2026-07-18, 23:59
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Ibn Kathir och Ibn Abbas (Asbāb al-Nuzūl). Även om den inte uttryckligen upphävs så finns de två konkurrerande rättsliga synvinklar enligt den arabiska versionen av Tafsir Ibn Kathir.

Källa där Ibn kathir eller Ibn Abbas gör naskh på just den versen
Citera
Igår, 01:19
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Slaveri är fortfarande tillåtet i islam.
Varken biblen eller torah har förbud mot slaveri, koranen utgår från slaveriet existens på samma sätt, det finns och ska regleras där efter.

Hade Jomshof kunnat säga det samma om kristendom?
Självklart inte, Jomshof är rasist.
Citera
Igår, 07:34
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Varken biblen eller torah har förbud mot slaveri, koranen utgår från slaveriet existens på samma sätt, det finns och ska regleras där efter.

Det finns fler slavar i den muslimska världen idag än det någonsin funnits i den kristna världen.
Citera
Igår, 09:49
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna

Ja slaveri är halal dvs tillåtet inom islam. Islams grundare Muhammed var själv slavägare och förslavade människor i de områden och städer som han erövrade med våld. Hans efterföljare fortsatte i hans fotspår och fortsatte att erövra områden och förslava människor, tills Västländer till stora delar satte stopp för detta på 1800-talet.

På vilket gör det Jomshof till rasist att han ogillar en religion/ideologi som accepterar och institutionaliserar tex slaveri?
Citera
Igår, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Vad är det du vill få sagt? Att du håller med Jomshof är tydligt.

Han hatar och det betyder att du också gör det? Är det för att du tycker att det är coolt att hata? Att andra, som inte hatar, inte vill befatta sig med hat och att det då i dina ögon gör dem till känslostyrda mesar? Hat är en känsla och det gör att Jomshof är känslostyrd.

En religion utan ingående livsregler? Vilken är det? Både jag och Jomshof är ateister, så religion är inget är för oss. Jomshof hatar, vilket jag inte gör och där skiljer vi oss åt.

Du tycker att jag försvarar islam genom att jag ger ett exempel på där Koranen beskriver en form av religionsfrihet och att jag retoriskt ställer frågan om det finns något liknande i andra religioner. Jag försvarar inte islam genom detta. Jag påpekar att Koranen genom den korta versen beskriver en islam som har mer tolerans än vad andra religioners skrifter har. Hur du kan få detta till ett försvar av islam är något du får förklara.
Alltså den versen upphävs av andra (naskh, något som man måste kunna om man ska prata om islam) om man läser den arabiska tafsiren av Ibn Kathir och den historiska kontexten enligt Ibn Abbas auktoritet. Och versen i sig (som den är formulerad) utgör egentligen inte ett explicit förbud mot tvång i religionen.

Alla religioner är inte lika i sina värde- och beteendemässiga konsekvenser. Islam är en totalitär religiös ideologi med väldigt ingående livsregler. Där du har en aspekt av jihad, martyrskap och garanti om paradiset (livet efter detta, var du ska, beskrivs som viktigare) samt religionens syfte: att konvertera, underkuva sig och döda den otrogne.

Och Jomshof är ingen person jag alls skulle hänga i julgranen direkt... Till exempel så förespråkade han för att det borde vara förbjudet att bränna svenska flaggan... Hycklare. Även fast jag håller med SD i vissa avseenden så är jag egentligen inte en SDare fullt ut.

Och när du pratar om "hat" så kan det vara ett godtyckligt sätt att försöka ogiltigförklara mina argument... Min huvudsakliga utgångspunkt är inte att generera hat mot individer... Däremot så kritiserar jag skarpt och även hatar vissa idéer samtidigt som jag bemöter dina argument... Måste man få kunna göra i ett "fritt" land!

Ärligt talat så kan du både hata och älska på ett sätt som renderar ett positivt utfall... Idiotiska liberaler som förespråkar för islam/tom Hamas sprider propaganda om en ondskefull religiös ideologi i samhället, även om de UTGER SIG för att inte stå upp för hat... Men sen har du ju faktumet att vänstern och liberaler och muslimer hatar och kan hata hur mycket som helst, genom att t ex säga absolut groteska saker om det västerländska samhället, vita män och judar samt tom förfölja och kancellera samt förstöra livet för folk (som kan vara hur rimliga som helst i sina åsiktsyttranden).
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Källa där Ibn kathir eller Ibn Abbas gör naskh på just den versen
Okej så den arabiska versionen av tafsiren av Ibn Kathir beskriver al-Asbāb al-nuzūl (uppenbarelseorsaken) enligt Ibn Abbas auktoritet och efter det beskriver han två konkurrerande rättsliga synvinklar som utgör naskh av 2:256. Här: https://tafsir.app/ibn-katheer/2/256

Där hittar du följande text som du kan söka efter med Ctrl + F:

وَقَدْ ذَهَبَ طَائِفَةٌ كَثِيرَةٌ مِنَ الْعُلَمَاءِ أَنَّ هَذِهِ مَحْمُولَةٌ عَلَى أَهْلِ الْكِتَابِ وَمَنْ دَخَلَ فِي دِينِهِمْ قَبْلَ النَّسْخِ وَالتَّبْدِيلِ إِذَا بَذَلُوا الْجِزْيَةَ. وَقَالَ آخَرُونَ: بَلْ هِيَ مَنْسُوخَةٌ بِآيَةِ الْقِتَالِ وَأَنَّهُ يَجِبُ أَنْ يُدْعَى جَمِيعُ الْأُمَمِ إِلَى الدُّخُولِ فِي الدِّينِ الْحَنِيفِ دِينِ الْإِسْلَامِ فَإِنْ أَبَى أَحَدٌ مِنْهُمُ الدُّخُولَ فِيهِ وَلَمْ يَنْقَدْ لَهُ أَوْ يَبْذُلِ الْجِزْيَةَ، قُوتِلَ حَتَّى يُقْتَلَ.

