta majoriteten av dom som jobbar inom kommunen arbetar inom hemtjänst, äldreomsorg, skola (förskola, grundskola, gymnasium, fritids), LSS samt med annat som ska få dessa verksamheter att rulla såsom lokalvårdare, vaktmästare/servicemän, måltidsbiträden etc. Och dom yrkesgrupperna sitter inte av tiden för sin lön, snarare tvärtom.
Citera
2026-07-05, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Är inte näringslivsutvecklare eller kommunikatör men chansar och tänker högt här; En kommun som Uppsala behöver inte jobba för att få företag att vilja etablera sig där, inte heller slita med att försöka få folk att flytta dit. Dom får antagligen mycket gratis pga närheten till Stockholm samt tack vare universitetet. Mindre kommuner behöver säkert aktivt arbeta för att få folk att både flytta dit, besöka platsen samt starta företag just där. Men jag vet inte, jag gissar bara.

I övrigt tycker jag det blir snett att döma ut vad folk på "kommunen" gör baserat på någon enstaka kommunikatör eller näringslivsutvecklare. Den absoluta majoriteten av dom som jobbar inom kommunen arbetar inom hemtjänst, äldreomsorg, skola (förskola, grundskola, gymnasium, fritids), LSS samt med annat som ska få dessa verksamheter att rulla såsom lokalvårdare, vaktmästare/servicemän, måltidsbiträden etc. Och dom yrkesgrupperna sitter inte av tiden för sin lön, snarare tvärtom.

Jag håller med om att de som jobbar med skolmaten är inte lata. De vet att alla barn skall ha mat mellan 11.15-12.30
Citera
Igår, 03:08
Medlem
Citat:
Jag håller med om att de som jobbar med skolmaten är inte lata. De vet att alla barn skall ha mat mellan 11.15-12.30

Du är väldigt selektiv i dina svar.
Nu tänker du att du var lite rolig för att du tror att måltidsbiträden 1) endast jobbar i skolan och 2) "sitter av tiden" för att det enda dom gör på jobbet är att servera skolmat till barn mellan 11.15-12.30, sedan dricker dom kaffe resten av arbetsdagen.
En talande bild av hur du verkar dra märkliga slutsatser kring vad folk gör eller inte gör på jobbet kopplat till olika yrkesgrupper eller titlar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in