2026-07-11, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Vilka kommuner har en sån?
Det fann då i min kommun när det var som mest på tapeten med genus.
Citera
2026-07-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Det fann då i min kommun när det var som mest på tapeten med genus.
Kolla nu om den finns kvar.
Citera
2026-07-11, 08:56
Medlem
Citat:
Hittar inte, men är säker på att de hade det. Det verkar vara på Hr:s bord numer, var kanske inte så populärt.
Citera
2026-07-11, 08:57
Medlem
C.B.G.s avatar
En av de mer seglivade myterna på Flashback är att folk inom offentlig sektor sitter med fötterna på bordet och dricker kaffe samtidigt som andra sliter livet ur sig inom den privata sektorn.

Det finns säkert enstaka exempel som stämmer överens med ovannämnda men något typiskt tror jag inte att det är. Känner själv två kvinnor som jobbar kommunalt där den ena blev långtidssjukskriven pga utbrändhet samt x antal övertidstimmar som hon aldrig kunde ta ut. Den andra var på vippen att bli utbränd men fick tydligen bra hjälp av sin chef.

Sen kan jag väl också tycka att det verkar finnas litet för mycket kommunikatörer men det är knappast enbart kommunerna som gör sig skyldiga till detta. De verkar finnas överallt. Möjligen orättvist misstänker jag att det är ett av de yrken som försvinner snabbast vid sämre tider.
Citera
2026-07-11, 09:05
Medlem
Citat:
De hade det förut enligt fucking Ai.
Genusvetare kallas det.
Citera
2026-07-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
De hade det förut enligt fucking Ai.
Genusvetare kallas det.
Trodde det var mer av en utbildning än ett yrke.

Vet arbetsplatser som jobbar med jämställdhet och normkritik men det är liksom inte tjänster utan nåt någon gör på sidan om andra arbetsuppgifter.
Citera
2026-07-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
En av de mer seglivade myterna på Flashback är att folk inom offentlig sektor sitter med fötterna på bordet och dricker kaffe samtidigt som andra sliter livet ur sig inom den privata sektorn.

Det finns säkert enstaka exempel som stämmer överens med ovannämnda men något typiskt tror jag inte att det är. Känner själv två kvinnor som jobbar kommunalt där den ena blev långtidssjukskriven pga utbrändhet samt x antal övertidstimmar som hon aldrig kunde ta ut. Den andra var på vippen att bli utbränd men fick tydligen bra hjälp av sin chef.

Sen kan jag väl också tycka att det verkar finnas litet för mycket kommunikatörer men det är knappast enbart kommunerna som gör sig skyldiga till detta. De verkar finnas överallt. Möjligen orättvist misstänker jag att det är ett av de yrken som försvinner snabbast vid sämre tider.

I takt med att AI kommer inte lär väl många kommunjobb ryka.
Citera
2026-07-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
De allra flesta som jobbar inom kommun för det inom LSS, hemtjänst, förskola, skola. De varken fikar bort sina dagar eller är särskilt lätta att ersätta med AI. Eller så småningom blir de kanske det men jag kan tänka mig en mängd yrken som försvinner innan dessa.
Citera
2026-07-11, 10:17
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke

Mer korrekt är att många jobb överhuvudtaget kommer att försvinna oavsett sektor.
Citera
2026-07-11, 11:00
Medlem
Citat:
De allra flesta som jobbar inom kommun för det inom LSS, hemtjänst, förskola, skola. De varken fikar bort sina dagar eller är särskilt lätta att ersätta med AI. Eller så småningom blir de kanske det men jag kan tänka mig en mängd yrken som försvinner innan dessa.

Då jag menar kommunjobb menar jag kontorsjobb. Att sitta på teamsmöten om dagarna och vara lyssna in är inget kreativt.
Citera
2026-07-11, 11:13
Medlem
Troligen ja
Citera
2026-07-11, 11:17
Medlem
Det är precis som med alla jobb att det finns mer eller mindre ambitiösa. Sen är det ju en övervikt av kvinnor inom offentlig sektor och kvinnor har ofta mycket ledigheter i samband med barnalstrande. Kanske ligger inte fokuset lika hårt på karriären för många av dem när de väl fått barn. Offentliga jobb har också större anställningstrygghet på gott och ont. Det är dock viktigt att inte börja sänka löner och göra offentliga jobb till "skräpjobb" som de minst kapabla söker sig till. (Detta är till stor del situationen i USA.) Det leder till en ond cirkel där den offentliga sektorn blir allt mindre effektiv, folk klagar på att man inte får den service man betalar skatt för och vill dra ner... och så vidare. Offentlig verksamhet bör annars skötas som privat, det vill säga man måste göra investeringar i ny teknik, ta till sig nya idéer och ge ekonomiska incitament för mer drivna personer att söka sig dit. Många förstår som sagt inte hela den här orsakskedjan vilket är olyckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in