Översatt:

"A large group of scholars held that this [verse] applies to the People of the Book (Jews and Christians) and those who entered their religion before it was altered and abrogated, provided that they pay the Jizyah (tribute tax).

Others said: Rather, it is abrogated (mansukh) by the verse of fighting. Therefore, all the nations of the world should be called to enter the upright religion, the religion of Islam. If anyone refuses to enter it, does not submit to it, or refuses to pay the Jizyah, they should be fought until they are killed."

Uppenbarelseorsaken bakom 2:256 rör Muhammads förvisande av av den judiska stammen Banu al-Nadir från Medina. Innan dess hade majoriteten av lokalbefolkningen (ansarierna) och efter Muhammads ankomst konverterat till islam. De ansariska kvinnorna ville konvertera sina barn till islam för att undkomma exil och helveteseld... Detta är den historiska kontexten...

Som du kan se i det första stycket i citatet ovan så beskriver Ibn Kathir att en stor grupp forskare beskriver versen som riktad till "the People of the Book" och de som hade skaffat sin religion "before it was altered and abrogated" (alltså före Muhammads ankomst och predikan), med förutsättningen att de betalar Jizyah (vilket tydligen kan vara en skatt som försätter dig i fattigdom livet ut)... Och man kan ifrågasätta hur versen ser på de som antingen skaffar sig en annan religion efter att den blev "altered and abrogated" eller lämnar islam...

Andra stycket behöver inte ens nämnas...

Och för att återgå till versen så är den formulerad på ett sätt som inte alls nödvändigtvis utgör en tolerans av andra religioner eller ett explicit förbud mot tvång i religionen "för att den rätta vägen har utstakats"...
Senast redigerad av social.newbie Igår kl. 19:46.
Citera
Igår, 22:13
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av social.newbie
Okej så den arabiska versionen av tafsiren av Ibn Kathir beskriver al-Asbāb al-nuzūl (uppenbarelseorsaken) enligt Ibn Abbas auktoritet och efter det beskriver han två konkurrerande rättsliga synvinklar som utgör naskh av 2:256. Här: https://tafsir.app/ibn-katheer/2/256

Där hittar du följande text som du kan söka efter med Ctrl + F:

وَقَدْ ذَهَبَ طَائِفَةٌ كَثِيرَةٌ مِنَ الْعُلَمَاءِ أَنَّ هَذِهِ مَحْمُولَةٌ عَلَى أَهْلِ الْكِتَابِ وَمَنْ دَخَلَ فِي دِينِهِمْ قَبْلَ النَّسْخِ وَالتَّبْدِيلِ إِذَا بَذَلُوا الْجِزْيَةَ. وَقَالَ آخَرُونَ: بَلْ هِيَ مَنْسُوخَةٌ بِآيَةِ الْقِتَالِ وَأَنَّهُ يَجِبُ أَنْ يُدْعَى جَمِيعُ الْأُمَمِ إِلَى الدُّخُولِ فِي الدِّينِ الْحَنِيفِ دِينِ الْإِسْلَامِ فَإِنْ أَبَى أَحَدٌ مِنْهُمُ الدُّخُولَ فِيهِ وَلَمْ يَنْقَدْ لَهُ أَوْ يَبْذُلِ الْجِزْيَةَ، قُوتِلَ حَتَّى يُقْتَلَ.

Översatt:

"A large group of scholars held that this [verse] applies to the People of the Book (Jews and Christians) and those who entered their religion before it was altered and abrogated, provided that they pay the Jizyah (tribute tax).

Others said: Rather, it is abrogated (mansukh) by the verse of fighting. Therefore, all the nations of the world should be called to enter the upright religion, the religion of Islam. If anyone refuses to enter it, does not submit to it, or refuses to pay the Jizyah, they should be fought until they are killed."

Uppenbarelseorsaken bakom 2:256 rör Muhammads förvisande av av den judiska stammen Banu al-Nadir från Medina. Innan dess hade majoriteten av lokalbefolkningen (ansarierna) och efter Muhammads ankomst konverterat till islam. De ansariska kvinnorna ville konvertera sina barn till islam för att undkomma exil och helveteseld... Detta är den historiska kontexten...

Som du kan se i det första stycket i citatet ovan så beskriver Ibn Kathir att en stor grupp forskare beskriver versen som riktad till "the People of the Book" och de som hade skaffat sin religion "before it was altered and abrogated" (alltså före Muhammads ankomst och predikan), med förutsättningen att de betalar Jizyah (vilket tydligen kan vara en skatt som försätter dig i fattigdom livet ut)... Och man kan ifrågasätta hur versen ser på de som antingen skaffar sig en annan religion efter att den blev "altered and abrogated" eller lämnar islam...

Andra stycket behöver inte ens nämnas...

Och för att återgå till versen så är den formulerad på ett sätt som inte alls nödvändigtvis utgör en tolerans av andra religioner eller ett explicit förbud mot tvång i religionen "för att den rätta vägen har utstakats"...

Så han hänvisar till vad forskare tror och tolkar versen och dom är inte ens överens. Hör av dig till mig när dom är överens.

Tills dess tolkar jag versen som det står. Att alla får tro på vad dom vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in