2026-07-09, 07:30
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Nazism är en rasideologisk, totalitär rörelse från Tyskland. Islam är en global religion med över en miljard anhängare och stora interna skillnader. Att likställa dem är oseriöst.
Påståendet att muslimer och nazister delar syn på judar är fel. Historiskt har relationerna varierat, ofta med samexistens. Att peka på enskilda konflikter eller exempel säger inget om helheten.
Auktoritära inslag finns i många ideologier och system — det är inget unikt för islam och inget som motiverar jämförelser med nazism.
Dessutom visar länder som Turkiet, en muslimsk majoritetsstat och NATO-medlem, hur komplex verkligheten är. Muslimska samhällen är inte en enhetlig politisk ideologi.
Den här typen av paralleller säger mer om brist på nyans än om fakta.
Fast de som försvarar den fundamentalistiska religionen mest, är de som hatar fundamentalistiska kristna. Då är det även en brist på nyans och konsekvens av de som försvarar den. Det finns inget dåligt med den anser man, det är bara dåliga människor som kritiserar den. De som kritiserar den, tar upp det negativa som uppenbarligen finns, medan de som försvarar den, försöker bara ta fram det positiva. Vilket inte är mycket faktiskt.

Idealet här, borde vara att de som idag är muslimer, blir sekulära och det kan bara ske på samma sätt som med kristendomen, att man får kritisera religionen och ifrågasätter den.

Problemet då är vänsterrasismen som dominerar dagens samhälle. Där man delar upp människor utifrån hudfärg och menar att vissa är förtycka och vissa är förtryckare bara utifrån etnicitet. Ett tankesätt som påminner om nazismen och kommer via krokiga omvägar från marxismen, en annan totalitär ideologi.

Det som är konsekvent mellan vänstern och nazismen, är att båda faktiskt gillar islam. Men som sagt vänstern gör det bara utifrån sin rasideologi och kanske för att de alltid sett den totala underkastelsen som ett ideal. För åsikterna där går tvärt emot de åsikter, de i alla fall själva säger sig ha. Men det blir underordnat deras inverterade rasism.
Citera
2026-07-09, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Glöm inte att två helmuslimska SS-divisioner var i Hitlers och nazismens tjänst.

Visst, det fanns muslimska SS-enheter men du glömmer att det också fanns hundratusentals muslimer som slogs för britterna och de allierade. Den brittisk-indiska armén växte till 2,5 miljoner man under andra världskriget, och omkring 1 miljon av dem var muslimer.
Enstaka kollaboratörer gör inte en hel religion nazistisk. Samma logik skulle ingen acceptera om man pekade på kristna nazister och påstod att kristendomen därför var nazistisk.
Citera
2026-07-09, 10:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Visst, det fanns muslimska SS-enheter men du glömmer att det också fanns hundratusentals muslimer som slogs för britterna och de allierade. Den brittisk-indiska armén växte till 2,5 miljoner man under andra världskriget, och omkring 1 miljon av dem var muslimer.
Enstaka kollaboratörer gör inte en hel religion nazistisk. Samma logik skulle ingen acceptera om man pekade på kristna nazister och påstod att kristendomen därför var nazistisk.
Nazismen ses dock helt naturlig bland hinduer i Indien. Mein Kampf är en bestseller, och ingen tvekan att kalla en kiosk för Hitler Cafe i Mumbai, nu har de tack vare organiserad media bytt namn till Korskafet.
Jomshof tramsar bara runt det riktiga problemet som han inte törs nämna vid namn, utan knäböjer själv till rabbinerna.
En riktig sellout som hela hans parti.
Citera
2026-07-09, 11:02
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Så nu säger snubben att de visst är lika. Argumenterar med sig själv. Ta medicinerna som de snälla tanterna ber dig att ta.

Sa inte att de är lika.
Citera
2026-07-09, 11:07
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sa inte att de är lika.
Jo, det gjorde du men du sa först att de inte var det. Du har snurrat in dig i dina resonemang och så blir det när man börjar med argument som inte håller.
Citera
2026-07-09, 12:42
Medlem
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Ånyo; vad är en "pldsam vers"?

islam (som ordagrant betyder underkastelse) är den främsta förtryckarideologin som finns. Historiskt "leder" som tidigare nämnt den kommunistiska läran förvisso vad gäller antal mördade, men islam kanske kommer ikapp?

