2026-07-03, 17:03
Medlem
https://www.svd.se/a/WvkVPg/jomshof-jag-star-for-att-jag-hatar-islam

Citat:
Richard Jomshofs kontroversiella utspel om islam och muslimer har skapat problem i Tidösamarbetet. Men SD-toppen ångrar ingenting: ”Jag har inga problem att säga att jag hatar islam som ideologi, och det står jag för.”

Ända sedan han läste Koranen under sina studier till lärare på 90-talet har Richard Jomshof varit mycket kritisk till islam.

De fyras gäng”, som berättar om hur han och hans tre vänner tog över och förändrade Sverigedemokraterna, återkommer han till att det pågår en islamisering av Europa – och att detta är ett hot mot hela västvärlden.

Det här är någonting annat. Det är inte bara en ideologi, det är också en religion. Människor tror på fullt allvar att om man följer Koranen så kommer man till ett bättre liv efter detta. Och Koranen är väldigt våldsam och hatisk till sin natur. När vi då får stora grupper av människor till Europa som har den sortens värderingar, då har vi aldrig stått inför ett större hot.

Vad tycker ni? Är det inte lite hårt att säga att man hatar islam eller har han rätt i sina påståenden om islam?

Vad tycker du om islam? Tycker ni att Richard Jomshof har rätt?

.....................

En del av citatet bortredigerat enligt regel 1.02 - upphovsrätten.

/Moderator
Senast redigerad av Meiji 2026-07-03 kl. 19:20.
Citera
2026-07-03, 17:07
Medlem
En anledning till att han klev av som ordförande i Justitieutskottet, kan vara mer frispråkig och skriva en kritisk bok i ämnet.
Han är mer insatt i Koranen än dom flesta.
Senast redigerad av tjanska 2026-07-03 kl. 17:11.
Citera
2026-07-03, 17:08
Medlem
franges avatar
Vad exakt av det han säger om Islam stämmer inte?
Citera
2026-07-03, 17:10
Medlem
Gentss avatar
Jomshof har rätt. Efter jag läste koranen avskydde jag religionen något ofantligt. Är oftast folk som inte läst den som ens säger emot.
Citera
2026-07-03, 17:13
Avstängd
Vet inte varför han ser detta som problematiskt.
Citera
2026-07-03, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Jomshof har rätt. Efter jag läste koranen avskydde jag religionen något ofantligt. Är oftast folk som inte läst den som ens säger emot.
Har du läst gamla testamentet och känt annorlunda?
Citera
2026-07-03, 17:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Vet inte varför han ser detta som problematiskt.
De är en annan kultur och ett annorlunda sätt att se på världen. Är det problematiskt eller inte att man är mot homosexualitet och annat t.ex? Eller är det bra?
Citera
2026-07-03, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hade varit relevant för ca 100 år sedan eller mer. Vem fasen diskuterar gamla testamentet i Sverige idag?
Koranen och islam desto mer.
Citera
2026-07-03, 17:18
Medlem
Citat:
Precis. Finns negativa ting inom alla religioner. Och bara för det är så innebär det inte att alla anhängare är dåliga och förtjänar bli hatade, vilket högerextrema vill.

Jag är inte religiös överhuvudtaget men varför ska jag demonisera vanliga fredliga muslimer? Dom gör mig inget illa, till skillnad från högerextrema som håller på att piska upp stämningen och demoniserar alla som är lite annorlunda, även etniska svenskar såsom kvinnor, hbtq etc.

Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Hade varit relevant för ca 100 år sedan eller mer. Vem fasen diskuterar gamla testamentet i Sverige idag?
Koranen och islam desto mer.
Ser kristna pusha kristendomen idag, ibland högerextrema (medan högerextremism är en motpol till precis ALLT Jesus stod för, Jesus var väldigt vänster och woke i verkligheten om man utgår från infon som finns) så jo det är helt relevant sluta snacka skit.

Den enda gången jag ser islam/Quran och sådant är när högerextrema ska sprida hat om det. Annars ser jag inget sådant och jag har ändå bott i en del "multikulturella" städer.
Senast redigerad av EpicUsername 2026-07-03 kl. 17:21.
Citera
2026-07-03, 17:20
Medlem
franges avatar
Citat:
Hur många är det som följer Gamla Testamentet slaviskt och tycker att alla som kritiserar, förlöjligar eller ens ens ifrågasätter det skall stenas? På vilket sätt är det ens en relevant jämförelse mot två miljarder moslems i världen?
Citera
2026-07-03, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Precis. Finns negativa ting inom alla religioner. Och bara för det är så innebär det inte att alla anhängare är dåliga och förtjänar bli hatade, vilket högerextrema vill.

Jag är inte religiös överhuvudtaget men varför ska jag demonisera vanliga fredliga muslimer? Dom gör mig inget illa, till skillnad från högerextrema som håller på att piska upp stämningen och demoniserar alla som är lite annorlunda, även etniska svenskar såsom kvinnor, hbtq etc.
Exakt så. De flesta vill bara tjäna sina egna pengar och att deras barn ska få det bra. Precis som oss andra.
Citera
2026-07-03, 17:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Hur många är det som följer Gamla Testamentet slaviskt och tycker att alla som kritiserar, förlöjligar eller ens ens ifrågasätter det skall stenas? På vilket sätt är det ens en relevant jämförelse mot två miljarder moslems i världen?

men det stämmer ju inte.

vi såg ju exempel på hur koranen brändes gång på gång i sverige mitt bland muslimer och dom brydde sig inte ett skit.

om din åsikt stämmer så hade det ju haglat stenar. så du är härmed överbevisad. det jag säger styrks av fakta på åtskilliga youtubevideos. jag såg det själv live.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in