VAD tycker du är eftersträvansvärt vad gäller blodtörsten som uttrycks i den pedofile krigsherrens "heliga" bok?

Take your pick: (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Jag har redan svarat på ditt inlägg med verserna och du hade inget att säga. Så nu länkar du tillbaka till det?

Ditt hat är baserat på fake fakta driven av bsnkmaffian. Ta dina 7000 shekel och må väl.

Vi andra vet sanningen

"Fake fakta"??? Om du anser att citaten från "https://recitequran.com/" är felaktiga så får du väl visa detsamma.
Ånyo; VAD tycker du är eftersträvansvärt vad gäller blodtörsten som uttrycks i den pedofile krigsherrens "heliga" bok? (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi
Citera
2026-07-10, 01:53
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:

islam (som ordagrant betyder underkastelse) är den främsta förtryckarideologin som finns. Historiskt "leder" som tidigare nämnt den kommunistiska läran förvisso vad gäller antal mördade, men islam kanske kommer ikapp?

VAD tycker du är eftersträvansvärt vad gäller blodtörsten som uttrycks i den pedofile krigsherrens "heliga" bok?

Take your pick: (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

"Fake fakta"??? Om du anser att citaten från "https://recitequran.com/" är felaktiga så får du väl visa detsamma.
Ånyo; VAD tycker du är eftersträvansvärt vad gäller blodtörsten som uttrycks i den pedofile krigsherrens "heliga" bok? (FB) Richard Jomshof (SD): Jag står för att jag hatar islam som ideologi

Återigen har jag redan svarat dig. Varenda vers du citerar är tagen ur ett kapitel som talar om försvar. När någon angriper muslimer får dom försvara sig. Det är vad verserna talar om. Du vet detta men fortsätter sprida verserna som om verser inte är en del av en kontext.
Citera
2026-07-10, 20:04
Medlem
Citat:
Vad är poängen med att peka ut religionen hos enskilda kollaboratörer när nazismen var en politisk ideologi och inte en troslära?

Så du tar helt avstånd från dessa muslimer och är helt övertygad om att de aldrig ens fick känna doften av himmelriket? Har jag tolkat dig rätt?
Citera
2026-07-10, 20:06
Medlem
Citat:
Vad är poängen med att peka ut religionen hos enskilda kollaboratörer när nazismen var en politisk ideologi och inte en troslära?

Så islamismen är inte en politisk ideologi?
Citera
2026-07-10, 20:25
Medlem
Citat:
Så du tar helt avstånd från dessa muslimer och är helt övertygad om att de aldrig ens fick känna doften av himmelriket? Har jag tolkat dig rätt?

Citat:
Så islamismen är inte en politisk ideologi?

Du blandar ihop troslära med ideologi alltså religion med politik och behandlar dem som om de vore samma sak, vilket inte håller. Islam är inte nazism bara för att vissa muslimer samarbetade med nazisterna. På samma sätt blir inte kristendomen nazistisk för att det fanns kristna i Tredje riket.
Jag räknar inte heller in islamism här eftersom det inte är en fristående ideologi utan en politisk tolkning av islam och att använda sådana kopplingar är därför en retorisk förenkling som riskerar att vilseleda snarare än att förklara.
Senast redigerad av Bokki89 2026-07-10 kl. 20:30.
Citera
2026-07-10, 23:27
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Återigen har jag redan svarat dig. Varenda vers du citerar är tagen ur ett kapitel som talar om försvar. När någon angriper muslimer får dom försvara sig. Det är vad verserna talar om. Du vet detta men fortsätter sprida verserna som om verser inte är en del av en kontext.

Återigen har du inte svara på någonting alls. "Försvar" mot VAD??? Hemska "otrogna" som vägra underkasta den pedofile krigsherrens blodtörstiga lära?
Citera
2026-07-10, 23:54
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Återigen har du inte svara på någonting alls. "Försvar" mot VAD??? Hemska "otrogna" som vägra underkasta den pedofile krigsherrens blodtörstiga lära?

Försvar mot angripare. Är du trög? Har skrivit det flera gånger. Om icke muslimer attackerar muslimer så har muslimer rätt enligt Koranen att försvara sig. Helt rimligt och logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in